Gå til innhold

Karakterer på universitetet

Anbefalte innlegg

Gjest abcdefghijklmnop
Skrevet

UiO har nå gått over til bokstavkarakterer. Er det dårlig å få C, eller skal jeg være fornøyd med det. Jeg synes det er vanskelig å ha følelse for det. Hva er laveste bokstav man kan få?

Gjest den ekte noor
Skrevet

C er gjennomsnittelig, det laveste du kan få er seff F, og det er stryk, laveste stå karakter er E.

Gjest humanistiske
Skrevet

C er vel midt på treet. Du kan få F, det er stryk-karakter. C er jo ikke så aller verst.... vel?

Skrevet

En C er en bra karakter. Det er ikke veldig bra, men bra. Du har ingen grunn til å være misfornøyd hvis du ikke streber etter laudkarakter som jeg tror er faktisk både A og B.

Skrevet

En C er en bra karakter. Det er ikke veldig bra, men bra. Du har ingen grunn til å være misfornøyd hvis du ikke streber etter laudkarakter som jeg tror er faktisk både A og B.

"laudkarakter som jeg tror er faktisk både A og B."

Det er vel det, for laud gikk vel ned mot 2.0, gjorde det ikke? A begynner sånn ca. på 1.8 tror jeg, ihvertfall på høyskoler. Det var forskjellige karakterer på samme nivå på universitetet og høyskoler tidligere, men det er vel litt vanskeligere å fortsette med det med bokstavkarakterer.

"................................."

Skrevet

Det er vel det, for laud gikk vel ned mot 2.0, gjorde det ikke? A begynner sånn ca. på 1.8 tror jeg, ihvertfall på høyskoler. Det var forskjellige karakterer på samme nivå på universitetet og høyskoler tidligere, men det er vel litt vanskeligere å fortsette med det med bokstavkarakterer.

Tror laud gikk til 2,5, hvis jeg ikke husker helt feil.

Men 1-tallet var sjelden i bruk på humanistiske fag.

Jeg har en bestemt følelse av at det er lettere å få A i dag enn det var å få 1,5 med det gamle systemet. Det gir jo ikke helt mening, men som sagt - bare en følelse jeg har.

Og så går jeg ikke med på 150 for to runder. 180, ikke en euro under.

Skrevet

Tror laud gikk til 2,5, hvis jeg ikke husker helt feil.

Men 1-tallet var sjelden i bruk på humanistiske fag.

Jeg har en bestemt følelse av at det er lettere å få A i dag enn det var å få 1,5 med det gamle systemet. Det gir jo ikke helt mening, men som sagt - bare en følelse jeg har.

Og så går jeg ikke med på 150 for to runder. 180, ikke en euro under.

"eg har en bestemt følelse av at det er lettere å få A i dag enn det var å få 1,5 med det gamle systemet."

Det tror jeg nok er riktig, ja.

"Og så går jeg ikke med på 150 for to runder. 180, ikke en euro under."

185, pluss ekstraservice. Og en and.

"..............................."

Skrevet

Ja, det var det jeg trodde, at laud gikk ned til B og da er jo C en bra karakter. :)

Skrevet

Ja, det var det jeg trodde, at laud gikk ned til B og da er jo C en bra karakter. :)

C betyr "en gjennomsnittlig, god besvarelse", ja :-)

Hvorvidt det er godt nok avhenger jo av fag og studie. Jeg har f.eks realfagkarakterer som er under C, men som jeg ikke akter å henge meg opp i, fordi jeg satser på datafagene, hvor jeg heldigvis har bedre karakterer.

"................................"

Skrevet

"eg har en bestemt følelse av at det er lettere å få A i dag enn det var å få 1,5 med det gamle systemet."

Det tror jeg nok er riktig, ja.

"Og så går jeg ikke med på 150 for to runder. 180, ikke en euro under."

185, pluss ekstraservice. Og en and.

"..............................."

En levende and? Uansett, det er greit.

Skrevet

En levende and? Uansett, det er greit.

La oss si en badegakkgakk og 190,-

Men da får du rydde opp etterpå.

Skrevet

La oss si en badegakkgakk og 190,-

Men da får du rydde opp etterpå.

Nå er du jo snart oppe i 200 igjen. Jeg har aldri hørt om noen som pruter oppover.

Skrevet

Nå er du jo snart oppe i 200 igjen. Jeg har aldri hørt om noen som pruter oppover.

Det er bare fordi jeg skjønner at du er verdt det, Babette :-)

Skrevet

Det er bare fordi jeg skjønner at du er verdt det, Babette :-)

* Takker ydmykt og gjør reverens*

Gjest mer gradering
Skrevet

Bruker de norske universitetene kun hele karakterer, eller opererer de med pluss/minus?

I USA pleide jeg nemlig å få B+ i karakter (og i Norge ca. 2,5 = laud, så jeg antar dette er omtrent likt). Men enkelte lærere i USA benyttet kun hele karakterer, og da fikk jeg jo kun B, noe som trakk ned gjennomsnittet mitt.

Derfor syns jeg det bør være mer nyansering i karakterene. (Men for andre vil det jo få motsatte utslag)

Gjest Studerer Jus
Skrevet

Det kommer vel litt an på hvilket studie du går på. Jeg studerer jus, og her blir c nærmest betraktet som stryk. De fleste tar eksamen på nytt dersom de ikke får laud. På andre studier blir derimot C betraktet som bra.. Hør litt rundt. Er det stor etterspørsel etter arbeidskraft på markedet er det ikke like farlig hvilken karakter du får som når det er liten etterspørsel...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...