Gå til innhold

Noen bønder her? (el. andre som har peiling?)

Anbefalte innlegg

Gjest dagrosa
Skrevet

Er interessert i å starte et gårdsbrukprosjekt, evt. hovedsaklig med kyr. Men da trenger jeg først litt informasjon om hvor jeg skal kjøpe disse fra, norge/utlandet osv. Og også litt prisantydninger, slik at jeg får et lite overblikk..

Problemet er at jeg ikke har anelse om hva jeg skal søke på på nettet for å komme fram til sider ang. dette.

Hjelp?

mil1365380270
Skrevet

Gå inn på sidene til Norsk bonde- og småbrukarlag, der er det linker og greier :-)

Skrevet

Norsk landbruk, er vel ikke akkurat det sikreste kortet å satse på lenger. Landbruket i Norge har gjennom generasjoner vært holdt under armene av Stortinget, i form av enorme overføringer fra oss skattebetalere, og i tillegg har priskonkurranse vært totalt fraværende, noe norske barnefamilier spesielt har fått svi på pungen for.

Nå er det heldigvis ikke lenger politisk vilje til å vedlikeholde denne oppkonstruerte "næringen", som ikke har noen markedsmessig basis.

Skrevet

Et "gårdsbrukprosjekt"?

Har du planer om å begynne med gårdsdrift? Er det det du mener?

Har du en gård allerede som er stor nok til å drives?

Kyr sier du? Har du melkekvote?

Gjest bondejenta2
Skrevet

Norsk landbruk, er vel ikke akkurat det sikreste kortet å satse på lenger. Landbruket i Norge har gjennom generasjoner vært holdt under armene av Stortinget, i form av enorme overføringer fra oss skattebetalere, og i tillegg har priskonkurranse vært totalt fraværende, noe norske barnefamilier spesielt har fått svi på pungen for.

Nå er det heldigvis ikke lenger politisk vilje til å vedlikeholde denne oppkonstruerte "næringen", som ikke har noen markedsmessig basis.

Er det nødvendig å kritisere bøndene slik? ("Hva skal vi med bøndene? Vi får jo kjøpt poteter på butikken....") Forstår du hva jeg mener?

Gjest dagrosa
Skrevet

Gå inn på sidene til Norsk bonde- og småbrukarlag, der er det linker og greier :-)

mil, i love you. takk for hjelpa

Skrevet

Er det nødvendig å kritisere bøndene slik? ("Hva skal vi med bøndene? Vi får jo kjøpt poteter på butikken....") Forstår du hva jeg mener?

Well, jeg kjøper potetene mine fra Israel...hvis du skjønner hva _jeg_ mener.

Skrevet

Jeg kritiserer ikke bøndene som yrkesgruppe, jeg kritiserer et politisk sykt system, som dessverre har fått utvikle seg så langt at det var i ferd med å komme fullstendig ut av kontroll, når Stortinget startet innstrammingen.

Forøvrig, så blir nok vi ikke i beit for poteter selv om matvareprisene bringes ned på et nivå som kan sammenlignes med andre land i Europa. Landbruksprodukter er det nok av, de bør ikke nødvendigvis komme fra Norge, hvis landbruksnæringen er misfornøyd med den markedsprisen vi forbrukere aksepterer.

Skrevet

Jeg kritiserer ikke bøndene som yrkesgruppe, jeg kritiserer et politisk sykt system, som dessverre har fått utvikle seg så langt at det var i ferd med å komme fullstendig ut av kontroll, når Stortinget startet innstrammingen.

Forøvrig, så blir nok vi ikke i beit for poteter selv om matvareprisene bringes ned på et nivå som kan sammenlignes med andre land i Europa. Landbruksprodukter er det nok av, de bør ikke nødvendigvis komme fra Norge, hvis landbruksnæringen er misfornøyd med den markedsprisen vi forbrukere aksepterer.

Selv foretrekker jeg norske landbruksvarer, bl.a. fordi jeg da har størrre sjanse for å unngå kugalskap, salmonella og andre uhumskheter. I tillegg hjelper vi norske bønder med å holde seg i live.

Jeg var odelsjente en gang i tiden... før min bror ble født!

Gjest odelsjenta2
Skrevet

Hvorfor er det så galt om potetene kommer fra Norge? Er ikke de norske varene gode? Trenger vi ikke gårdsdrift her i landet?

Skrevet

Selv foretrekker jeg norske landbruksvarer, bl.a. fordi jeg da har størrre sjanse for å unngå kugalskap, salmonella og andre uhumskheter. I tillegg hjelper vi norske bønder med å holde seg i live.

Jeg var odelsjente en gang i tiden... før min bror ble født!

"I tillegg hjelper vi norske bønder med å holde seg i live."

Er det et overordnet mål for oss forbrukere og skattebetalere i et land med hvor store deler av landet ikke egner seg for lønnsomt jordbruk? Ifølge deg, så er landbruksnæringen et sosialt prosjekt. Er ikke det en nedverdigelse av hele yrkestanden?

Skrevet

Hvorfor er det så galt om potetene kommer fra Norge? Er ikke de norske varene gode? Trenger vi ikke gårdsdrift her i landet?

Norske landbruksprodukter er dessverre ikke blant de beste. Det sier til og med vår landbruksminister.

"Trenger vi gårdsdrift her i landet?", spør du. Nei ikke hvis denne driften skal være basert på enorme statlige overføringer av våre skattepenger for å holde den i live, samtidig som vi har Europas høyeste matvarepriser. Forbrukere og skattebetalere vil ikke delta i dette sosiale prosjektet lengre, hvor aktørene lider av total konkurransevegring.

Nedbyggingen av de ulønnsomme deler av landbruket skjer da også i et stadig raskere tempo. Det er bra. Det er ikke lenger politisk vilje til å skjerme denne næringen for konkurranse.

De dyktige og markedsorienterte bøndene på flatbygdene vil imidlertid overleve. Men de bøndene som mener at de "skal holdes liv i", vil tape.

Skrevet

Er det et overordnet mål for oss forbrukere og skattebetalere i et land med hvor store deler av landet ikke egner seg for lønnsomt jordbruk? Ifølge deg, så er landbruksnæringen et sosialt prosjekt. Er ikke det en nedverdigelse av hele yrkestanden?

Bøndene får subsidier, sånn at du og andre kan kjøpe landbrugsvarer billigere i butikken. "Andre folk" nyter vel minst like mye godt av det som bøndene.

Gjest bondejenta2
Skrevet

Er du klar over hvor lite en bonde kan tjene? Selv med de "store" subsidiene han får? Mange må ha jobb ved siden av for å klare seg.

Gjest bondejenta2
Skrevet

Bøndene får subsidier, sånn at du og andre kan kjøpe landbrugsvarer billigere i butikken. "Andre folk" nyter vel minst like mye godt av det som bøndene.

Godt sagt.

Skrevet

Det er ikke særlig miljøvennlig å transportere mat over lange avstander, selv om det er billigere for forbrukerne!

Og det er ikke særlig dyrevennlig å transportere levende dyr lange veier for å komme til slakteri.

Så om du ikke ønsker ha norske landbruksprodukter på grunn av prisen eller det du kaller kvalitet, så kanskje du kan ønske deg norske landbruksvarer av hensyn til miljøet og dyrene? ;-)

Skrevet

Er du klar over hvor lite en bonde kan tjene? Selv med de "store" subsidiene han får? Mange må ha jobb ved siden av for å klare seg.

Jo, men det er jo nettopp fordi de har et bruk som ikke lenger gir inntekter tilsvarende et årsverk. Tidligere tiders ville subsidiepolitikk, gjorde at bønder kunne ha et årsverk på et lite bruk som ikke ut fra markedsmessig betraktning var lønnsomt i det heletatt. Man kan jo ikke kreve å få ha et årsverk bare fordi man har en liten jordflekk?

Skrevet

Og hvordan finansieres subsidiene?? Fra Vår Herre?

Nei, det er forbrukernes skattepenger som brukes til subsidier. På den bakgrunn kan du gjerne lage et regnestykke på hva matvarer fra det norske landbruk EGENTLIG koster hver enkelt av oss. Du blir skremt.

Skrevet

Det er ikke særlig miljøvennlig å transportere mat over lange avstander, selv om det er billigere for forbrukerne!

Og det er ikke særlig dyrevennlig å transportere levende dyr lange veier for å komme til slakteri.

Så om du ikke ønsker ha norske landbruksprodukter på grunn av prisen eller det du kaller kvalitet, så kanskje du kan ønske deg norske landbruksvarer av hensyn til miljøet og dyrene? ;-)

Matvarer kan gjerne fraktes over lengre avstander, det er ikke noe som hindrer det. Norsk fisk har blitt levert fersk i Japan i mange årtier allerede.

Så lenge dyretransporten skjer på en dyrevennlig og "human" måte, hvilket det finnes veldig strenge regler på i vår del av verden, så går det greit.

Du er nok tutet full av mangeårig Bondelags-propaganda.

Skrevet

Matvarer kan gjerne fraktes over lengre avstander, det er ikke noe som hindrer det. Norsk fisk har blitt levert fersk i Japan i mange årtier allerede.

Så lenge dyretransporten skjer på en dyrevennlig og "human" måte, hvilket det finnes veldig strenge regler på i vår del av verden, så går det greit.

Du er nok tutet full av mangeårig Bondelags-propaganda.

*ha ha* Bondevik, du liksom!!

Men jeg skal la akkurat DEN ligge! ;-)

Det at det ikke er noe som hindrer matvaretransport over store avstander betyr jo ikke at det er miljøvennlig! Hva tror du det "koster" jorden at du vil ha flybårne matvarer fra Langtvekkistan?

Og dette med dyretransport - du må gjerne leve i den tro at dyretransport på f eks kontinentet alltid er "human", men du tar dessverre skrekkelig feil.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...