Gå til innhold

Redigere bilder i Photo Editor og fremkalle etterpå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tatt et utrolig søtt bilde av lillemann, som jeg ønsker å fremkalle. Men jeg skulle gjerne hatt det som portrett, og det er jo ikke noe problem å klippe bort alt rundt med Microsoft Photo Editor, men hvordan vil det bli å fremkalle et bilde som er klippet i? (Bestiller over nett)

Kan jeg bare klippe bort det rundt og lagre bildet på nytt, eller må jeg gjøre noe mer med det? Endre str el.l? Digitalkameraet har vel 4 megapixler, hvis det har noe å si.. har ikke peiling, så jeg vet ikke hvilke opplysninger jeg må oppgi for at noen skal kunne svare.. :-)

Gjest antigüedades
Skrevet

Hvor stort i cm skal bildet bli til slutt?

Skrevet

Bare klipp og fremkall. Det går så bra så. Hvis du ikke beholder proposjonene til bildet kommer du til å få hvite striper på sidene. Det er mulig programmet har en funksjon som gjør at proposjonene beholdes hvis du holder ctrl, alt eller shift inne mens du drar, men har aldri brukt programmet, så vet ikke sikkert.

Ikke forandre størrelsen før du sender inn nei.

Skrevet

Hvor stort i cm skal bildet bli til slutt?

Fremkalte bilder blir 10x13 cm.

Gjest antigüedades
Skrevet

Fremkalte bilder blir 10x13 cm.

Da tror jeg ikke utsnittet kan være mindre enn 500 punkter den lengste veien før det blir mosaikk.

385x500 eller større.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Er sjelden noe problem å få det fint hvis du bare er pinlig nøyaktig sånn at overgangen mellom portrettet og eventuelt ny bakgrunn er ren. Har gjort det selv mange ganger, men jeg har brukt enten Paintshop Pro eller Photoshop Elements.

Jeg har laget portretter fra mitt 4 MP kamera og fått dem fine i A4, men da har jeg alltid tatt bort den opprinnelige bakgrunnen og laget en ny nøytral.

Skal du beholde bakgrunnen slik den er er det jo enda enklere.

Skrevet

Da tror jeg ikke utsnittet kan være mindre enn 500 punkter den lengste veien før det blir mosaikk.

385x500 eller større.

Hm, bildet er nå 532x709. Hvis proporsjonene ikke er riktige for et 10x13 bilde, vil det da bli forstrukket eller vil det bli hvit kant på bildet?

Skrevet

Bare klipp og fremkall. Det går så bra så. Hvis du ikke beholder proposjonene til bildet kommer du til å få hvite striper på sidene. Det er mulig programmet har en funksjon som gjør at proposjonene beholdes hvis du holder ctrl, alt eller shift inne mens du drar, men har aldri brukt programmet, så vet ikke sikkert.

Ikke forandre størrelsen før du sender inn nei.

Ser at jeg muligens har misforstått bittelitt.

Gjest ChiengMai
Skrevet

385x500 eller større.

I følge et eller annet fotoblad kan du forstørre opp et bilde temmelig mye i Photoshop/Photoshop Elements hvis du bare gjør det trinnvis med 110% (altså 10% større for hvert trinn) om gangen uten å tape nevneverdig kvalitet. Regner med du kan gjøre dette i andre programmer også?

Jeg har i alle fall fått det til med et forholdsvis lite bilde opp til A4, ble så klart og fint atte. Men da var selvfølgelig bildet av god kvalitet fra begynnelsen av. Satte resolution til 300, valgte resize, satte verdien til 110% til jeg trodde det var stort nok (i PE ser du hvor stor utskriften kan bli for hvert trinn).

Så hvis mij vil ha et stort portrett kan hun laste ned en prøveversjon a Photoshop Elements 3 på nettsidene til Adobe og fikse det med det programmet.

Gjest antigüedades
Skrevet

Hm, bildet er nå 532x709. Hvis proporsjonene ikke er riktige for et 10x13 bilde, vil det da bli forstrukket eller vil det bli hvit kant på bildet?

Hvit kant, og da må du kanskje lage passpartå eller hva det nå heter, dvs skjære til et firkantet hull i en papplate og legge foran.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Bildet kan beskjæres ved fremkalling sånn at det får rett størrelse. Men det avhenger jo av at det er litt å gå på på alle kanter.

Skrevet

Hvit kant, og da må du kanskje lage passpartå eller hva det nå heter, dvs skjære til et firkantet hull i en papplate og legge foran.

Ok, tusen takk for svar! :-)

Gjest antigüedades
Skrevet

Ok, tusen takk for svar! :-)

Tips: jeg skriver ut bilder på 150 g blankt papir som jeg kjøpte pakke med 250 for kr 55,- på Binders, det ble fint som snus. Vanlig fargeskriver. Ikke få vann på bare. Masse billig blekk på internett. Kjøp skriver det finnes piratblekk til.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Tips: jeg skriver ut bilder på 150 g blankt papir som jeg kjøpte pakke med 250 for kr 55,- på Binders, det ble fint som snus. Vanlig fargeskriver. Ikke få vann på bare. Masse billig blekk på internett. Kjøp skriver det finnes piratblekk til.

"Kjøp skriver det finnes piratblekk til."

Vel, det kan man vel få til de fleste skrivere. Jeg foretrekker originalblekk og originalt fotopapir når jeg skal skrive ut bilder. For meg er det vesentlig at bildene er så like et vanlig fremkalt bilde som overhodet mulig. Men jeg er _veldig_ kresen!

Gjest antigüedades
Skrevet

"Kjøp skriver det finnes piratblekk til."

Vel, det kan man vel få til de fleste skrivere. Jeg foretrekker originalblekk og originalt fotopapir når jeg skal skrive ut bilder. For meg er det vesentlig at bildene er så like et vanlig fremkalt bilde som overhodet mulig. Men jeg er _veldig_ kresen!

Joa.

Men jeg har begge deler, og har store problemer med å se forskjell når bildet er i glass og ramme. Må nesten finne fram lupa.

Det tjukke blanke papiret gjør at det ikke krøller seg av fuktigheten.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Joa.

Men jeg har begge deler, og har store problemer med å se forskjell når bildet er i glass og ramme. Må nesten finne fram lupa.

Vel, jeg ser hva du skriver, men etter å ha studert fotoutskrifter med forskjellige typer fotopapir og forskjellige skrivere over tid har jeg enda til gode å ikke se forskjell på utskrifter med originalt fotopapir for den spesifikkeskriveren og annet fotopapir. det du snakker om er vel ikke en gang fotopapir, eller?

Jeg er neppe så alene om å se forskjellene heller, jfr siste utgave av bladet DigitalFoto .

Gjest ChiengMai
Skrevet

Joa.

En annen ting: 150 grams papir er ikke tjukt, selv billig fotopapir er på 170 gram! Når jeg tar utskrift til diverse bøker jeg lager bruker jeg 200 grams printerpapir, og selv det er ikke særlig tjukt.

Gjest antigüedades
Skrevet

Vel, jeg ser hva du skriver, men etter å ha studert fotoutskrifter med forskjellige typer fotopapir og forskjellige skrivere over tid har jeg enda til gode å ikke se forskjell på utskrifter med originalt fotopapir for den spesifikkeskriveren og annet fotopapir. det du snakker om er vel ikke en gang fotopapir, eller?

Jeg er neppe så alene om å se forskjellene heller, jfr siste utgave av bladet DigitalFoto .

Da er du og bladet Digital Foto kresne :-)

Når prisen er viktigst, og kravene ikke så skyhøye, da greier det seg for meg. Hver til sitt bruk. Trenger ikke skyte spurv fra en kano :)

Bak det matte glasset syns det ikke så godt at det er vanlig papir, ingen har sett det enda, og det er noen kresne øyne rundt her. Mulig jeg ikke har gjort dem oppmerksom på det.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Da er du og bladet Digital Foto kresne :-)

Når prisen er viktigst, og kravene ikke så skyhøye, da greier det seg for meg. Hver til sitt bruk. Trenger ikke skyte spurv fra en kano :)

Bak det matte glasset syns det ikke så godt at det er vanlig papir, ingen har sett det enda, og det er noen kresne øyne rundt her. Mulig jeg ikke har gjort dem oppmerksom på det.

Jeg _sa_ jo det, at jeg er kresen, i alle fall på bilder jeg selv har tatt. For meg er bilder skrevet ut på vanlig papir som å banne i kjerka, sånt gjør man bare ikke. ;-)

Jeg skal ha utskrift så lik vanlig fremkalling som overhodet mulig. Da duger kun originalblekk og originalt fotopapir for meg.

Og jeg snakker ikke om bilder jeg har på veggen nå, godt gjemt bak et dårlig glass som reflekterer lys som bare fy. Jeg snakker om bilder jeg har i fotoalbum og viser frem for folk, der ser selv halvblinde folk forskjell.

Vi har brudebilde av oss kopiert i A3 på fargekopimaskin, og på avstand ser det også greit ut og ingen har sett forskjellen så langt. Det er liksom OK, men heller ikke mer enn OK.

Logitechmusa
Skrevet

Joa.

Bilder på vanlig blankt papir mangler både dybde og de klare fargene, men blir blasse og flate.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...