Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter og knoter med en hjemmeside til tulla... og lurer derfor på hva dere syns.

Skal jeg skrive i 3.person, eller 1.person MIN synsvinkel, eller 1.person tullas synsvinkel? "Her er jeg og mamma" liksom... Syns egentlig at det er litt harry, all den tid babyen hverken kan skrive eller snakke. Men "Her er jeg og tulla mi" blir jeg heller ikke helt fortrolig med. Og "her er Åsemor og baby" vet jeg ikke enda hva jeg syns om.

Bør teksten som tilhører et bilde være over eller under teksten? I farta finner jeg selvfølgelig ingen eksempler å se på... Det er jo hovedsaklig en side med masse bilder, og jeg ser at når jeg har teksten over bildet og ikke så stort mellomrom fra forrige bilde, blir det litt forvirrende. Så da må jeg kanskje ha stort mellomrom til neste bilde. Evt teksten under. Men da får jeg ikke noe tekst helt øverst. Hmm...

Blir det veldig rotete å ha forskjellig bakgrunnsfarge på de forskjellige sidene? Jeg syns igrunn det er pent med heeelt lyserosa på en side, veldig lys grønn på en annen, og prøver å ta igjen farger på bakgrunnen som jeg finner i bildeserien.

Hvis jeg har et bakgrunnsbilde på en side, hvor stort bør det da være? Nå er det 800 pixler bredt, og da får jeg liksom med en stripe til på høyresida.. Og det vil jo være forskjellig fra skjerminstillingene. Bør jeg kanskje ha det såpass lite at det kommer flere ganger hos alle? F.eks 300 pixler? Ser for meg at det kan bli veldig rotete... (Det er et bilde med et ansikt på... som er tonet veldig ned)

Er det vanskelig og mye å sette seg inn i hvis man skal skaffe seg sånn blog?

Skrevet

Jeg synes du skal skrive i 1. person fra hennes synsvinkel. Det er morsomst for deg å skrive og morsomst for andre å lese. Da kan hun komme med noen anekdoter om alle de dumme som ikke skjønner språket hennes etc.

Og veldig artig å forestille seg verden sett gjennom babyøyne.

Skrevet

Jeg går for:

"her ligger jeg og venter mens mamma DOL'er ferdig" ;-)

Synes teksten er finest under bildet. Evt med kort overskrift over:

17.mai 2005

*bilde*

*tekst*

Piksler og blog aner jeg ingenting om :-)

Skrevet

Jeg har en helt enkel greie med mange bilder og kort bildetittel over bildene, stort sett. Omtaler oss som vi eller snuppa, alt ettersom.

Du skal vite linken for å komme dit - jeg klarer ihvertfall ikke å google meg til den selv, enda jeg vet hva som står der.

Skrevet

Jeg har en helt enkel greie med mange bilder og kort bildetittel over bildene, stort sett. Omtaler oss som vi eller snuppa, alt ettersom.

Du skal vite linken for å komme dit - jeg klarer ihvertfall ikke å google meg til den selv, enda jeg vet hva som står der.

Og - altså - du kan godt få en titt, om du mailer meg på [email protected] skal jeg sende deg linken.

Skrevet

Her også :-)

Skal ta en titt etterpå, får besøk nå.

Skrevet

"Skal jeg skrive i 3.person, eller 1.person MIN synsvinkel, eller 1.person tullas synsvinkel?"

IKKE fra "tullas" synsvinkel. Enig i at det blir litt "harry".

"Bør teksten som tilhører et bilde være over eller under bildet?"

I utgangspunktet under. Men alt etter hvordan resten av designet er, så kan det være fornuftig å ha den over eller ved siden av.

"Blir det veldig rotete å ha forskjellig bakgrunnsfarge på de forskjellige sidene?"

Ja. Sider som er om samme "tema" bør både ha samme farger og samme layout. Skifter du tema, f.eks fra ungen din til den nye AEG vaskemaskinen din, så kan du endre farger og layout.

"Hvis jeg har et bakgrunnsbilde på en side, hvor stort bør det da være?"

Det kommer jo helt an på layouten, og om bakgrunnsbildet er tilpasset en bestemt størrelse på siden. Bare pass på at bildet du bruker er mest mulig "svakt" - 99% av alle bilder som brukes som bakgrunn på websider ødelegger siden fullstendig.

"Er det vanskelig og mye å sette seg inn i hvis man skal skaffe seg sånn blog?"

Det finnes mange ferdige løsninger for det, og det er ikke vanskeligere enn f.eks å lære seg (x)html. Forøvrig trenger du jo ikke noe dynamisk "system" for det - du kan jo bare legge teksten inn i (x)html-kode.

".............................."

Skrevet

"Skal jeg skrive i 3.person, eller 1.person MIN synsvinkel, eller 1.person tullas synsvinkel?"

IKKE fra "tullas" synsvinkel. Enig i at det blir litt "harry".

"Bør teksten som tilhører et bilde være over eller under bildet?"

I utgangspunktet under. Men alt etter hvordan resten av designet er, så kan det være fornuftig å ha den over eller ved siden av.

"Blir det veldig rotete å ha forskjellig bakgrunnsfarge på de forskjellige sidene?"

Ja. Sider som er om samme "tema" bør både ha samme farger og samme layout. Skifter du tema, f.eks fra ungen din til den nye AEG vaskemaskinen din, så kan du endre farger og layout.

"Hvis jeg har et bakgrunnsbilde på en side, hvor stort bør det da være?"

Det kommer jo helt an på layouten, og om bakgrunnsbildet er tilpasset en bestemt størrelse på siden. Bare pass på at bildet du bruker er mest mulig "svakt" - 99% av alle bilder som brukes som bakgrunn på websider ødelegger siden fullstendig.

"Er det vanskelig og mye å sette seg inn i hvis man skal skaffe seg sånn blog?"

Det finnes mange ferdige løsninger for det, og det er ikke vanskeligere enn f.eks å lære seg (x)html. Forøvrig trenger du jo ikke noe dynamisk "system" for det - du kan jo bare legge teksten inn i (x)html-kode.

".............................."

Takk for fornuftig svar. :)

Skrevet

Takk for fornuftig svar. :)

Bare hyggelig. Hvis du vil ha utvidede "kvalifiserte" synskommentarer bør du evt. legge ut et utkast til sidene :-)

"................................"

Skrevet

Så en blog er en hjemmeside?

Ja, det er en type hjemmeside der man oppdaterer jevnlig, omtrent som en dagbok, bare (som regel) mindre private tekster. Man kan skrive om hva man vil - noen skriver om livet sitt og hva de har gjort i dag, andre skriver om teknikk, mat, film, politikk eller andre ting.

Her kan du lese litt om blogging: http://www.dagbladet.no/weblogg/faq/

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...