Gå til innhold

Jobbinnstilling

Anbefalte innlegg

Gjest Numero uno
Skrevet

Hvis man er innstilt som nr 1 til en stilling, men innstillingen skal først behandles i et innstillingsråd (statlig bedrift), hvilken eventuelle "hindringer" kan man møte i dette rådet?

Ble fortalt at dette var ren formalia..., men føler meg liksom ikke helt trygg enda.

Gjest Numero uno
Skrevet

Innstillingsråd = ansettelsesråd.

Skrevet

Det vil være hvis de er uenig i hvem som skal få jobben. At de mener at noen har mer ansenitet enn dag, eller at en intern skal gå foran en ekstern. Det er vel vanligvis fagforeninger som skal godkjenne innstilliger. Det er vel også sjelden at det blir noe tull av det.

Gjest Wer bist du?
Skrevet

Tror det er skjelden tilsettingsrådet overprøver innstillingen til de som ansetter. Kan vel være hvis man prøver å ansette "venner og kjente" og det er andre søkere som er åpenbart bedre kvalifisert. Eller hvis noen i rådet kjenner til negative forhold ved en person som er innstilt som de som har innstilt ikke vet. Men her er det vel en gråsone ifht inhabilitet etc. Jeg er glad jeg ikke sitter i sånne fora, ihvertfall :)

Gjest Numero uno
Skrevet

Det vil være hvis de er uenig i hvem som skal få jobben. At de mener at noen har mer ansenitet enn dag, eller at en intern skal gå foran en ekstern. Det er vel vanligvis fagforeninger som skal godkjenne innstilliger. Det er vel også sjelden at det blir noe tull av det.

Fagforeningen var med på intervjuet, men der fikk jeg greie på at det også kun var en formalitet, og de hadde sværte lite, om ingen ting - å si i forbindelse med selve ansettelsen.

Jeg er litt redd for den fortrinnsretten jeg vet det ofte opereres med, men lurer på om dette da må opplyses om i søknaden....at man påberoper seg fortrinnsrett..., så når man foretar en innstilling så er dette allerede tatt hensyn til...?

Gjest Wer bist du?
Skrevet

Fagforeningen var med på intervjuet, men der fikk jeg greie på at det også kun var en formalitet, og de hadde sværte lite, om ingen ting - å si i forbindelse med selve ansettelsen.

Jeg er litt redd for den fortrinnsretten jeg vet det ofte opereres med, men lurer på om dette da må opplyses om i søknaden....at man påberoper seg fortrinnsrett..., så når man foretar en innstilling så er dette allerede tatt hensyn til...?

Hvis det melder seg søkere med fortrinnsrett pga overtallighet skal søker sende kopi av søknaden til Moderniseringsdepartementet. Hvis tilsettende organ ikke vil innstille den som har fortrinnsrett til stillingen, må tilsettingen opp i Tilsettinngsrådet for overtallige i staten, via MOD. Hvis dette rådet mener at den overtallige er kvalifisert for stillingen, SKAL h*n tilsettes. Ergo, hvis du søker på en stilling hvor det er overtallige søkere, og disse er kvalifisert, er det stor sjanse for at du ikke får jobben.

Gjest Numero uno
Skrevet

Hvis det melder seg søkere med fortrinnsrett pga overtallighet skal søker sende kopi av søknaden til Moderniseringsdepartementet. Hvis tilsettende organ ikke vil innstille den som har fortrinnsrett til stillingen, må tilsettingen opp i Tilsettinngsrådet for overtallige i staten, via MOD. Hvis dette rådet mener at den overtallige er kvalifisert for stillingen, SKAL h*n tilsettes. Ergo, hvis du søker på en stilling hvor det er overtallige søkere, og disse er kvalifisert, er det stor sjanse for at du ikke får jobben.

Ok, da høres det litt mer betryggende ut...for da hadde jeg vel heller ikke blitt innstilt som nummer en heller vel...?

Gjest kroppogsjel
Skrevet

Jeg ble en gang innstil som nr 1 av 43 søkere. Da hun som var innstilt som nr to fikk vite det, tok hun kontakt med sitt fagforbund som hjalp/støttet henne isaken på grunnlag av ansiennitet- og hun fikk jobben. Dette er snakk om sykehus. Hun jobbet allerede på huset- bare i en annen avdeling. Jeg kom utenfra.

Jeg måtte finne meg noe annet gitt....

Gjest Numero uno
Skrevet

Jeg ble en gang innstil som nr 1 av 43 søkere. Da hun som var innstilt som nr to fikk vite det, tok hun kontakt med sitt fagforbund som hjalp/støttet henne isaken på grunnlag av ansiennitet- og hun fikk jobben. Dette er snakk om sykehus. Hun jobbet allerede på huset- bare i en annen avdeling. Jeg kom utenfra.

Jeg måtte finne meg noe annet gitt....

Æsj, det var ikke et sånnt svar jeg ville høre:-(

Neida, takk for tipset, jeg får vente med å glede meg før jeg er 100% sikker. Men det hadde vært så vannvittig deilig å få noe fast siden jeg periodevis har vært ledig og bare hatt diverse vikariater de siste to årene.

Gjest Wer bist du?
Skrevet

Ok, da høres det litt mer betryggende ut...for da hadde jeg vel heller ikke blitt innstilt som nummer en heller vel...?

nope :) Hvis du er innstilt som nummer 1 og saken ikke er sendt Overtallighetsrådet er du sannsynlivis "home free"...

Skrevet

Dette er stort sett formalie. Det er svært sjeldent at dette blir stoppet i i et slik råd. Rådet er til for at de skal sjekke ut at alt har gått riktig for seg, de er ikke opptatt av å endre innstillingen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...