Gå til innhold

Hva spiser man til middag da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spiser han honnikorn eller brød med Banos?

Brød med jordbærsyltetøy.

• Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Åsemor

9

• Babette

5

• Mrs. Wallace

4

• kaffepiken

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Brød med jordbærsyltetøy.

Det er helt greit.

Liker dere vårruller til middag? Det er jo bare å putte i ovnen.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Lurefisk og lutefisk er to veldig forskjellige ting. ;)

Å helsike! :-)

Min vemmelse for lutefisk tok visst helt overhånd her, jeg var _så_ sikker på at det var lutefisk Elis31 hadde skrevet. :-D

Gjest lille rosinen
Skrevet

Vi spiser gjerne strimlet kyllingfilet, med currysaus, kormasaus e.l. , og ris til. Gjerne nan-brød til. Godt!

Flere jeg kommer på:

-Tomatsuppe med egg og makaroni, med rundstykker til.

-Fiskepinner i pitabrød, med salat og rømme.

-Pai (kjøper gjerne bunn på pose) fylt med noe godt. Forslag: En boks mais og en finhakket løk legges oppi bunnen, over heller du en blanding av 3 egg og 2,5 dl melk, salt og pepper. Ost på toppen. Inn i ovnen på 200 grader, ferdig på 30 min.

-pasta med en lys saus og reker.

Jeg liker å lage purésupper med litt forskjellig, f.eks poteter og purre, eller av løk og paprika, med godt brød ved siden av.

-Makaronigrateng med pølsebiter og ost på toppen, gjerne poteter og grønnsaker til.

Mat av strimlet svin er jeg ikke flink til. Kommer bare på å wokke med grønnsaker og en eller annen woksaus, med ris til?

Hvordan lager du sånn makaronigrateng? Prøvde meg for noen år siden, men det var ikke så veldig vellykket... Husker ikke helt hva som ikke ble så bra. Ble spiselig, men ikke så god som jeg husker fra jeg var lita.

Gjest lille rosinen
Skrevet

Vi bruker mye kylling. Noen typiske middager for oss er:

*Wok av kylling, gulrøtter, purre, paprika og feks sukkererter, servert med ris eller ferske nudler.

Enten marinerer vi kyllingen på forhånd i soya/lime/chili/hvitløk/sambal oelek, eller vi bruker en Blue Dragon woksaus.

* Pasta (gjerne fullkornspasta) med tunfisk, bacon eller kylling. God, enkel saus: Hvit saus med 1-2 ss tomatpure, champignon, rødløk og krydder.

* Kylling/kalkunkjøttboller stekt med barbecuesaus, servert med salat

* Fiskekaker med ris eller poteter, hollandaisesaus og en salat av revne gulrøtter, revne epler, litt yoghurt naturell, sitron og karri.

* tomatsuppe med egg og makaroni

* Stekte kalkunpølser med potetmos, løk og tomatbønner

* Vesterålens fiskeboller med hvit saus, revne gulrøtter, poteter og bacondryss

* kylling tikka masala (hvis du ikke vil lage den fra grunnen, er Toros på glass ganske ok) med ris og nanbrød

* fiskepudding og blomkål i form med hvitsaus og bacondryss/reker. Gratiner med ost og serveres med makaroni/salat/brød.

Jeg har mange gode fiskeretter som likes av fiskehatere, hvis det er interessant?

Veldig interessant! Kom gjerne med masse tips! Vi har innført en fiskedag i uke, men kommer nok til å bli lei fiskepinner og fiskesuppe snart...

Skrevet

Hvordan lager du sånn makaronigrateng? Prøvde meg for noen år siden, men det var ikke så veldig vellykket... Husker ikke helt hva som ikke ble så bra. Ble spiselig, men ikke så god som jeg husker fra jeg var lita.

Jeg koker makaroni, og legger i en ildfast form. Finhakker også en løk og blander i makaronien, sammen med kalkunpølser i biter. (Jeg liker best pølser med litt kryddersmak.) Hell over eggestand av tre egg og tre -fire dl melk, salt, pepper, muskatnøtt, evt knorr.

Revet ost på toppen, stekes på 200 grader i tre kvarter - en time alt etter hvor stor gratengen er.

Dette liker ungene mine veldig godt!

Skrevet

Jeg koker makaroni, og legger i en ildfast form. Finhakker også en løk og blander i makaronien, sammen med kalkunpølser i biter. (Jeg liker best pølser med litt kryddersmak.) Hell over eggestand av tre egg og tre -fire dl melk, salt, pepper, muskatnøtt, evt knorr.

Revet ost på toppen, stekes på 200 grader i tre kvarter - en time alt etter hvor stor gratengen er.

Hva meter du med knorr? Knorr er et merke på linje med Toro, ikke et spesifikt produkt...

Skrevet

Hva meter du med knorr? Knorr er et merke på linje med Toro, ikke et spesifikt produkt...

Jøss, det har du sikkert rett i.. *flau*

Jeg mener det buljongaktige pulveret på gul boks med rødt lokk, vet ikke hva det heter. Her i huset heter det knorr...

Det går sikkert fint med vanlig buljongpulver :)

Skrevet

Jeg lager makaronigrateng på en litt annerledes måte - antakelig mere gammeldags.

Koker makaroni i H- melk i 20-25 minutter og lar denne smørja kjøle seg helt ned.

Nesten all melka vil da være kokt inn i makaronien.

Så skiller jeg noen egg og rører inn plommene i smørja, sammen med salt og pepper, revet muskat og skinke fra boks i små biter. Eggehvitene stivpiskes og vendes forsiktig inn.

Stekes i ca. 45 minutter. Den blir veldig stiv og fin.

Skrevet

Jøss, det har du sikkert rett i.. *flau*

Jeg mener det buljongaktige pulveret på gul boks med rødt lokk, vet ikke hva det heter. Her i huset heter det knorr...

Det går sikkert fint med vanlig buljongpulver :)

Det er vel Aromat du mener? hehe

Skrevet

Det er vel Aromat du mener? hehe

Eh, ja det var det visst.. :)

Mrs. Wallace
Skrevet

Veldig interessant! Kom gjerne med masse tips! Vi har innført en fiskedag i uke, men kommer nok til å bli lei fiskepinner og fiskesuppe snart...

Denne er god, selv om det ikke er utpreget helsekost. Den slår an også hos såkalte fiskehatere. ;o)

Del opp 1 liten, rød paprika og 1 liten purre i biter/ringer, og surr det i panna.

Løs opp 1 fiskebuljonterning i 1/2 liter vann og hell over. Ha i 1/2 beger crème fraîche.

Tilsett 3 ss sweet chili-saus (sånn fra flaske, ta evt mer etter smak), litt sitron, ingefær, salt og pepper.

Ha i 400-500 gram torskefilet og la det trekke til fisken er ferdig.

Serveres med ris.

hare1365380455
Skrevet

Ta 1 stk fiskepudding og 1 blomkål. Del fiskepuddingen i terninger og blomkålen i mindre buketter.

Legg dem blandet i en ildfast form.

Lag hvit saus (6-7 dl), enten selv eller fra pose. Krydre sausen med litt kajennepepper, salt og karri, og gjerne en liten skvis sitron.

Hell sausen over bitene i formen.

Hvis du vil, kan du tilsette hakket, stekt bacon eller noen reker.

Ha over litt revet ost, og sett midt i ovnen på ca 200 grader i omlag 15 minutter.

Veldig godt!

Det må jeg lage en dag!

hare1365380455
Skrevet

ÅÅ, komler er godt!!!

Tror jammen meg at jeg skal lage det til middag en dag!

Komler er kjempegodt! Og det er det lenge siden jeg har spist! (Og nå har jeg lyst på komle....)

hare1365380455
Skrevet

Kanskje litt sent for i dag, men dette er min svinefavoritt:

svinekjøtt i strimler

brokkoli

rødløk

rød paprika stekes i panna

spaghetti med grønn

pesto

(ellers bruker jeg ofte fisk i wok)

Pasta med pesto og skinkebiter er godt!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...