Gå til innhold

strøyk til blodgiverprøven..

Anbefalte innlegg

Gjest ikkejiippijalla
Skrevet

Jeg blid og fornøyd over å kunne melde meg som blodgiver! Nå skal jeg gjøre min innsats for samfunnet!

....skrev ut skjema..alt ok.

Deretter inn til "intervju"..

Hvor flau var jeg ikke da jeg måtte si jeg hadde prøvd amfetamin og kokain en gang da jeg var nitten??? Det var såååå flaut. Avslag på grått papir.

Dette er nå elleve år siden, men kun én gang utelukker å kunne gi blod resten av livet..følte meg skikkelig "skitten" på en eller annen måte...

uff, jeg klarer ikke slippe følelsen jeg har på dette nå. Er sur på meg selv for å være ung og dum! Er virkelig blodet mitt "ødelagt" ?????

Kan jeg ha skadet meg selv for livet pga en gang?

Noen andre som har prøvd og opplevd å angre?

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

7

• laguna1365380434

7

• Åsemor

5

• Juneau

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg synes opplegget er helt teit. Er selv diabetiker type 1, og blir nekta å være blodgiver.

Gjest Sinai
Skrevet

Jeg får ikke gi blod fordi samboeren min er adoptert. hvorfor det tro?

Gjest pika chuu
Skrevet

Jeg ville også veldig gjerne gi blod, men etter å ha krysset av på det skjemaet forsto jeg at det kunne jeg ikke få lov til.

Jeg har besøkt et malariaområde, har vært samboer med en homofil og har prøvd narkotika to ganger.

Så selv om jeg er frisk som en fisk og har den sjeldneste blodtypen får jeg ikke gi blod.

Gjest ikkejiippijalla
Skrevet

Jeg synes opplegget er helt teit. Er selv diabetiker type 1, og blir nekta å være blodgiver.

duste-blodbank.

kunne jo hatt en infoside på nett ang dette så jeg slapp å gakke meg opp dit og få nei i fleisen.følte meg skikkelig teit.

men det er jo bra det er nøye også da.

så et par typer der som kun tydelig var ute etter paraplyer, og var det noen jeg skulle ha blod av var det hvert fall ikke de halvnarkisene der. Folk kan jo lyve så det renner om de har en spesiell fetisj for paraplyer...

Skrevet

Jeg ville også veldig gjerne gi blod, men etter å ha krysset av på det skjemaet forsto jeg at det kunne jeg ikke få lov til.

Jeg har besøkt et malariaområde, har vært samboer med en homofil og har prøvd narkotika to ganger.

Så selv om jeg er frisk som en fisk og har den sjeldneste blodtypen får jeg ikke gi blod.

Får man virkelig ikke (i dagens samfunn) gi blod hvis man er/har vært homofil? Hva er egentlig grunnen til det? Og er man utelukket til å gi blod resten av livet hvis man har besøkt en område med malaria?

Gjest pika chuu
Skrevet

Får man virkelig ikke (i dagens samfunn) gi blod hvis man er/har vært homofil? Hva er egentlig grunnen til det? Og er man utelukket til å gi blod resten av livet hvis man har besøkt en område med malaria?

Homofile (menn) kan ikke gi blod nei, siden de er i så høy risikogruppe for HIV. Heller ikke prostituerte eller tidligere prostituerte kan gi blod. Det samme gjelder folk som har brukt narkotika.

Du kan heller ikke gi blod dersom du har piercing eller tatovering, hatt syfilis, hepatitt eller brukt f.eks Roaccutan (mot kviser).

Har man hatt malaria blir man utestengt. Ellers tror jeg ikke man blir utestengt for livet (men iallefall 1 år) om man har vært i malariastrøk.

M.a.o er det langt fra alle som kan gi blod...:(

Skrevet

Homofile (menn) kan ikke gi blod nei, siden de er i så høy risikogruppe for HIV. Heller ikke prostituerte eller tidligere prostituerte kan gi blod. Det samme gjelder folk som har brukt narkotika.

Du kan heller ikke gi blod dersom du har piercing eller tatovering, hatt syfilis, hepatitt eller brukt f.eks Roaccutan (mot kviser).

Har man hatt malaria blir man utestengt. Ellers tror jeg ikke man blir utestengt for livet (men iallefall 1 år) om man har vært i malariastrøk.

M.a.o er det langt fra alle som kan gi blod...:(

Er ikke det litt rart når man jo bare kan hiv-teste dem. Hetrofile får vel heller ikke gi blod uten å ta en hiv-test?

Gjest pika chuu
Skrevet

Er ikke det litt rart når man jo bare kan hiv-teste dem. Hetrofile får vel heller ikke gi blod uten å ta en hiv-test?

Nei, det blir ikke helt det samme.

Alle blodgivere testes hver gang, men det er ikke sikkert nok. En nylig smittet person kan være smittefarlig selv om testene ikke påviser HIV. Personer som kan ha blitt utsatt for smitte kan jo derfor ikke gi blod.

Skrevet

Synes du virkelig det er rart at homofile er utelukket som blodgivere? Det er jo en kjent sak at homofile ligger skyhøyt i risikogruppa for hiv/aids.

Akkurat det å bli blodgiver må IKKE dyttes fram som en kampsak mot rasisme, homofobi, etc. Syke mennesker skal kunne ha en absolutt trygghet for at blodet de mottar er trygt og fritt for sykdom!

Skrevet

Synes du virkelig det er rart at homofile er utelukket som blodgivere? Det er jo en kjent sak at homofile ligger skyhøyt i risikogruppa for hiv/aids.

Akkurat det å bli blodgiver må IKKE dyttes fram som en kampsak mot rasisme, homofobi, etc. Syke mennesker skal kunne ha en absolutt trygghet for at blodet de mottar er trygt og fritt for sykdom!

Jeg vet at de er i en risikogruppe. Men hvis de blir testet, utelukkes jo muligheten fort. Blir ikke hetrofile testet for HIV da? Det er jo også en liten sannsynlighet for at de kan være HIV-smittet.

Skrevet

Nei, det blir ikke helt det samme.

Alle blodgivere testes hver gang, men det er ikke sikkert nok. En nylig smittet person kan være smittefarlig selv om testene ikke påviser HIV. Personer som kan ha blitt utsatt for smitte kan jo derfor ikke gi blod.

Alle kan jo bli utsatt for smitte.

Gjest pika chuu
Skrevet

Jeg vet at de er i en risikogruppe. Men hvis de blir testet, utelukkes jo muligheten fort. Blir ikke hetrofile testet for HIV da? Det er jo også en liten sannsynlighet for at de kan være HIV-smittet.

Les hva jeg skriver da.

ALLE blir testet for HIV ved hver blodgivning. Men siden homofile er i risikogruppen for HIV konstant (omkring 30% av de aktive i det norske homofile miljet har HIV, er ikke det riktig)

, og siden det tar mange uker før testresultatene er ferdige og personen kan gi blod - er det jo en mulighet for at blodgiveren blir smittet i mellomtiden og er smittefarlig.

Skrevet

Les hva jeg skriver da.

ALLE blir testet for HIV ved hver blodgivning. Men siden homofile er i risikogruppen for HIV konstant (omkring 30% av de aktive i det norske homofile miljet har HIV, er ikke det riktig)

, og siden det tar mange uker før testresultatene er ferdige og personen kan gi blod - er det jo en mulighet for at blodgiveren blir smittet i mellomtiden og er smittefarlig.

Les selv hva jeg skriver. Det er også mange hetrofile som dyrker jevnlig ubeskyttet sex og derfor også er disponert for HIV-smitte. Jeg vet at det er en del av de homofile som har HIV, men det er også mange som lever i parforhold og ikke er disponert.

Skrevet

Poenget er at de som er i risikogruppene er utelukket.

Heterofile må svare på en del spørsmål som vil bevisstgjøre dem på eventuell risikoadferd de har hatt. De utelukkes som givere i så tilfelle.

Skrevet

Poenget er at de som er i risikogruppene er utelukket.

Heterofile må svare på en del spørsmål som vil bevisstgjøre dem på eventuell risikoadferd de har hatt. De utelukkes som givere i så tilfelle.

Hva hvis man f.eks. ofte har ubeskyttede one night stands?

Gjest pika chuu
Skrevet

Les selv hva jeg skriver. Det er også mange hetrofile som dyrker jevnlig ubeskyttet sex og derfor også er disponert for HIV-smitte. Jeg vet at det er en del av de homofile som har HIV, men det er også mange som lever i parforhold og ikke er disponert.

På spørsmålsarket må du også svare på følgende (homofil eller hetero):

Har du/har du hatt ny seksualpartner de siste 6 måneder?

Er du eller din eventuelle sekspartner født utenfor Norden?

Har du eller din eventuelle seksualpartner bodd mer enn 4 uker utenfor Norden?

Har du hatt gonore eller andre kjønnsykdommer?

Har du blitt stukket med sprøytespiss? (uhell eller skade)

Og JA heterofile er selvfølgelig i risiko for å få HIV de også, men ikke i like stor grad som homofile.

Skrevet

Hva hvis man f.eks. ofte har ubeskyttede one night stands?

Da får man ikke gi blod.

Skrevet

Da får man ikke gi blod.

Så er det mer forståelig.

Skrevet

Jeg strøk ikke på selve "prøven", men da de skulle ta blodprøve av meg, fant de ut at årene mine var for små. De fikk rett og slett ikke tappet noe av meg. Jaja. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...