Gå til innhold

Kan bipolare bruke efexor?

Anbefalte innlegg

dette er mitt nick

Jeg har fått resept på efexor, og skal bytte til denne fra 50 mg fluoxetin. Efexoren er på 75 mg depot.

For det første, jeg har lest at bipolare ikke bør bruke denne, og leser i pakningsvedlegget mani som bivirkning (men det står det jo også på mange andre).

Jeg bruker 400 mg Tegretol som stemningsstabiliserende, og 4 mg Trilafon, samt rivotril og imovane etter behov.

Jeg sliter mye med angst også (sosial fobi og generell angst), og håper dette kan bedre seg ved og bytte medisin.

Jeg fikk beskjed av legen og gå rett fra 50 mg fluoxetin og rett og slett bytte den ut med 75 mg efexor.

Hvordan ville du gjort dette byttet NHD, og ville du gitt efexor i dette tilfellet (til en bipolar)?

Jeg håper du kan svare, for jeg vet ikke helt om jeg skal ta dem i morgen eller ikke..

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/185497-kan-bipolare-bruke-efexor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Noen ganger må en bruke AD på bipolare tross risikoen for omslag til mani.

Efexor er et potent AD og brukes ikke sjelden på bipolare. Jeg mener det trygt så lenge en følges opp av en kompetent behandler.

Overgangen slik du har fått beskjed om er helt ok.

Lykke til :-)

• 2 uker senere...

Jeg ble diagnosert for bipolar lidelse for 2 år siden, på den tiden gikk jeg på noe som heter Remeron, den ble hovedsaklig tatt om kvelden pga bivirkningen var tretthet.Men når jeg fikk diagnosen måtte jeg slutte med en gang. Jeg gikk også på Efexor ei stund for diagnosen min, når jeg sluttet med den følte jeg meg bedre. Jeg ble rett og slett dårligere av antidepresive.. Nå går jeg på Lamictal som er stemningssstabiliserende, og det funker kjempe kjempe bra på meg :) Dette var ikke for å skremme deg, pga jeg er ikke noe dyktig på medisin sånn sett og alle mennesker reagere forskjellig. Vet ikke hvordan du føler deg på medinen men hvis du føler deg stabil og bra, på Efexor DU skal du bare bruke den hvis behandlere din mener du skal det.. Dette var egentlig ikke noe svar, men du kjenner på kroppen om det funker, og hvis du føler at manien topper seg så bør du tenke på om det funka. Men ikke få heta av svaret mitt, pga som sagt. Alle mennesker reagerer forskjellig :) Ønsker deg lykke til :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...