Gå til innhold

En brebåndslinje, flere PCer, hva f... er dette?

Anbefalte innlegg

Gjest irritert pedant
Skrevet

Ny ADSL-linje. Modem fulgte med. Kabel rett fra modem til nettkort i PC. PC får adresse 192.168.1.34 DNS/Gateway: 192.168.1.1 og alt funker fint med internett og alt mulig.

Når jeg kontakter 192.168.1.1 får jeg spørsmål om brukernavn og passord som jeg ikke har, også når linjen er frakoblet, så det må være noe i modemet som svarer?

Kobler til svitsj mellom PC og modem og PCen får samme adresse. Kobler enda en PC til svitsjen, men den får ikke adresse. Kun den første PCen jeg kobler til får adresse, den samme hver gang. Når to PCer er tilkoblet får ikke den som jeg ser internett på tilgang til visse nettsteder så lenge den andre PCen er påkoblet.

Kobler til ruter til modem i WAN port, og to PCer i LAN-utgangene. Ruter får adressen 192.168.1.34 men ruteren klarer ikke dele ut adresser til PCene. Noe forstyrrer ruteren, for når jeg napper ut WAN kabelen, da deler den ut adresser som vanlig.

Nå har jeg satt opp de to PCene med faste adresser 192.168.1.35 og 192.168.1.36, det ser ut til å funke fint.

Det står ingenting i bruksanvisningen fra TeleNor om dette greiene.

Jeg tipper det er for å hindre folk å bruke flere PCer på samme linje?

Jeg gjetter at modemet inneholder en ruter, og at den bare deler ut en adresse for å hindre at jeg bruker flere PCer?

I tilfelle sleipt, men jeg lurer dem likevel.

Er det noe feil i resonnementet?

Skrevet

Telenor har ikke forbud mot å koble flere PCer på linjen. Du kan sannsynligvis få hjelp til å løse problemet ditt om du kontakter kundeservice hos Telenor. Av dem kan du også få brukernavn og passord til ruteren din.

Skrevet

Telenor leverer kombinert adsl-modem og ruter, ja. Passordet til denne tror jeg er satt til default-verdier, og de ka Telenor opplyse deg om.

"................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...