Gå til innhold

Ang. sikkerhet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjører PC-cilin a.v.program med hyppige oppdatteringer og sjekker.

Har også Brannmur.

Tenker nå på å skaffe et slikt lite program for sjekk av spionprogrammer og slikt.

Har sett på tre stk, hvem er best når en tenker på effektiviteten og enkelt bruk?

AD-Aware SE Personal E.

Spybot Search & Destroy 3

Microsoft Windows AntiSpyware (Beta)

Eller er det andre som er bedre enn disse?

Jeg har heller ikke vært så flink til å sikkerhetskopiere maskina. Hvordan går man frem for å få dette gjort på beste måte. Må foreløbig bruke cd til brenning, men brenner jeg valgfrie filer og mapper eller er det noe "automatikk" i dette når man skal sikkerhetskopiere i tilfelle krasj av maskina?

(Har gjenopprettingscd.)

Takk.

Skrevet

Det er ikke nødvendig å bruke bare ett antispyware-program. Kjør gjerne både Ad-Aware og SpyBot.

Når det gjelder backup, så ta backup av:

- Dokumenter og bilder du vil ta vare på

- Mail og adressebok

Systemfiler, programmer og slikt trenger du ikke å tenke på. Det reinstallerer du fra CD (om det er kjøpt) eller laster ned på nytt fra nettet (om det er gratis programvare). Programmer du har kjøpt på nett kan du også laste ned på nytt, bare pass på å ta vare på registreringsnøkkelen.

Skrevet

Det er ikke nødvendig å bruke bare ett antispyware-program. Kjør gjerne både Ad-Aware og SpyBot.

Når det gjelder backup, så ta backup av:

- Dokumenter og bilder du vil ta vare på

- Mail og adressebok

Systemfiler, programmer og slikt trenger du ikke å tenke på. Det reinstallerer du fra CD (om det er kjøpt) eller laster ned på nytt fra nettet (om det er gratis programvare). Programmer du har kjøpt på nett kan du også laste ned på nytt, bare pass på å ta vare på registreringsnøkkelen.

Okey, tusen takk.

Fikk gjenopprettingscd med maskina, og nøkler ol. til programmer har jeg i egen bok så da skal det være greit.

Skal innstallere begge programmene du anbefalte.

Kanskje du kan svare på dette også :

Når man lagrer på diskett så forandrer det lagrede seg når man jobber med det. Fungerer det slik på cd også?

Går man inn på den og jobber, eller om man fortsetter å jobbe på pc og brenner det man driver med på nytt, brennes da "bare" forandringene eller brennes alt på nytt. (Foreks. et dokument)

Har brent på cd før selvsakt, men da bare ferdige ting ikke ting som jeg i fremtiden vil kunne forandre på om du skjønner.

Skal bestille minnepenn for det fungerer etter som jeg har skjønt litt mer som prinsippet harddisk/diskett, men inntil da.

:)

Skrevet

Okey, tusen takk.

Fikk gjenopprettingscd med maskina, og nøkler ol. til programmer har jeg i egen bok så da skal det være greit.

Skal innstallere begge programmene du anbefalte.

Kanskje du kan svare på dette også :

Når man lagrer på diskett så forandrer det lagrede seg når man jobber med det. Fungerer det slik på cd også?

Går man inn på den og jobber, eller om man fortsetter å jobbe på pc og brenner det man driver med på nytt, brennes da "bare" forandringene eller brennes alt på nytt. (Foreks. et dokument)

Har brent på cd før selvsakt, men da bare ferdige ting ikke ting som jeg i fremtiden vil kunne forandre på om du skjønner.

Skal bestille minnepenn for det fungerer etter som jeg har skjønt litt mer som prinsippet harddisk/diskett, men inntil da.

Noen CDer støtter RW, ReWrite. Da kan du brenne nye versjoner etterhvert. Men CDer er ikke egnet for å sitte og jobbe og lagre direkte mot underveis, slik som disketter.

Skrevet

Noen CDer støtter RW, ReWrite. Da kan du brenne nye versjoner etterhvert. Men CDer er ikke egnet for å sitte og jobbe og lagre direkte mot underveis, slik som disketter.

Okey. Det var vel det jeg fant mest logisk.

Har ReWrite cd for det meste. Da får jeg jobbe videre på pc og brenne over om det er ting som skal forandres da.

Eller få hekken i gear og kjøpe penn

Skrevet

Får jeg spørre om en ting i denne forbindelse:

Når jeg forsøker å slette en fil på en CD-RW, får jeg beskjed om at den er skrivebeskyttet. Fjerner jeg markeringen for skrivebeskyttelse. kommer følgende melding opp: "Det oppstod en feil under angivelse av attributter for denne filen".

Å slette hele innholdet på CD-en går imidlertid greit.

Er dette "som det skal være"?

Skrevet

Okey. Det var vel det jeg fant mest logisk.

Har ReWrite cd for det meste. Da får jeg jobbe videre på pc og brenne over om det er ting som skal forandres da.

Eller få hekken i gear og kjøpe penn

Jeg regner med at du mener USB-penn, og ikke kulepenn? :-)

Husk bare på at en sånn liten "thumbdrive" e.l ikke er nok for sikker lagring - du må også ta backup av innholdet på den. De "kræsjer" minst like lett som en harddisk i min erfaring.

"................................"

Skrevet

Jeg regner med at du mener USB-penn, og ikke kulepenn? :-)

Husk bare på at en sånn liten "thumbdrive" e.l ikke er nok for sikker lagring - du må også ta backup av innholdet på den. De "kræsjer" minst like lett som en harddisk i min erfaring.

"................................"

Såpass?

Det var jo selvsakt ikke kulepenn jeg mente men en slik memorypenn eller hva det nå heter ;)

Er de virkelig så usikre?

Skrevet

Såpass?

Det var jo selvsakt ikke kulepenn jeg mente men en slik memorypenn eller hva det nå heter ;)

Er de virkelig så usikre?

Nei, de er ikke usikre. Men det er jo ikke en harddisk heller, egentlig. Men man skal aldri satse på bare ett lagringsmedie - man må alltid ha en backup.

Jeg laget meg bare et script som tok backup av hele pennen til en katalog på harddisken - det er så sikkert som det trenger å være. Problemet med små bærbare lagringsenheter er jo også at de er lett å ta med seg, og dermed lett å miste eller legge igjen.

"................................."

Skrevet

Nei, de er ikke usikre. Men det er jo ikke en harddisk heller, egentlig. Men man skal aldri satse på bare ett lagringsmedie - man må alltid ha en backup.

Jeg laget meg bare et script som tok backup av hele pennen til en katalog på harddisken - det er så sikkert som det trenger å være. Problemet med små bærbare lagringsenheter er jo også at de er lett å ta med seg, og dermed lett å miste eller legge igjen.

"................................."

Okey.

Skal dog ikke vandre rundt med dette. Er kun for sikkerhet i tilfelle virus el. på maskinen.(den blir liggende på skrivebordet)

Vanskelig kanskje med a.v.program, brannmur, adavare og spyboth...men, man vet aldri.

Takk for info.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...