tiliti Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Jeg vil gjerne ha masse oppskrifter på alternative måter å servere potet på! 0 Siter
Gjest Hva mener du? Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 * Bakt potet * Pommes Frites * Potetbåter * Potetgull * Potetmos 0 Siter
Gjest Sinai Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Min potetliste topp 10: 1. hjemmelaget potetmos 2. ovnstekte potetbåter med rosmarin 3. potetchips 4. fløtegratinerte poteter 5. bakt potet med smør og rømme 5. potetlompe/lefse 7. kokte poteter 8.pommes frites 9.potetrøsti 10. potetsuppe 0 Siter
Juneau Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Meget enkelt og godt: Skrell potetene, del i to og legg halvdelene i en smurt form med snittflaten opp. Litt salt/pepper og skive med ost oppå. Litt paprikakrydder på toppen. Bakes i ovn ca en halvtime på en ca 220 grader - give or take some... Snadder! 0 Siter
hare1365380455 Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Kok potetene uten skrell. Hell over olivenolje, salt, pepper, litt sitronsaft og frisk dill når de er ferdige. 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/programmer_nrk_trondelag/4339287.html?p_saksunivers_id=22796 Ta et søk på potetoppskrifter så får du mange gode oppskrifter. 0 Siter
Gjest Sinai Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Min potetliste topp 10, nå 11: 1. hjemmelaget potetmos 2. ovnstekte potetbåter med rosmarin 3. potetchips 4. fløtegratinerte poteter 5. bakt potet med smør og rømme 6. potetsalat 7. potetlompe/lefse 8. kokte poteter 9.pommes frites 10.potetrøsti 11. potetsuppe 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Søk på hvitløksgratinerte poteter her på dol, og du vil finne min eminente oppskrift. Ellers forsøkte jeg i ettermiddag noe jeg ikke har forsøkt tidligere. Jeg vasket potetene, skjærte dem opp i båter, dyppet dem i olivenolje, krydret dem med pepper og grillkrydder, og la dem i ovnen på 225 grader. Det ble veldig velykket! 0 Siter
Sofline Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Fløtegratinerte poteter (fungerer også med melk) Hasselback Del poteten i to stek dem i stekeovnen (eller i mindre biter eller båter) 0 Siter
Sofline Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Meget enkelt og godt: Skrell potetene, del i to og legg halvdelene i en smurt form med snittflaten opp. Litt salt/pepper og skive med ost oppå. Litt paprikakrydder på toppen. Bakes i ovn ca en halvtime på en ca 220 grader - give or take some... Snadder! Får du dem virkelig ordentlig stekt på bare en halv time? (jeg vet det er det som står i de fleste oppskrifter på poteter i stekeovnen.)Jeg må ha dem inne over en time hvis de ikke skal smake litt rå. 0 Siter
hare1365380455 Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Søk på hvitløksgratinerte poteter her på dol, og du vil finne min eminente oppskrift. Ellers forsøkte jeg i ettermiddag noe jeg ikke har forsøkt tidligere. Jeg vasket potetene, skjærte dem opp i båter, dyppet dem i olivenolje, krydret dem med pepper og grillkrydder, og la dem i ovnen på 225 grader. Det ble veldig velykket! Det høres godt ut! 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Søk på hvitløksgratinerte poteter her på dol, og du vil finne min eminente oppskrift. Ellers forsøkte jeg i ettermiddag noe jeg ikke har forsøkt tidligere. Jeg vasket potetene, skjærte dem opp i båter, dyppet dem i olivenolje, krydret dem med pepper og grillkrydder, og la dem i ovnen på 225 grader. Det ble veldig velykket! Wow.... du må da være litt av et gubbeemne ). Det eneste er det med hockeyen da. 0 Siter
Babette Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Søk på hvitløksgratinerte poteter her på dol, og du vil finne min eminente oppskrift. Ellers forsøkte jeg i ettermiddag noe jeg ikke har forsøkt tidligere. Jeg vasket potetene, skjærte dem opp i båter, dyppet dem i olivenolje, krydret dem med pepper og grillkrydder, og la dem i ovnen på 225 grader. Det ble veldig velykket! Slike lager jeg ofte, men jeg bruker salt, sitronpepper, hvitløk og timian som krydder, og blander dette i olivenoljen før den pensles på potetene. Som vel å merke ikke skal være skrelt, bare skrubbet. Dette siste forsto jeg som om du også praktiserer. Jeg har også tenkt å eksperimentere litt med fetaost, men vet ike helt hvordan jeg skal dandere den. 0 Siter
Juneau Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Får du dem virkelig ordentlig stekt på bare en halv time? (jeg vet det er det som står i de fleste oppskrifter på poteter i stekeovnen.)Jeg må ha dem inne over en time hvis de ikke skal smake litt rå. Kommer selvsagt an på størrelsen på potetene :-) 0 Siter
Sofline Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Kommer selvsagt an på størrelsen på potetene :-) Hos meg må de stå inne i minst en time selv og potetene er knøttsmå (jeg lager det ofte). 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Slike lager jeg ofte, men jeg bruker salt, sitronpepper, hvitløk og timian som krydder, og blander dette i olivenoljen før den pensles på potetene. Som vel å merke ikke skal være skrelt, bare skrubbet. Dette siste forsto jeg som om du også praktiserer. Jeg har også tenkt å eksperimentere litt med fetaost, men vet ike helt hvordan jeg skal dandere den. Tror du bør ha på fetaost etter at de er ferdige siden fetaosten vil smelte i ovnen. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 * Hjemmelagd potetstappe med like deler vanlig potet og søtpotet, pluss litt sellerirot. * Potetstuing. Veldig godt til feks spekemat. * Ovnsbakte potetbåter med olivenolje, timian og maldonsalt. Stekes i ca 40 minutter. * Rösti-poteter * Hasselback-poteter 0 Siter
Juneau Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Hos meg må de stå inne i minst en time selv og potetene er knøttsmå (jeg lager det ofte). Har du for lite varme i ovnen da? Bruker du kanskje bare overvarme? Jeg bruker både over- og undervarme (evnt varmluft av og til). Og potetene er ikke av de største du finner i grønnsaksdisken. Jeg bruker mellom 30 - 40 minutter sånn circa - som sagt er det avhengig av størrelsen. Og når jeg tar dem ut er de absolutt ferdig - kan ikke fordra halvrå poteter! 0 Siter
Babette Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Tror du bør ha på fetaost etter at de er ferdige siden fetaosten vil smelte i ovnen. Det er nok tenkelig, ja. Men a propos fetaost. Jeg er veldig glad i den i terninger, som ligger i ferdig oljemarinade på glass. Men jeg er alene hjemme, og jeg fikk altså ikke opp lokket! Prøvde med rennende varmt vann på lokket, fuktig og varm klut i hånda, og tok i så jeg så stjerner. Men nei. Til slutt måtte jeg kjøpe en annen type, som ligger i eske. Kan du skjønne hvordan eldre, syke og svake menneser uten en sterk mann i huset klarer å få opp slike lokk? Syltetøyglassene er like ille. 0 Siter
Sofline Skrevet 26. mai 2005 Skrevet 26. mai 2005 Det er nok tenkelig, ja. Men a propos fetaost. Jeg er veldig glad i den i terninger, som ligger i ferdig oljemarinade på glass. Men jeg er alene hjemme, og jeg fikk altså ikke opp lokket! Prøvde med rennende varmt vann på lokket, fuktig og varm klut i hånda, og tok i så jeg så stjerner. Men nei. Til slutt måtte jeg kjøpe en annen type, som ligger i eske. Kan du skjønne hvordan eldre, syke og svake menneser uten en sterk mann i huset klarer å få opp slike lokk? Syltetøyglassene er like ille. Man kan få kjøpt en sånn "glassåpner" som lukker luft inn i glasset og gjør det lett å åpne. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.