Gjest Miss nervevrak Skrevet 25. mai 2005 Skrevet 25. mai 2005 Jeg skal i begravelse til bestemoren min i helgen og gruer meg helt sinnsykt. Har hatt en stor og vond klump i magen hele uken. Alt er bare tragisk og trist... Jeg skal være med og bære kisten og er så redd for at jeg skal knekke sammen akkurat da. Er det feil av meg å ta et par antidepressiva i forkant? Feil mot bestemor, feil mot meg selv, feil mot familien min? Jeg er helt vrak. Har det så vondt nå at jeg kan kaste opp... 0 Siter
Nemesis Skrevet 25. mai 2005 Skrevet 25. mai 2005 Det er helt lov. Men bruk valium f.eks. En liten dose. Kjenner flere som har gjort det, kjedelig å bryte helt sammen. 0 Siter
Gemini Skrevet 25. mai 2005 Skrevet 25. mai 2005 Funker antidepressiva sånn øyeblikkelig da? Trodde man måtte ta de jevnlig før de fikk skikkelig virkning? (I motsetning til beroligende tabl.) Men det er helt naturlig å reagere sterkt når noen av ens nærmeste går bort da. Ikke noe sykelig ved det. Men om du tar en beroligende en sånn dag, for å føle at du kommer lettere gjennom dagen, så er det vel helt normalt? Bare pass på å gi deg selv anledning til å sørge "uten bedøvelse" i tiden etter begravelsen, det er viktig. Sorgen har mange faser, og alle sørger forskjellig. Det viktige er å tillate seg selv å sørge, ikke legge lokk på sorgen. 0 Siter
Gjest Dimira Skrevet 25. mai 2005 Skrevet 25. mai 2005 Det kommer jo ann på hvordan du reagerer på beroligenes det vil jeg tro. Om du klarer å være "normal" men bare roligere så gjør det. Min mening er at du svikter INGEN ved å få litt hjelp på en slik vanskelig dag. Lykke til. 0 Siter
Gjest mij Skrevet 25. mai 2005 Skrevet 25. mai 2005 Sier som Nemesis, ta heller en Valium. Det er helt vsanlig før en skal til tannlegen, så hvorfor ikke i en begravelse. Håper det går bra med deg! 0 Siter
Gjest sofies verden Skrevet 25. mai 2005 Skrevet 25. mai 2005 Først og fremst vil jeg kondolere. Det er fryktelig når noen du har et nært og kjært forhold til går bort. Jeg vet ikke hva slags 'tro' du har men det kan uansett være en trøst i at dere vil treffes igjen en dag? Jeg mistet en betydningsfull person for en tid tilbake siden, og fikk til råd om å 'leve gjennom sorgen'. Det var veldig tøft, men tror nok det er viktig også for anerkjennelsen av det som har skjedd. Ville ikke råde deg til å ta beroligende. *føler med deg* 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 25. mai 2005 Skrevet 25. mai 2005 Antidepressiva virker ikke slik. Du må ta foreskrevet dose, og den begynner ikke å virke før først om to uker. Hvis du mener beroligende så må du ha det fra en lege, og jeg fraråder deg å ta det. Det er ikke noe galt i å sørge, og jeg kondolerer deg. At du gråter sånn at tårene renner og spruter er helt naturlig. 0 Siter
Gjest kizi Skrevet 25. mai 2005 Skrevet 25. mai 2005 Det er helt lov. Men bruk valium f.eks. En liten dose. Kjenner flere som har gjort det, kjedelig å bryte helt sammen. Da min datter døde anbefalte legen min at jeg ikke skulle ta noe beroligene medikament. Grunnen er at du usetter den normale sorgprosessen.Jeg er glad jeg ikke gjorde det.Når jeg i dag 14 år tenker tilbake på begravelsen hennes husker jeg svært lite, bare bruddstykker. Tror kroppen sender ut naturlig smertestillende når sorgen er så pass sterk som den var. Jeg gråt hver dag i 4 mnd, etter det gråt jeg når behovet meldte seg. Gikk veldig mye i skog og mark. Det er 14 år siden og den dag i dag gråter jeg av og til når savnet hugger tak i meg. Helt naturlig. 0 Siter
Gregga Skrevet 25. mai 2005 Skrevet 25. mai 2005 Først av alt: Jeg føler med deg! Men antidepressiva virker ikke på denne ønskede måten. Den vil virke lenge etter begravelsen, og ikke når du trenger det. Hvis dette er helt uoverkommelig for deg, kontakter du legen din å får noen beroligende tabletter i stedet. Det er IKKE feil, hverken ovenfor deg selv eller noen andre! Men det er helt normalt, og ikke farlig, å ha det ille i den situasjonen du er i nå. Det er riktig, og viktig å få utløp for sorgen du føler. Men til 7. og sist er det du som må ta denne avgjørelsen. Men ikke med antidepressiva... Ønsker deg lykke til! 0 Siter
Gjest klem til kizi Skrevet 25. mai 2005 Skrevet 25. mai 2005 Da min datter døde anbefalte legen min at jeg ikke skulle ta noe beroligene medikament. Grunnen er at du usetter den normale sorgprosessen.Jeg er glad jeg ikke gjorde det.Når jeg i dag 14 år tenker tilbake på begravelsen hennes husker jeg svært lite, bare bruddstykker. Tror kroppen sender ut naturlig smertestillende når sorgen er så pass sterk som den var. Jeg gråt hver dag i 4 mnd, etter det gråt jeg når behovet meldte seg. Gikk veldig mye i skog og mark. Det er 14 år siden og den dag i dag gråter jeg av og til når savnet hugger tak i meg. Helt naturlig. Så fryktelig at din datter døde. Det er min største skrekk, at min datter skulle dø. (Hun er helt frisk, det er bare meg som engster meg for alt mulig som kan skje). Jeg skjønner godt at du kan gråte over det fortsatt. Ønsker deg alt det beste! 0 Siter
Gjest Rusle Skrevet 25. mai 2005 Skrevet 25. mai 2005 Det er vel ikke feil å ta beroligende i din situasjon. Men jeg synes ikke "naturlig" sorg skal dempes med piller. Hvis du absolutt mener du må ta medisin, så finn ut hvordan de virker før begravelsen. Kjenner en som sovnet i sin manns begravelse. 0 Siter
morsan Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Da min datter døde anbefalte legen min at jeg ikke skulle ta noe beroligene medikament. Grunnen er at du usetter den normale sorgprosessen.Jeg er glad jeg ikke gjorde det.Når jeg i dag 14 år tenker tilbake på begravelsen hennes husker jeg svært lite, bare bruddstykker. Tror kroppen sender ut naturlig smertestillende når sorgen er så pass sterk som den var. Jeg gråt hver dag i 4 mnd, etter det gråt jeg når behovet meldte seg. Gikk veldig mye i skog og mark. Det er 14 år siden og den dag i dag gråter jeg av og til når savnet hugger tak i meg. Helt naturlig. Klem til deg. Det var utrolig leit å høre at datteren din er død. 0 Siter
morsan Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Førts av alt: Kondolerer med bestemoren din. Jeg har ingen erfaring med beroligende midler, og vet ikke hvordan de virker, men jeg er enig med de fleste her at det ville vært best å klare seg uten. Hva om du heller får sovemedisin slik at du har en go natts søvn bak deg før begravelsen? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.