mil1365380270 Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Ja, rundkjøringer gjør at trafikken glir veldig lett, men i byen din har jeg hørt at en del bilister blinker til venstre i rundkjøringer for å vise at de skal helt rundt. Det er ikke etter boka. Jeg har lært at man skal blinke til høyre i det man skal ut av rundkjøringen. Aldri til venstre. En representant fra Trygg Trafikk uttalte for en tid tilbake at man skal blinke som man ville gjort i et annet kryss. Den dagen folks angst for å blinke i rundkjøringer slipper taket, gleder jeg meg til. I rundkjøringer med 4 armer eller mer og flere felt, er det ofte nyttig å blinke til venstre, for å vise de som står og venter, at de kan legge seg ut i høyre felt. Hvis du ligger innerst, men ikke skal ut på neste avkjøring, er det greit for de andre å vite at du ikke har tenkt til å bytte felt. 0 Siter
favn Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Jeg er nok ikke så god til å forklare her, men sensor sa ingenting om at jeg blinket feil! Jeg gjør som jeg har lært. Man skal blinke som om det er et vanlig kryss, og man blinker seg ikke ut om man skal rett fram? Idet du kjører ut av rundkjøringen skifter du veibane, uansett om retningen er rett fram rent fysisk. Og da er det påbudt med retningsviser for å vise at du tar av. Det samme i kryss der man kommer langs aksen på en Y, og der den ene veien går rett fram og den andre skulle dreie av til venstre (eller høyre). Da blinker du. Det formelle unntaket er såfremt dette er forkjørsvei som dreier til venstre (eller høyre), men selv da er det kjekt og klargjørende å blinke i et slikt kryss. 0 Siter
Babette Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 En representant fra Trygg Trafikk uttalte for en tid tilbake at man skal blinke som man ville gjort i et annet kryss. Den dagen folks angst for å blinke i rundkjøringer slipper taket, gleder jeg meg til. I rundkjøringer med 4 armer eller mer og flere felt, er det ofte nyttig å blinke til venstre, for å vise de som står og venter, at de kan legge seg ut i høyre felt. Hvis du ligger innerst, men ikke skal ut på neste avkjøring, er det greit for de andre å vite at du ikke har tenkt til å bytte felt. Nettopp. Men i en ganske stor oljeby på Vestlandet har folk en tendens til å blinke bare til venstre, ikke til høyre. De blinker altså ikke ved avkjøring. Det kan bli litt forvirrende for en stakkars turist som ikke forstår urbefolkningens kjørevaner. For øvrig er det veldig mange overalt som unnlater å blinke seg ut når de skal rett fram. Når jeg skal første til høyre, blinker jeg til høyre allerede når jeg står og venter på å slippe til. Det synes jeg er naturlig. For blinking til høyre betyr jo at man skal forlate rundkjøringen ved første avkjøring. Jeg synes det er veldig moro å kjøre bil, men jeg er ei kjerring til å rygge med speil og lukeparkere. 0 Siter
Gjest M.Angelica Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Jeg blinker ikke verken inn eller ut jeg (kjører i Oslo). Det går så bra så. Du er ikke den eneste Gyda. Der jeg er i fra blinker ingen (bare jeg) 0 Siter
favn Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 En representant fra Trygg Trafikk uttalte for en tid tilbake at man skal blinke som man ville gjort i et annet kryss. Den dagen folks angst for å blinke i rundkjøringer slipper taket, gleder jeg meg til. I rundkjøringer med 4 armer eller mer og flere felt, er det ofte nyttig å blinke til venstre, for å vise de som står og venter, at de kan legge seg ut i høyre felt. Hvis du ligger innerst, men ikke skal ut på neste avkjøring, er det greit for de andre å vite at du ikke har tenkt til å bytte felt. 'I rundkjøringer med 4 armer eller mer og flere felt, er det ofte nyttig å blinke til venstre, for å vise de som står og venter, at de kan legge seg ut i høyre felt. Hvis du ligger innerst, men ikke skal ut på neste avkjøring, er det greit for de andre å vite at du ikke har tenkt til å bytte felt.' Hvis dette står svart på hvitt et sted i loven, må jeg bøye meg. Hvis ikke - er jo dette helt absurd. Du kjører på en vei med to filer eller tre eller fire... og skal selvsagt ikke blinke for å vise at du har tenkt å holde deg i den filen du allerede kjører i. Du blinker idet du skal skifte fil. Blink er for å vise endring i kjøremønster (les: skifte av fil eller avkjørsel), ikke for å fortelle 'jeg fortsetter å kjøre i denne filen/på denne veien'. 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Nettopp. Men i en ganske stor oljeby på Vestlandet har folk en tendens til å blinke bare til venstre, ikke til høyre. De blinker altså ikke ved avkjøring. Det kan bli litt forvirrende for en stakkars turist som ikke forstår urbefolkningens kjørevaner. For øvrig er det veldig mange overalt som unnlater å blinke seg ut når de skal rett fram. Når jeg skal første til høyre, blinker jeg til høyre allerede når jeg står og venter på å slippe til. Det synes jeg er naturlig. For blinking til høyre betyr jo at man skal forlate rundkjøringen ved første avkjøring. Jeg synes det er veldig moro å kjøre bil, men jeg er ei kjerring til å rygge med speil og lukeparkere. Stavanger er vel ikke akkurat kjent for å ha verdens beste bilister? Var det nå jeg skulle brukt et anonymt nick? ;-) Lukeparkering og speil er bare en vanesak. Er jo bare å konsentrere seg litt, om man er i tvil :-) 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 'I rundkjøringer med 4 armer eller mer og flere felt, er det ofte nyttig å blinke til venstre, for å vise de som står og venter, at de kan legge seg ut i høyre felt. Hvis du ligger innerst, men ikke skal ut på neste avkjøring, er det greit for de andre å vite at du ikke har tenkt til å bytte felt.' Hvis dette står svart på hvitt et sted i loven, må jeg bøye meg. Hvis ikke - er jo dette helt absurd. Du kjører på en vei med to filer eller tre eller fire... og skal selvsagt ikke blinke for å vise at du har tenkt å holde deg i den filen du allerede kjører i. Du blinker idet du skal skifte fil. Blink er for å vise endring i kjøremønster (les: skifte av fil eller avkjørsel), ikke for å fortelle 'jeg fortsetter å kjøre i denne filen/på denne veien'. I rundkjøringer er det av og til hensiktsmessig å blinke til venstre, hvorfor ikke gjøre det da? Da jeg tok lappen var det kun høyre, men nå har vi jo fått litt mer erfaring enn den gang :-) 0 Siter
favn Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 I rundkjøringer er det av og til hensiktsmessig å blinke til venstre, hvorfor ikke gjøre det da? Da jeg tok lappen var det kun høyre, men nå har vi jo fått litt mer erfaring enn den gang :-) Hvori ligger det hensiktsmessige? Etter alt jeg har lært om trafikkregler, skal man vise med tegn at man skal gjøre noe annet, ikke at man skal fortsette med det man allerede gjør. 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Hvori ligger det hensiktsmessige? Etter alt jeg har lært om trafikkregler, skal man vise med tegn at man skal gjøre noe annet, ikke at man skal fortsette med det man allerede gjør. Lenge siden du var i Sinsenkrysset ;-) 0 Siter
Babette Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Stavanger er vel ikke akkurat kjent for å ha verdens beste bilister? Var det nå jeg skulle brukt et anonymt nick? ;-) Lukeparkering og speil er bare en vanesak. Er jo bare å konsentrere seg litt, om man er i tvil :-) Hehe, de burde i alle fall ha dyktige bilister siden trafikken er så heftig der. Jeg vet ikke. Men det er vel ikke noe ukjent fenomen at det kan danne seg lokal praksis som ikke helt stemmer med boka. Jeg har også lagt merke til at det kan variere rundt om i landet hvordan folk oppfører seg i forhold til høyreregelen på ikke-forkjørsvei. Her sier jo boka at du har vikeplikt for trafikk fra høyre uansett om du kjører på en "stor" vei og den kryssende er en meget smal og liten vei. Men i praksis ser man ofte at de som kommer ut fra slike små veier nøler og ser seg godt for, av og til også stopper og venter, selvom de ikke har vikeplikt. Nå er det jo nyttig uansett at de ser seg for, for det er jo ike så artig om det smeller selv om man har retten på sin side. Men det virker rett og slett som om en del ike er klar over at det er de andre som har vikeplikt. Når det gjelder dette, må jeg forresten le av meg selv da jeg tok kjøretimer i sin tid, for jeg trodde man måtte huske på om man hadde sett forkjøreveiskiltet for å vite hvem som hadde vikeplikt. Jeg var ikke klar over at det alltid står vikepliktsskilt når sideveier krysser forkjørsvei. 0 Siter
favn Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Lenge siden du var i Sinsenkrysset ;-) Ja, det er sant. Men jeg har bodd mange år i flere bydeler med passering der hvis det teller :-) Jeg har til og med kjørt lånt og ukjent bil i STORby der rundkjøringene hadde syv felter - og det uten å blinke for å fortelle at jeg kjørte der jeg kjørte. 0 Siter
favn Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Hehe, de burde i alle fall ha dyktige bilister siden trafikken er så heftig der. Jeg vet ikke. Men det er vel ikke noe ukjent fenomen at det kan danne seg lokal praksis som ikke helt stemmer med boka. Jeg har også lagt merke til at det kan variere rundt om i landet hvordan folk oppfører seg i forhold til høyreregelen på ikke-forkjørsvei. Her sier jo boka at du har vikeplikt for trafikk fra høyre uansett om du kjører på en "stor" vei og den kryssende er en meget smal og liten vei. Men i praksis ser man ofte at de som kommer ut fra slike små veier nøler og ser seg godt for, av og til også stopper og venter, selvom de ikke har vikeplikt. Nå er det jo nyttig uansett at de ser seg for, for det er jo ike så artig om det smeller selv om man har retten på sin side. Men det virker rett og slett som om en del ike er klar over at det er de andre som har vikeplikt. Når det gjelder dette, må jeg forresten le av meg selv da jeg tok kjøretimer i sin tid, for jeg trodde man måtte huske på om man hadde sett forkjøreveiskiltet for å vite hvem som hadde vikeplikt. Jeg var ikke klar over at det alltid står vikepliktsskilt når sideveier krysser forkjørsvei. Jeg bor rett ved vanlig vikepliktsvei som 'alle' oppfatter som forkjørsvei. Skummelt. 0 Siter
Babette Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Jeg er nok ikke så god til å forklare her, men sensor sa ingenting om at jeg blinket feil! Jeg gjør som jeg har lært. Man skal blinke som om det er et vanlig kryss, og man blinker seg ikke ut om man skal rett fram? Du sier at du gjør som du har lært. Men jeg tror du har misforstått. For du skal alltid blinke deg ut av en rundkjøring, og alltid til høyre. Det går ikke an å forlate en rundkjøring på noen annen måte en å dreie til høyre, om enn en meget svak høyresving. (Dreier du til venstre, blir du jo kjørende rundt og rundt, hehe.) Uansett bør du for sikkerhets skyld ta opp dette med kjørelæreren din eller en annen bilsakkyndig, slik at du har dette både riktig og klart for deg til neste gang. 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Ja, det er sant. Men jeg har bodd mange år i flere bydeler med passering der hvis det teller :-) Jeg har til og med kjørt lånt og ukjent bil i STORby der rundkjøringene hadde syv felter - og det uten å blinke for å fortelle at jeg kjørte der jeg kjørte. Det ytterste og det nest ytterste det er aktuelt for, man skal jo lette flyten inn i rundkjøringen. Skjønner hva du mener, man gjør som de andre. Har tatt et par tenkerunder i megastore rundkjøringer med dårlig ut-skilting og hensynsløse bilførere, der den frekkeste vinner ;-) 0 Siter
Babette Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Jeg bor rett ved vanlig vikepliktsvei som 'alle' oppfatter som forkjørsvei. Skummelt. Ja, ikke sant? Det er dritskummelt. For her er jo reglene klare. Reglene tar ingne hensyn til hvilken vei som er størst eller mest trafikkert. Men hvis du har mye rust på venstre forskjerm og kunne tenke deg en splitter ny, har du jo muligheten, da. Hehe... De eneste tilfellene jeg synes kan være kinkige, er når jeg kjører på ukjente steder og i farten har problemer med å vurdere om kryssende biler kommer fra en reell vei, eller om det er bare et parkeringsområde eller lignende. 0 Siter
Gjest trenger litt trøst Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Du sier at du gjør som du har lært. Men jeg tror du har misforstått. For du skal alltid blinke deg ut av en rundkjøring, og alltid til høyre. Det går ikke an å forlate en rundkjøring på noen annen måte en å dreie til høyre, om enn en meget svak høyresving. (Dreier du til venstre, blir du jo kjørende rundt og rundt, hehe.) Uansett bør du for sikkerhets skyld ta opp dette med kjørelæreren din eller en annen bilsakkyndig, slik at du har dette både riktig og klart for deg til neste gang. Jeg har tatt det opp med kjørelæreren. Jeg leste nemlig at man alltid skulle blinke seg ut av rundkjøringer, og det står da også i boka. Så det er visst noen som mener det ene, men om man gjør det slik jeg har lært det kan man ikke få feil da det ikke er klare regler for blinking i rundkjøringer. En gang jeg blinket ut da jeg kjørte til venstre (blinket venstre så høyre) fikk jeg kjeft. 0 Siter
Babette Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Jeg har tatt det opp med kjørelæreren. Jeg leste nemlig at man alltid skulle blinke seg ut av rundkjøringer, og det står da også i boka. Så det er visst noen som mener det ene, men om man gjør det slik jeg har lært det kan man ikke få feil da det ikke er klare regler for blinking i rundkjøringer. En gang jeg blinket ut da jeg kjørte til venstre (blinket venstre så høyre) fikk jeg kjeft. Jo, det finnes klare regler for blinking i rundkjøringer. Du skal alltid blinke til høyre når du skal kjøre ut av rundkjøringen, uansett hvor kort eller langt du skal være med rundt. Dette er den eneste pålagte blinkingen. Det som i tilleg står om blinking til venstre i enkelte tilfeller der dette er nyttig for å informere medtrafikanter, er ikke noe pålegg. Du er aldri PLIKTIG til å blinke til venstre. Selv har jeg aldri gjort det, og har ikke tenkt å begynne med det. Men jeg blinker ALLTID til høyre. 0 Siter
favn Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Det ytterste og det nest ytterste det er aktuelt for, man skal jo lette flyten inn i rundkjøringen. Skjønner hva du mener, man gjør som de andre. Har tatt et par tenkerunder i megastore rundkjøringer med dårlig ut-skilting og hensynsløse bilførere, der den frekkeste vinner ;-) Uansett er det tydelig at regler og opplæring er for uklart i og med diskusjoner og forvirring. 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Uansett er det tydelig at regler og opplæring er for uklart i og med diskusjoner og forvirring. Ja! :-) Men jeg ser ikke helt problemet, hvis man ikke står i en diskusjon med en politimann som vil gi deg bot. Er jo bare å tilpasse seg til forholdene. 0 Siter
favn Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Ja! :-) Men jeg ser ikke helt problemet, hvis man ikke står i en diskusjon med en politimann som vil gi deg bot. Er jo bare å tilpasse seg til forholdene. Vær nå ikke sånn, da blir det jo ingen diskusjon ;-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.