Gå til innhold

Hvor mye for du i timen?/klesbutikk?

Anbefalte innlegg

Gjest M.Angelica
Skrevet

Man skal ha betalt for det etterarbeidet etter stengetid.

Var det jeg trodde og. =)

(Jeg skrev litt feil ang overtidsbetaling. Mente at vi ikke fikk noe betalt for tiden vi gikk ekstra) =)

Skrevet

Vi hadde en debatt om det et sted jeg jobba. En fikk overtid som jobba deltid og tjente mer enn jeg med samme antall timer.

Jeg ville da gjerne gå over til samme ordning jeg også, dvs jobbe normal 40 timer uke og få overtidsbetaling for halvparten av dem. Ledelsen forsto at det ikke er riktig. Enten er man fast ansatt med normal lønn eller så får man timebetalt normal lønn for de timene man jobber og ikke får overtidsbealing før det overstiger 40 timer. Da er det mer forståelig for de andre.

Man behøver nødvendigvis ikke jobbe mer enn 40 timer en uke for å få overtidsbetalt. Arbeidsmiljølovens $ 46.2 sier:"40 timers arbeidsuke. For arbeid som ikke går inn under nr. 3 og 4 nedenfor, må den alminnelige arbeidstid ikke overstige 9 timer i døgnet og 40 timer i uken."

Jobber du mer enn 9 timer per dag har du altså rett på overtidsbetalt selv om du jobber deltid. Skulle du ha jobbet 5 timer en dag, men jobber 7 timer så er dette merarbeid og gir ikke rett på overtidstillegg.

Skrevet

Var det jeg trodde og. =)

(Jeg skrev litt feil ang overtidsbetaling. Mente at vi ikke fikk noe betalt for tiden vi gikk ekstra) =)

Men man skal ha betalt for den tiden som går med til å rydde og gjøre opp kassa etc. Husker fra min tid som aktiv tillitsvalgt i Handel og Kontor at akkurat dette var noe mange butikkeiere sparte MANGE kroner på igjennom ett år. Det rare er at folk finner seg i å jobbe gratis satt i et system.

Skrevet

Man har bare krav på overtid dersom man jobber 100%.

Jobber man mindre prosent blir det bare mertid.

Ikke nødvendigvis, se mitt svar litt lengre oppe.

Gjest Mr Pimmel
Skrevet

Hvordan kan du ikke tenke over det, når du bruker det som argument for å oppnå feks lengre pauser?

Jeg syns iallfall det ble dumt. De gangene jeg hadde pause så hadde det bare gått utover medarbeiderne mine om jeg drøyde tiden. Vi var såpass få på kveldsvaktene der jeg jobbet, at 1 person fra eller til betydde kjempemasse.

Men men..folk er jo forskjellige =)

Iriterte meg aldri over det og jobbet i mange år uten å få noe, før jeg ble eldre og lurere.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Men man skal ha betalt for den tiden som går med til å rydde og gjøre opp kassa etc. Husker fra min tid som aktiv tillitsvalgt i Handel og Kontor at akkurat dette var noe mange butikkeiere sparte MANGE kroner på igjennom ett år. Det rare er at folk finner seg i å jobbe gratis satt i et system.

Tipper det er mange som sparer masse på det ja.

Folk finner seg i så mye rart. Der jeg jobbet var det...hva skal jeg si...-spesielle forhold. Men det var mange som bare fant seg i det.. :S

Gjest M.Angelica
Skrevet

Iriterte meg aldri over det og jobbet i mange år uten å få noe, før jeg ble eldre og lurere.

Okei..sånn ja =)

Gjest Mr Pimmel
Skrevet

Okei..sånn ja =)

Jeg ble litt lurere da jeg så at de andre kollegene bare gikk hjem, selv om det var kunder igjen i lokalet. De visste at jeg ville bli der til de var ferdig og gått. Sleipt, da de visste at jeg ikke ville svikte, hadde for mye ansvarfølelse Etter hvert fant jeg ut hvordan jeg kunne bruke det til å jenke og true litt med. Når man gjør noe ekstra som ikke andre gidder, så får man liksom litt mer å si.

Gjest den ekte noor
Skrevet

Jeg fikk 100,- timen i klesbutikk, gjennom vikarbyrå, og et ødelagt kne, 7.5 timer med ståing var for mye for meg.

Skrevet

Jeg ble litt lurere da jeg så at de andre kollegene bare gikk hjem, selv om det var kunder igjen i lokalet. De visste at jeg ville bli der til de var ferdig og gått. Sleipt, da de visste at jeg ikke ville svikte, hadde for mye ansvarfølelse Etter hvert fant jeg ut hvordan jeg kunne bruke det til å jenke og true litt med. Når man gjør noe ekstra som ikke andre gidder, så får man liksom litt mer å si.

"Etter hvert fant jeg ut hvordan jeg kunne bruke det til å jenke og true litt med. Når man gjør noe ekstra som ikke andre gidder, så får man liksom litt mer å si."

Ja det kan nok stemme Mr.Pimmel, men det er litt vanskelig å betale regningene med. :o)

Gjest M.Angelica
Skrevet

" Sleipt, da de visste at jeg ikke ville svikte, hadde for mye ansvarfølelse"

Uff, sånn er jeg og. Klarer ikke sluntra unna, uansett for feigt det er.

"Etter hvert fant jeg ut hvordan jeg kunne bruke det til å jenke og true litt med. Når man gjør noe ekstra som ikke andre gidder, så får man liksom litt mer å si."

Ja, det er sant. Spm er vel bare om man blir hørt..? =)

Molly Mandy
Skrevet

Jeg er i et vikariat som sekretær akkurat nå og tjener 135,- i timen. Syns det er ok lønn, men higer selvfølgelig etter mer, da jeg er på jakt etter et eget sted å bo. Er lei av å leie.

Trodde ikke butikkansatte hadde så godt betalt som det er nevnt nedover i tråden her, men tidene har tydeligvis forandret seg.

Hva om du får deg en jobb hvor du kan kombinere administrativt og kundekontakt? Da sliter man seg ikke helt ut på noen av delene. Stillingen jeg er i nå er helt genial for min del. Har jobbet mye med kundeservice/ kontakt tidligere og jeg merket at jeg ble kjempe sliten av alle tullete kunder.

Lykke til! Håper du får drømmejobben til slutt!

Gjest Mr Pimmel
Skrevet

" Sleipt, da de visste at jeg ikke ville svikte, hadde for mye ansvarfølelse"

Uff, sånn er jeg og. Klarer ikke sluntra unna, uansett for feigt det er.

Ja, det er sant. Spm er vel bare om man blir hørt..? =)

Hvis det er fornuftig lefelse i bedriften, så er det alltid best å være på etterskudd med krav i forhold til å yte litt ekstra.

Alt for mange har sagt til meg "Jeg gidder ikke gjøre noe ekstra hvis jeg ikke først får bedre betalt" noen tror tydeligvis at en arbeidsgiver vil gi dem mer i håp om at de jobber bedre :-) Av erfaring vet jeg at det er motsatt.

Selv har jeg sluttet der ledelsen ikke følger opp eller jeg ikke liker meg. Har aldri prøvd å endre noe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...