Gå til innhold

Hva spiser man til middag da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt seriøst... I løpet av en uke spiser vi mcdonalds en gang, kinesisk en gang, kjøttdeig-middag 5 ganger. Taco, lasagne, kjøttdeig og spaghetti, kjøttdeig og makaroni...

Finnes det annen mat enn kjøttdeig? Ja selvfølgelig gjør det det. Men jeg klarer bare ikke å finne på noe.

Fisk er uaktuelt for han sære samboeren min, og han er heller ikke så glad i poteter.

Nå har jeg kjøpt en pakke renskåret svinekjøtt, men aner ikke hva jeg skal gjøre med den. Har ris, pasta og poteter... og en butikk rett oppi gata. Tips til dagens middag?

Tips til andre middager?

• Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Åsemor

9

• Babette

5

• Mrs. Wallace

4

• kaffepiken

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Skjær svinekjøttet i strimler, og stek det i stekepanna med salt og pepper.

Lag ris til, og en god saus, f eks sjysaus e.l.

Surr f eks paprikabiter, mais og pinjekjerner eller cashewnøtter i solsikkeolje (eller olivenolje, hvis det er det du har), og server til.

:)

Det fins en del annen middag enn kjøttdeig, ja. hehe ser ut til at dere ikke varierer så ekstremt mye akkurat :-p

Han liker ikke fisk sier du, hva med ting som er laget av fisk men ikke smaker fisk? Vi pleier å lage fiskegrateng, fiskekaker, fiskepinner...sånne ting.Og serverer med pasta eller ris, og bernaisesaus eller hollandaisesaus til. Og salat.

:)

Ellers har du jo suppe og baguetter, eller omelett, eller koteletter, gratinerte poteter og surkål f eks.

Skrevet

Skal du gjøre det lett kan du jo bare steke svinekjøttet og putte oppi et glass med et av glassene til Uncel Ben`s sauser.

Ta gjerne noe sopp og mais i i tillegg.

Ellers hadde vi Tikka Masala med kylling filet og nan brød selv til middag i dag.(Spiser tidlig her i huset)

I morgen blir det komler m/tilbehør...nam..nam...

Hjemmelaga blomkål suppe m/ rundstykker skal vi ha på torsdag.

Jeg setter alltid opp middagene til uka på lørdagene.

Kos ;o)

Gjest trultemor25
Skrevet

Strimla svinekjøtt og en pose wok-grønnsaker, og vips, middag. Ris ved siden av. Sunt og godt.

Mrs. Wallace
Skrevet

Vi bruker mye kylling. Noen typiske middager for oss er:

*Wok av kylling, gulrøtter, purre, paprika og feks sukkererter, servert med ris eller ferske nudler.

Enten marinerer vi kyllingen på forhånd i soya/lime/chili/hvitløk/sambal oelek, eller vi bruker en Blue Dragon woksaus.

* Pasta (gjerne fullkornspasta) med tunfisk, bacon eller kylling. God, enkel saus: Hvit saus med 1-2 ss tomatpure, champignon, rødløk og krydder.

* Kylling/kalkunkjøttboller stekt med barbecuesaus, servert med salat

* Fiskekaker med ris eller poteter, hollandaisesaus og en salat av revne gulrøtter, revne epler, litt yoghurt naturell, sitron og karri.

* tomatsuppe med egg og makaroni

* Stekte kalkunpølser med potetmos, løk og tomatbønner

* Vesterålens fiskeboller med hvit saus, revne gulrøtter, poteter og bacondryss

* kylling tikka masala (hvis du ikke vil lage den fra grunnen, er Toros på glass ganske ok) med ris og nanbrød

* fiskepudding og blomkål i form med hvitsaus og bacondryss/reker. Gratiner med ost og serveres med makaroni/salat/brød.

Jeg har mange gode fiskeretter som likes av fiskehatere, hvis det er interessant?

hare1365380455
Skrevet

Kyllingfileter: trekk dem i ca. 20 min., og lag en hvit saus av kraften. Ha poteter og gulerøtter til.

Skrevet

Samboer er kokken her i huset, og den jobben gjør han glimrende. Men s jeg har totalt gryteangst, så det eneste jeg kan si er - Pannekakerøre fra Toro. :-}

Gjest takk for tips
Skrevet

Vi bruker mye kylling. Noen typiske middager for oss er:

*Wok av kylling, gulrøtter, purre, paprika og feks sukkererter, servert med ris eller ferske nudler.

Enten marinerer vi kyllingen på forhånd i soya/lime/chili/hvitløk/sambal oelek, eller vi bruker en Blue Dragon woksaus.

* Pasta (gjerne fullkornspasta) med tunfisk, bacon eller kylling. God, enkel saus: Hvit saus med 1-2 ss tomatpure, champignon, rødløk og krydder.

* Kylling/kalkunkjøttboller stekt med barbecuesaus, servert med salat

* Fiskekaker med ris eller poteter, hollandaisesaus og en salat av revne gulrøtter, revne epler, litt yoghurt naturell, sitron og karri.

* tomatsuppe med egg og makaroni

* Stekte kalkunpølser med potetmos, løk og tomatbønner

* Vesterålens fiskeboller med hvit saus, revne gulrøtter, poteter og bacondryss

* kylling tikka masala (hvis du ikke vil lage den fra grunnen, er Toros på glass ganske ok) med ris og nanbrød

* fiskepudding og blomkål i form med hvitsaus og bacondryss/reker. Gratiner med ost og serveres med makaroni/salat/brød.

Jeg har mange gode fiskeretter som likes av fiskehatere, hvis det er interessant?

Hvordan lager du fiskepudding/blomkål i form? Høres godt ut.....

serendipity
Skrevet

Wok er vel det enkleste i verden. Og sunt er det også. Kjøp ferdig frosne wok grønnsaker, del svin eller kylling i biter og fres i panna. Hell over en ferdig pose med Blue Oyster saus tilslutt. Laget på MAX 10 min.

Skrevet

Vi spiser gjerne strimlet kyllingfilet, med currysaus, kormasaus e.l. , og ris til. Gjerne nan-brød til. Godt!

Flere jeg kommer på:

-Tomatsuppe med egg og makaroni, med rundstykker til.

-Fiskepinner i pitabrød, med salat og rømme.

-Pai (kjøper gjerne bunn på pose) fylt med noe godt. Forslag: En boks mais og en finhakket løk legges oppi bunnen, over heller du en blanding av 3 egg og 2,5 dl melk, salt og pepper. Ost på toppen. Inn i ovnen på 200 grader, ferdig på 30 min.

-pasta med en lys saus og reker.

Jeg liker å lage purésupper med litt forskjellig, f.eks poteter og purre, eller av løk og paprika, med godt brød ved siden av.

-Makaronigrateng med pølsebiter og ost på toppen, gjerne poteter og grønnsaker til.

Mat av strimlet svin er jeg ikke flink til. Kommer bare på å wokke med grønnsaker og en eller annen woksaus, med ris til?

Skrevet

Bytt ut kjøttdeigen med oppskåret kyllingfileter til alt det du nevnte - det er sabla godt! :-)

Skrevet

Ingen av oss spiser grønnsaker.

Nå har vi nettopp delt en Lion-sjokolade til middag, noe som passet bra siden jeg spiste to kvikk lunsjer til lunsj.

Skrevet

Nå har vi nettopp delt en Lion-sjokolade til middag, noe som passet bra siden jeg spiste to kvikk lunsjer til lunsj.

Det burde dere kanskje begynne med? De behøver ikke være kokte, og det er flere alternativer enn gulrøtter og brokkoli.

Lette middagstips som jeg selv overlever på:

Tomatsuppe (og andre supper: løk, asparges, sopp, osv.)

Kyllingfileter med tomatris (kok ris på vanlig måte sammen med en boks hakkede tomater) og stekte løk og champignoner.

Fiskekaker og makaroni med ketchup.

Hjemmelaget pizza.

Wok.

Skrevet

Vel, i dag ble det en big bite, så kjørte vi en tur og så på sauer...

Ellers har vi seibiff (joda, det er jo fisk, men_god_fisk *S*), hjemmelaget kjøttkaker, paella, gryteretter, pizza, pølsegryte, pølser og hjemmelaga potetmos...

Tror vi spiser ganske variert. Kunne vel spist mer grønnsaker.

Skrevet

Er fisk HELT uaktuelt?

Jeg synes den spinatfylte laksen (panert) fra frysedisken er veldig god, og lite fiskete.

Og så lettvint å lage: Stekes i steikovnen i bakepapirkledt langpanne, sammen med potetbåter som er penslet med olje og mye godt kryddersnadder. Alt blir ferdig på en halv time uten at man løfter en finger.

Men salat til er et must for meg. Gjerne gresk.

Gjest Sinai
Skrevet

Kanskje litt sent for i dag, men dette er min svinefavoritt:

svinekjøtt i strimler

brokkoli

rødløk

rød paprika stekes i panna

spaghetti med grønn

pesto

(ellers bruker jeg ofte fisk i wok)

Mrs. Wallace
Skrevet

Hvordan lager du fiskepudding/blomkål i form? Høres godt ut.....

Ta 1 stk fiskepudding og 1 blomkål. Del fiskepuddingen i terninger og blomkålen i mindre buketter.

Legg dem blandet i en ildfast form.

Lag hvit saus (6-7 dl), enten selv eller fra pose. Krydre sausen med litt kajennepepper, salt og karri, og gjerne en liten skvis sitron.

Hell sausen over bitene i formen.

Hvis du vil, kan du tilsette hakket, stekt bacon eller noen reker.

Ha over litt revet ost, og sett midt i ovnen på ca 200 grader i omlag 15 minutter.

Veldig godt!

Mrs. Wallace
Skrevet

Ingen av dere spiser grønnsaker, dere spiser kjøttdeig hele uka og sambo spiser overhodet ikke fisk?

Hjelpe meg...ikke for å være moraliserende kjip, men dette høres ikke bra ut. Dere bør vurdere en ørliten kostomlegging før datteren blir så stor at hun begynner å delta i måltidene.

Det er ikke nødvendigvis så mye som skal til, men noen vitaminer må dere ha i dere.

Gjest gammal kjerring
Skrevet

Ikke fisk og ikke grønnsaker.

Kanskje dere kan bytte ut kjøttdeigen med familiedeig innemellom?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...