Gå til innhold

Jeg strøyk til oppkjøringen i dag.....

Anbefalte innlegg

Gjest trenger litt trøst
Skrevet

Jeg begynte å ta lappen for 1 år siden og da fikk jeg lære at skal du nesten helt rundt i rundkjøringa SKAL du blinke til venstre før du kjører inn i rundkjørina. Det er lettere for de som venter på å komme inn i rundkjøringa og se at du skal helt rundt da.

Også skal du selvfølgelig blinke til høyre før du skal ut av rundkjøringa igjen.

Jeg har lært at man ikke skal blinke til høyre etter å ha blinket til venstre.

• Svar 108
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Babette

20

• favn

12

• Gyda

9

• mil1365380270

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hm, det er faktisk brudd på trafikkreglene å ikke blinke seg ut av en rundkjøring - og du risikerer å bli børelagt hvis onkel ser deg.

Dessuten - hvor er respekten for andre bilførere hvis du ikke gidder blinke? *riste litt i Gyda*

I de rundkjøringene jeg kjører i fast til og fra jobben (4 stk), er det for det første to felt, og i det høyre (som jeg alltid kjører) er det de fleste (minst 90 %) som skal rett fram. Jeg har faktisk ikke opplevd at EN eneste bil har blinka i disse rundkjøringene. Helt sant, og jeg kjører gjennom dem hver dag.

Men det er klart - at når jeg tenker meg om, så bruker jeg nok retningsviser i andre tilfeller. Tilfeller der det hjelper andre bilister på en logisk måte til å lese kjøremønsteret mitt (se svaret mitt til Babette).

Og dette er ingen forsvarstale - bare en liten modifisering av det litt ugjennomtenkte, bastante innlegget mitt basert på den mest vanlige kjøringen min - den daglige til og fra jobb-kjøringen min. Men der fungerer det altså slik.

Skrevet

Bortsett fra blodtrykket til alle de som tenker "jævla kjerring, nå kunne jo JEG ha kjørt hadde det ikke vært for den ubrukelige dama som ikke viser at jeg kan kjøre".

Se svaret til mij, Åsemor. Jeg kjører faktisk akkurat som alle de andre blilistene (på den faste ruta mi, da).

Skrevet

Gydaaaa...*knurr*

Sånn kjøring gjør meg grisegærn! Da misser jeg kanskje en sjanse til å kjøre fordi idiotgubben/idiotkjerringa ikke viste at h*n skulle ut av rundkjøringen så jeg kunne kjøre!!

;)

:-p

hehe - skjerpings på blinking, Gyda!! Jepp!

Jeg bare viser til svarene mine under her, amber sun. Men det er faktisk helt sant at ikke en jævla bil blinker i akkurat de rundkjøringene jeg viser til.

Og jeg blinker ellers der det er "logisk" altså. Der det står en bil ved neste påkjøring og venter, blinker jeg og viser at jeg skal ut slik at denne kan komme inn.

Jeg var nok litt for rask til å tenke på den daglige til og fra jobben-kjøringen.

*legger meg litt flat nå*

(Og jeg er ingen råkjører, men jaggu legger man seg til visse vaner når man kjører (spesielt) i rushtida i en så "rå" trafikk som jeg gjør. Søsteren (som er en dugandes sjåfør selv, men bor utenbys), blir litt stressa over den raske aksellerasjonen og brå nedbremsinga som det ofte blir i slik trafikk.)

:o)

Skrevet

Skjønner at dette svir og at du føler deg uttafor.

Men egentlig er ikke dette det helt store. Hva så egentlig? bortsett fra at du må vente med å kjøre alene en stund, så gjør det ikke en dritt.

Verden går ikke under, du går ikke under, familien din, vennene dine går ikke under, det skjer med andre ord ikke noe.

Du har ikke hatt muligheten til å kjøre alene på minst 18 år (vet ikke hvor gammel du er) det at du må vente en måned til eller noe, betyr egentlig ikke noe:-)

Forsøker du å se dette i perspektiv, så gjør dette lite, den dagen du sitter der med kortet i hånden, så er alt glemt. På et blunk er alt rettet opp igjen.

Tenk hvor mye annet du kan bli utsatt for som aldri kan rettes opp igjen?

Senk skuldrene, nyt livet og gled deg til du skal kjøre opp igjen:-)

Lykke til , dette ordner seg:-)

Gjest trenger litt trøst
Skrevet

Men egentlig er ikke dette det helt store. Hva så egentlig? bortsett fra at du må vente med å kjøre alene en stund, så gjør det ikke en dritt.

Verden går ikke under, du går ikke under, familien din, vennene dine går ikke under, det skjer med andre ord ikke noe.

Du har ikke hatt muligheten til å kjøre alene på minst 18 år (vet ikke hvor gammel du er) det at du må vente en måned til eller noe, betyr egentlig ikke noe:-)

Forsøker du å se dette i perspektiv, så gjør dette lite, den dagen du sitter der med kortet i hånden, så er alt glemt. På et blunk er alt rettet opp igjen.

Jeg er eldre enn 18, og jeg har ingen hast med å få lappen snarest. Men det er på en måte et nederlag å ikke klare prøven. Hvordan kan jeg klare å glede meg? Jeg er så utrolig nervøs og stresser før prøver... Takk for svar:)

Gjest trenger litt trøst
Skrevet

?

Man skal blinke seg ut av en rundkjøring, dersom det er annen trafikk der og du ikke blinker ut kan du risikere bot.

Se nederst her: http://www.vegvesen.no/vegvesen-SVVartikkel-SVVartikkelFullVisningSide_1069341128417.html

Jeg har lært å ikke blinke ut av hver eneste rundkjøring, og sensoren mente at jeg kjørte rett i rundkjøringene. Som overskriften sier så er det ingen klare regler.

Gjest trenger litt trøst
Skrevet

Det blir forresten litt mer press på at jeg MÅ klare det neste gang.. Og det er ikke lett. Jeg gruer meg. Men det du skriver vet jeg er sant, så jeg får prøve å huske det du sa....:)

Skrevet

Jeg har lært å ikke blinke ut av hver eneste rundkjøring, og sensoren mente at jeg kjørte rett i rundkjøringene. Som overskriften sier så er det ingen klare regler.

Det kommer ikke an på rundkjøringen, men om det er annen trafikk der. Nederst står det at man risikerer å bli bøtelagt dersom man "Unnlater å gi tegn når man skifter felt i rundkjøringen eller forlater rundkjøringen, dersom tegngivningen hadde vært til veiledning for annen trafikant."

Det tolker jeg som at hvis det er annen trafikk der skal man blinke, for ikke å forvirre.

Rart at det ikke finnes klare regler på dette, kan da ikke være så vanskelig å si at man _skal_ blinke seg ut, ferdig med det.. :-)

Skrevet

Se svaret til mij, Åsemor. Jeg kjører faktisk akkurat som alle de andre blilistene (på den faste ruta mi, da).

Jeg bor selvsagt i en så liten by at rundkjøringer med to felt er ikke-eksisterende (eller vi har kanskje et par...), og da blir det jo litt annet når man på annen måte får fortalt de andre bilistene hvor man skal.

Skrevet

Jeg bor selvsagt i en så liten by at rundkjøringer med to felt er ikke-eksisterende (eller vi har kanskje et par...), og da blir det jo litt annet når man på annen måte får fortalt de andre bilistene hvor man skal.

Ja, det blir litt sånn. En rundkjøring er ikke nødvendigvis en annen rundkjøring lik - om du skjønner hva jeg mener.

Det finnes jo ganske store rundkjøringer (de som jeg f. eks nevner) der du, i høyre fil, faktisk nesten ikke svinger på rattet en gang. Og på to av de fire jeg nevner er det ikke påkjøringer fra høyre der jeg kjører i det hele tatt (når jeg tenker etter).

Så da står jeg igjen med to, der altså nesten alle bilene (i høyre felt) skal rett fram.

Dette første utspillet mitt ser jeg blir helt patetisk - for jeg blinker jo faktisk ut der det er naturlig ellers (altså der det står biler i neste påkjøring og venter).

*Gyda skjerper sansene og tenker seg om før neste innlegg!*

Skrevet

Jeg er eldre enn 18, og jeg har ingen hast med å få lappen snarest. Men det er på en måte et nederlag å ikke klare prøven. Hvordan kan jeg klare å glede meg? Jeg er så utrolig nervøs og stresser før prøver... Takk for svar:)

Skjønner godt at du vil føle det som et nederlag, men nå var det jo kun 2 av 6 som klarte det da.

Oppkjøring handler om sunn fornuft, tenk godt i gjennom hva du gjorde galt og lær av det.

Kjør lett og ledig og ikke anspent og følg godt med på trafikken.

Ta en kjøretime til og trå til ved neste forsøk, dette klarer du:-)

Gjest M.Angelica
Skrevet

Jeg har lært at man skal blinke som om det er et lyskryss (forklarer jeg det rett nå, tro?). Man skal altså ikke blinke seg ut av en rundkjøring. Man blinker høyre om man skal høyre. Venstre om man skal venstre. Og så lar man blinklyset gå av av seg selv (uten å ta det på for blinking til høyre: ut).

"Man skal altså ikke blinke seg ut av en rundkjøring. Man blinker høyre om man skal høyre."

Men hvis man skal til høyre i en rundkjøring så blinker man seg jo ut! Høyre i en rundkjøring er jo ut!

"Venstre om man skal venstre. Og så lar man blinklyset gå av av seg selv (uten å ta det på for blinking til høyre: ut)."

Ehh..så når du først til til venstre og så skal ut til høyre i rundkjøringen så slår du ikke over til å blinke til høyre, men holder blinkinga fortsatt til venstre??

Ikke rart du strøyk.

Sitat fra Statens Vegvesen:

"Dersom du skal til høyre ved første avkjøring, gis tegn til høyre i god tid før du kjører inn i rundkjøringen. Når du skal ut av rundkjøringen ellers, blink til høyre når du er på høyde med siste utkjøring før du selv skal ut. Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen."

Altså, når man skal ut blinker man alltid, skal man til venstre, kan det blinkes i enkelte tilfeller.

http://www.vegvesen.no/vegvesen-SVVartikkel-SVVartikkelFullVisningSide_1069341128417.html

Gjest trenger litt trøst
Skrevet

"Man skal altså ikke blinke seg ut av en rundkjøring. Man blinker høyre om man skal høyre."

Men hvis man skal til høyre i en rundkjøring så blinker man seg jo ut! Høyre i en rundkjøring er jo ut!

"Venstre om man skal venstre. Og så lar man blinklyset gå av av seg selv (uten å ta det på for blinking til høyre: ut)."

Ehh..så når du først til til venstre og så skal ut til høyre i rundkjøringen så slår du ikke over til å blinke til høyre, men holder blinkinga fortsatt til venstre??

Ikke rart du strøyk.

Sitat fra Statens Vegvesen:

"Dersom du skal til høyre ved første avkjøring, gis tegn til høyre i god tid før du kjører inn i rundkjøringen. Når du skal ut av rundkjøringen ellers, blink til høyre når du er på høyde med siste utkjøring før du selv skal ut. Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen."

Altså, når man skal ut blinker man alltid, skal man til venstre, kan det blinkes i enkelte tilfeller.

http://www.vegvesen.no/vegvesen-SVVartikkel-SVVartikkelFullVisningSide_1069341128417.html

Jeg er nok ikke så god til å forklare her, men sensor sa ingenting om at jeg blinket feil! Jeg gjør som jeg har lært. Man skal blinke som om det er et vanlig kryss, og man blinker seg ikke ut om man skal rett fram?

Gjest trenger litt trøst
Skrevet

Skjønner godt at du vil føle det som et nederlag, men nå var det jo kun 2 av 6 som klarte det da.

Oppkjøring handler om sunn fornuft, tenk godt i gjennom hva du gjorde galt og lær av det.

Kjør lett og ledig og ikke anspent og følg godt med på trafikken.

Ta en kjøretime til og trå til ved neste forsøk, dette klarer du:-)

Takk, du gir god trøst!:)

Skrevet

Jeg er nok ikke så god til å forklare her, men sensor sa ingenting om at jeg blinket feil! Jeg gjør som jeg har lært. Man skal blinke som om det er et vanlig kryss, og man blinker seg ikke ut om man skal rett fram?

Hvis det står noen og venter der du skal kjøre av, blinker du ikke da heller? Ikke kritikk altså, bare lurer.

For det er fryktelig irriterende å måtte stå og vente fordi biler ikke gir tegn, også viser det seg at de skal kjøre av likevel..

Gjest M.Angelica
Skrevet

Vanlig kryss? Ikke alle kryss man kan ta en u-sving i.

Man skal alltid blinke seg ut. Sensor sier ikke fra på alle småfeil heller.

Skrevet

Når du blinker til venstre før en rundkjøring slår du av blinklyset i det du er inne i rundkjøringen også blinker du til høyre før du skal ut av rundkjøringen.

Med andre ord. Man gjør akkurat det samme som alle svenske bilister.

Når man er på vei inn i en rundkjøring, er det bare en mulighet som foreligger, nemlig å følge veien som da svinger til venstre. Det er da ingen edru sjåfører som blinker til venstre i andre venstresvinger?

Man skal derimot og innlysende nok blinke seg UT av rundkjøringen for å vise andre bilister at man tar av på ny vei.

Skrevet

Jo, man skal blinke seg ut om man skal rett fram, også. Man skal alltid blinke seg ut i en rundkjøring, og det er alltid til høyre.

I tillegg (ikke påbudt) lærte jeg i går at man kan blinke til venstre før man kjører inn i rundkjøringa, i situasjoner der det er nyttig å fortelle andre bilister at du skal lenger rundt enn rett fram.

Plasseringen er også et signal om hvor man skal: Du plasserer deg i ytre bane om du skal ta første avkjøring til høyre eller rett fram, indre bane om du skal lenger til venstre enn rett fram.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...