Gå til innhold

heksebrenning i finnmark

Anbefalte innlegg

Gjest pippipippi
Skrevet

Hvorfor var Finnmark en av de plassene i hele verden som var hardest rammet av trolldom og hekseri??

Gjest Mr Pimmel
Skrevet

Vet ikke, men etter at de har brent alle, så ble det rolig. Det hjelper å brenne dem.

Gjest Mr Pimmel
Skrevet

Vet ikke, men etter at de har brent alle, så ble det rolig. Det hjelper å brenne dem.

Kanskje hvis vi begynner å brenne homser?

Etter å ha brent en del, setter vi annonse i avisa: homser bes melde seg på torget! Hvis ingen melder seg, så har vi fått brent alle.

Gjest *humptidum*
Skrevet

Kanskje hvis vi begynner å brenne homser?

Etter å ha brent en del, setter vi annonse i avisa: homser bes melde seg på torget! Hvis ingen melder seg, så har vi fått brent alle.

Homser er bra, da blir det mer damer på oss andre.

Gjest Mr Pimmel
Skrevet

Homser er bra, da blir det mer damer på oss andre.

Sorry, det tenkte jeg ikke på, men å brenne noen skulle ikke påvirke markedet vårt i særlig grad?

Gjest LucySky
Skrevet

Sorry, det tenkte jeg ikke på, men å brenne noen skulle ikke påvirke markedet vårt i særlig grad?

Jeg ville mye heller brent Mr.Pimmel.

Han er jo fordomsfull og sneversynt.

Gjest *humtidum*
Skrevet

Kanskje han er homse?

Gjest Mr Pimmel
Skrevet

Noen må vi brenne. Hverdagen blir ikke helt den samme uten. Vi må ha fiender og ofre, noen å hate og redde, eller så lever vi ikke. Pressen må ha Carl, og innvandrere.

Gjest Mr Pimmel
Skrevet

Kanskje han er homse?

Da kan det forstås, jeg må fjerne rivaler.

Gjest pippi strømpe
Skrevet

for et useriøst svar!

Gjest bare gjetning og løse tanker
Skrevet

Kanskje fordi det er/var mer utbredt med naturmedisin, heksedoktorer, kloke koner og lignende blandt samene?

Kanskje fordi det ikke var så lett for predikantene å omvende samene til kristendommen, fordi samene hadde sine offerplasser og altertavler og trodde på ting langt borte fra Gud og bibelen?

Hvem vet?

Vardø som er stedet hvor det ble brent flest hekser er jo en øy som jeg tror ble brukt til å oppbevare fanger på, kan det være en sammenheng der?

mil1365380270
Skrevet

De som ble brent var ofte kvinner, og ikke nederst på den sosiale stigen, har jeg lest. Når fisket gikk dårlig, ble hun som drev fiskemottaket brent f.eks.

Tipper det var akkurat som nå, misunnelse og frykt for andres ressurser var en god drivkraft for forfølgelse. Som regel noen som beriker seg på det, og folket er fornøyd om de får brød og sirkus. I affekt over egen livssituasjon, føles det sikkert godt å kunne kaste seg over noen andre.

At det forekom mer noen steder enn andre, tror jeg kanskje kom av at de påvirket hverandre, også ballet det på seg. Må jo ha noen katalysatorer også, og de var sikkert sterkere enkelte steder.

Gjest et annet nick
Skrevet

Unnskyld meg. Jeg angrer dypt og har lest en del sider om hekseri. Denne er bra tror jeg:

http://www.ub.uit.no/fag/historie/hekser.html

Klipp fra det du linket til:

"Omfang:

Formell rettslig anklage mot litt i overkant av 100.000 personer - av disse fikk rundt 40.000 dødsdom som gjerne betydde "ild og bål" (I England og New England ble heksene hengt.) Fortsatt kan man lese i mange framstillinger at flere hundretusen, sågar millioner, mennesker måtte lide på bålet - dette er grove overdrivelser!"

Ja, da så. Interessant.

Gjest Mr Pimmel
Skrevet

Klipp fra det du linket til:

"Omfang:

Formell rettslig anklage mot litt i overkant av 100.000 personer - av disse fikk rundt 40.000 dødsdom som gjerne betydde "ild og bål" (I England og New England ble heksene hengt.) Fortsatt kan man lese i mange framstillinger at flere hundretusen, sågar millioner, mennesker måtte lide på bålet - dette er grove overdrivelser!"

Ja, da så. Interessant.

Det fins ikke hekser lenger, vi har brent alle.

Gjest et annet nick
Skrevet

Det fins ikke hekser lenger, vi har brent alle.

Her var det først snakk om hekser i middelalderen.

Men hekser finnes i vår tid. Noen kaller seg satanister andre foretrekker en mer kamflert betegnelse, f.eks. spiritister, sjamaner osv. Noen lever omtrent som folk flest, andre tar overbevisningen alvorlig og bokstavlig. Så blir de krimminelle, som f.eks. "greven" i sin tid i følge avisene. Ikke rart sånne folk har spredd skrekk og gru gjennom historien. Men det forsvarer ikke å brenne dem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...