Gå til innhold

Noen som vet? Sluken ligger "feil"!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Badet oversvømte for noen uker siden.

Ungene hadde tappet badekaret og sluken var tett.

Greit nok tenkete jeg ; det var jo bare til å finne den og renske opp.

MEN vi får ikke fatt i sluken fordi sluken er blitt plasert helt inn i hjørnet og badekaret er fliset inne av samme mann.

Nå får vi beskjed om at i følge norsk lov kan han legge sluken hvor han vil så vi må orden opp i dette selv.

Vi betalte 12 000; for å få gjort arbeidet og nå må vi skjære det opp selv og få noen til å ordne dette på vår bekostning.

(I tillegg kan jeg se med lommelykta at det ikke er rist over sluken.)

Kan dette stemme?

Huset ble bygget for 9 mnd. siden.

På forhånd takk ;o)

Gjest rosa73
Skrevet

Dette høres overhodet ikke riktig ut! Hele poenget med sluk er jo borte hvis man ikke kan komme til! Eller? Våtromsnormene er så strenge nå så jeg kan ikke tenke meg at dette er gjort forskriftsmessig.

Er ingen ekspert, men sånn høres det ut for meg. Ring en annen rørlegger og hør hva forskriftene sier.

Skrevet

Dette høres overhodet ikke riktig ut! Hele poenget med sluk er jo borte hvis man ikke kan komme til! Eller? Våtromsnormene er så strenge nå så jeg kan ikke tenke meg at dette er gjort forskriftsmessig.

Er ingen ekspert, men sånn høres det ut for meg. Ring en annen rørlegger og hør hva forskriftene sier.

Tror jeg skal sjekke det opp ja!

Takk ;o)

mil1365380270
Skrevet

Tror det er i strid med Våtromsnormen. Men dere må, så vidt jeg vet, avtale på forhånd med håndtverkeren at denne normen skal følges.

Ring Byggforsk eller kontakt Forbrukerrådet, kanskje du får svar der :-)

Skrevet

Her har det åpenbart skjedd en feil et sted. Fliseleggeren skal utføre håndverket sitt i følge lover og regler. Dere hadde vel en "ferdigbefaring" på huset (en fra kommunen som kommer og undersøker alle nybygg om de er beboelige før man får lov til å flytt inn)? Så er det en til som ikke har gjort jobben sin.

Gjest engel 49+
Skrevet

Klart man må kunne komme til sluket uten å fjerne faste innstallasjoner. Sluk v. badekar ligger oftest halvveis under karet, men da er fronten på badekaret avtagbart.

Andre rørleggere ville sikkert kjeftet på deg, hvis du ikke renset sluket hver uke eller hver måned eller noe sånt!

Gjest Persille
Skrevet

Her har det åpenbart skjedd en feil et sted. Fliseleggeren skal utføre håndverket sitt i følge lover og regler. Dere hadde vel en "ferdigbefaring" på huset (en fra kommunen som kommer og undersøker alle nybygg om de er beboelige før man får lov til å flytt inn)? Så er det en til som ikke har gjort jobben sin.

Det er ikke kommunen som har ferdigbefaring, det har man med entrepenøren, byggherren og evnt. arkitekten.

Gjest Wer bist du?
Skrevet

Klart man må kunne komme til sluket uten å fjerne faste innstallasjoner. Sluk v. badekar ligger oftest halvveis under karet, men da er fronten på badekaret avtagbart.

Andre rørleggere ville sikkert kjeftet på deg, hvis du ikke renset sluket hver uke eller hver måned eller noe sånt!

Hmm rense sluk...hvordan gjør man det? Styrer stort sett unna sånne ekle steder hvis ting funker :)

Skrevet

Det er ikke kommunen som har ferdigbefaring, det har man med entrepenøren, byggherren og evnt. arkitekten.

Moren min har jobbet på byggesaksavddelingen i mange år, og her i kommunen er det i hvert fall dem som har med ferdigbefaring å gjøre.

Skrevet

Det er den som bestiller jobben som er byggherre.

Så har kommunen bestilt, så er det kommunen (byggherren) som skal godkjenne jobben.

Gjest engel 49+
Skrevet

Hmm rense sluk...hvordan gjør man det? Styrer stort sett unna sånne ekle steder hvis ting funker :)

2 ganger pr. år skulle holde. Eller én.

Du tar av risten, og graver opp dritt/slam/hår/lo osv.

Også inni røret som kommer fra badekaret.

Gummihansker er lurt. Og noe å kaste drittet i. Det er verst 1.gang du gjør det.

Selv prinsesser (og engler) får hår og slam i avløpsvannet. Ja, vi sitter til og med på do en sjelden gang.....

Skrevet

"I Byggeforskriftene av 1997 finner vi de lovpålagte krav til våtrom (bade-/dusjrom og vaskerom): det skal være vanntette gulv og fall til sluk."

sakset fra http://www.funksjonell-utbedring.no/norm.php

Videre:

"Byggeforskriftene henviser til Våtromsnormen som retningsgivende for hvordan arbeidene bør utføres. Våtromsnormen kom i 1994 etter at aktører i byggebransjen tok initiativ til å lage retningslinjer for hvordan man bør utføre våtromsarbeidene på en best mulig måte. Hensikten med Våtromsnormen er å heve kvaliteten på våtrom med hensyn til funksjon og varighet. Våtromsnormen er en frivillig bransjenorm som må avtales mellom den som skal ha arbeider utført, huseieren, og våtromsentreprenøren. Det er huseieren som må ta initiativ og forlange arbeidene utført i henhold til Våtromsnormen."

Igjen fra forskriften:

"I følge den tekniske forskriften skal bad og vaskerom ha sluk. Sluk i gulv må være festet i gulvet på en slik måte at det ikke oppstår bevegelse mellom duk og underlag. Det må være tilfredsstillende fall på gulv mot sluk. Tilfredsstillende fall vil være 1:50 minst 0,8 m ut fra sluket." (på slutten av paragraf 8-37: http://www.be.no/beweb/regler/veil/teknveil97/08cinnemiljoe.html)

Mer om lover & regler:

http://www.vvs-foreningen.no/default.asp?cont=1&side=2&meu=1

Gjest Persille
Skrevet

Moren min har jobbet på byggesaksavddelingen i mange år, og her i kommunen er det i hvert fall dem som har med ferdigbefaring å gjøre.

Aha, i Oslo er det Plan og bygningsetaten som gjør det. Det er selvfølgelig kommunalt, men tenkte ikke over å betegne det som kommunen :)

Gjest Persille
Skrevet

Det er den som bestiller jobben som er byggherre.

Så har kommunen bestilt, så er det kommunen (byggherren) som skal godkjenne jobben.

Ja, men i dette tilfellet var det jo et privathus.

Skrevet

Aha, i Oslo er det Plan og bygningsetaten som gjør det. Det er selvfølgelig kommunalt, men tenkte ikke over å betegne det som kommunen :)

Nettopp.. :-) De kaller seg jo også så mye rart: plan og bygning, teknisk etat, byggesaksavdelingen, bygg og miljø...

Gjest Persille
Skrevet

Nettopp.. :-) De kaller seg jo også så mye rart: plan og bygning, teknisk etat, byggesaksavdelingen, bygg og miljø...

Så lenge de ikke kaller seg "Hurtiggutta" for det er vel en direkte løgn om dem alle :)

Skrevet

Skal sjekke opp med en annen fagperson ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...