Gjest abcdefghijklmnop Skrevet 25. mai 2005 Skrevet 25. mai 2005 UiO har nå gått over til bokstavkarakterer. Er det dårlig å få C, eller skal jeg være fornøyd med det. Jeg synes det er vanskelig å ha følelse for det. Hva er laveste bokstav man kan få? 0 Siter
Gjest den ekte noor Skrevet 25. mai 2005 Skrevet 25. mai 2005 C er gjennomsnittelig, det laveste du kan få er seff F, og det er stryk, laveste stå karakter er E. 0 Siter
Gjest humanistiske Skrevet 25. mai 2005 Skrevet 25. mai 2005 C er vel midt på treet. Du kan få F, det er stryk-karakter. C er jo ikke så aller verst.... vel? 0 Siter
villee Skrevet 25. mai 2005 Skrevet 25. mai 2005 En C er en bra karakter. Det er ikke veldig bra, men bra. Du har ingen grunn til å være misfornøyd hvis du ikke streber etter laudkarakter som jeg tror er faktisk både A og B. 0 Siter
Prozak Skrevet 25. mai 2005 Skrevet 25. mai 2005 En C er en bra karakter. Det er ikke veldig bra, men bra. Du har ingen grunn til å være misfornøyd hvis du ikke streber etter laudkarakter som jeg tror er faktisk både A og B. "laudkarakter som jeg tror er faktisk både A og B." Det er vel det, for laud gikk vel ned mot 2.0, gjorde det ikke? A begynner sånn ca. på 1.8 tror jeg, ihvertfall på høyskoler. Det var forskjellige karakterer på samme nivå på universitetet og høyskoler tidligere, men det er vel litt vanskeligere å fortsette med det med bokstavkarakterer. "................................." 0 Siter
Babette Skrevet 25. mai 2005 Skrevet 25. mai 2005 "laudkarakter som jeg tror er faktisk både A og B." Det er vel det, for laud gikk vel ned mot 2.0, gjorde det ikke? A begynner sånn ca. på 1.8 tror jeg, ihvertfall på høyskoler. Det var forskjellige karakterer på samme nivå på universitetet og høyskoler tidligere, men det er vel litt vanskeligere å fortsette med det med bokstavkarakterer. "................................." Tror laud gikk til 2,5, hvis jeg ikke husker helt feil. Men 1-tallet var sjelden i bruk på humanistiske fag. Jeg har en bestemt følelse av at det er lettere å få A i dag enn det var å få 1,5 med det gamle systemet. Det gir jo ikke helt mening, men som sagt - bare en følelse jeg har. Og så går jeg ikke med på 150 for to runder. 180, ikke en euro under. 0 Siter
Prozak Skrevet 25. mai 2005 Skrevet 25. mai 2005 Tror laud gikk til 2,5, hvis jeg ikke husker helt feil. Men 1-tallet var sjelden i bruk på humanistiske fag. Jeg har en bestemt følelse av at det er lettere å få A i dag enn det var å få 1,5 med det gamle systemet. Det gir jo ikke helt mening, men som sagt - bare en følelse jeg har. Og så går jeg ikke med på 150 for to runder. 180, ikke en euro under. "eg har en bestemt følelse av at det er lettere å få A i dag enn det var å få 1,5 med det gamle systemet." Det tror jeg nok er riktig, ja. "Og så går jeg ikke med på 150 for to runder. 180, ikke en euro under." 185, pluss ekstraservice. Og en and. "..............................." 0 Siter
villee Skrevet 25. mai 2005 Skrevet 25. mai 2005 "laudkarakter som jeg tror er faktisk både A og B." Det er vel det, for laud gikk vel ned mot 2.0, gjorde det ikke? A begynner sånn ca. på 1.8 tror jeg, ihvertfall på høyskoler. Det var forskjellige karakterer på samme nivå på universitetet og høyskoler tidligere, men det er vel litt vanskeligere å fortsette med det med bokstavkarakterer. "................................." Ja, det var det jeg trodde, at laud gikk ned til B og da er jo C en bra karakter. 0 Siter
Prozak Skrevet 25. mai 2005 Skrevet 25. mai 2005 Ja, det var det jeg trodde, at laud gikk ned til B og da er jo C en bra karakter. C betyr "en gjennomsnittlig, god besvarelse", ja :-) Hvorvidt det er godt nok avhenger jo av fag og studie. Jeg har f.eks realfagkarakterer som er under C, men som jeg ikke akter å henge meg opp i, fordi jeg satser på datafagene, hvor jeg heldigvis har bedre karakterer. "................................" 0 Siter
Babette Skrevet 25. mai 2005 Skrevet 25. mai 2005 "eg har en bestemt følelse av at det er lettere å få A i dag enn det var å få 1,5 med det gamle systemet." Det tror jeg nok er riktig, ja. "Og så går jeg ikke med på 150 for to runder. 180, ikke en euro under." 185, pluss ekstraservice. Og en and. "..............................." En levende and? Uansett, det er greit. 0 Siter
Prozak Skrevet 25. mai 2005 Skrevet 25. mai 2005 En levende and? Uansett, det er greit. La oss si en badegakkgakk og 190,- Men da får du rydde opp etterpå. "................................" 0 Siter
Babette Skrevet 25. mai 2005 Skrevet 25. mai 2005 La oss si en badegakkgakk og 190,- Men da får du rydde opp etterpå. "................................" Nå er du jo snart oppe i 200 igjen. Jeg har aldri hørt om noen som pruter oppover. 0 Siter
Prozak Skrevet 25. mai 2005 Skrevet 25. mai 2005 Nå er du jo snart oppe i 200 igjen. Jeg har aldri hørt om noen som pruter oppover. Det er bare fordi jeg skjønner at du er verdt det, Babette :-) "................................." 0 Siter
Babette Skrevet 25. mai 2005 Skrevet 25. mai 2005 Det er bare fordi jeg skjønner at du er verdt det, Babette :-) "................................." * Takker ydmykt og gjør reverens* 0 Siter
Gjest mer gradering Skrevet 25. mai 2005 Skrevet 25. mai 2005 Bruker de norske universitetene kun hele karakterer, eller opererer de med pluss/minus? I USA pleide jeg nemlig å få B+ i karakter (og i Norge ca. 2,5 = laud, så jeg antar dette er omtrent likt). Men enkelte lærere i USA benyttet kun hele karakterer, og da fikk jeg jo kun B, noe som trakk ned gjennomsnittet mitt. Derfor syns jeg det bør være mer nyansering i karakterene. (Men for andre vil det jo få motsatte utslag) 0 Siter
Gjest Studerer Jus Skrevet 25. mai 2005 Skrevet 25. mai 2005 Det kommer vel litt an på hvilket studie du går på. Jeg studerer jus, og her blir c nærmest betraktet som stryk. De fleste tar eksamen på nytt dersom de ikke får laud. På andre studier blir derimot C betraktet som bra.. Hør litt rundt. Er det stor etterspørsel etter arbeidskraft på markedet er det ikke like farlig hvilken karakter du får som når det er liten etterspørsel... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.