Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil gjerne ha masse oppskrifter på alternative måter å servere potet på!

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

8

• ShitDiddelyDo

7

• Babette

6

• fei1365380229

6

Mest aktive i denne tråden

Gjest Hva mener du?
Skrevet

* Bakt potet

* Pommes Frites

* Potetbåter

* Potetgull

* Potetmos

Gjest Sinai
Skrevet

Min potetliste topp 10:

1. hjemmelaget potetmos

2. ovnstekte potetbåter med rosmarin

3. potetchips

4. fløtegratinerte poteter

5. bakt potet med smør og rømme

5. potetlompe/lefse

7. kokte poteter

8.pommes frites

9.potetrøsti

10. potetsuppe

Skrevet

Meget enkelt og godt:

Skrell potetene, del i to og legg halvdelene i en smurt form med snittflaten opp. Litt salt/pepper og skive med ost oppå. Litt paprikakrydder på toppen.

Bakes i ovn ca en halvtime på en ca 220 grader - give or take some...

Snadder!

hare1365380455
Skrevet

Kok potetene uten skrell. Hell over olivenolje, salt, pepper, litt sitronsaft og frisk dill når de er ferdige.

Gjest Sinai
Skrevet

Min potetliste topp 10, nå 11:

1. hjemmelaget potetmos

2. ovnstekte potetbåter med rosmarin

3. potetchips

4. fløtegratinerte poteter

5. bakt potet med smør og rømme

6. potetsalat

7. potetlompe/lefse

8. kokte poteter

9.pommes frites

10.potetrøsti

11. potetsuppe

ShitDiddelyDo
Skrevet

Søk på hvitløksgratinerte poteter her på dol, og du vil finne min eminente oppskrift.

Ellers forsøkte jeg i ettermiddag noe jeg ikke har forsøkt tidligere. Jeg vasket potetene, skjærte dem opp i båter, dyppet dem i olivenolje, krydret dem med pepper og grillkrydder, og la dem i ovnen på 225 grader.

Det ble veldig velykket!

Skrevet

Fløtegratinerte poteter (fungerer også med melk)

Hasselback

Del poteten i to stek dem i stekeovnen (eller i mindre biter eller båter)

Skrevet

Meget enkelt og godt:

Skrell potetene, del i to og legg halvdelene i en smurt form med snittflaten opp. Litt salt/pepper og skive med ost oppå. Litt paprikakrydder på toppen.

Bakes i ovn ca en halvtime på en ca 220 grader - give or take some...

Snadder!

Får du dem virkelig ordentlig stekt på bare en halv time? (jeg vet det er det som står i de fleste oppskrifter på poteter i stekeovnen.)Jeg må ha dem inne over en time hvis de ikke skal smake litt rå.

hare1365380455
Skrevet

Søk på hvitløksgratinerte poteter her på dol, og du vil finne min eminente oppskrift.

Ellers forsøkte jeg i ettermiddag noe jeg ikke har forsøkt tidligere. Jeg vasket potetene, skjærte dem opp i båter, dyppet dem i olivenolje, krydret dem med pepper og grillkrydder, og la dem i ovnen på 225 grader.

Det ble veldig velykket!

Det høres godt ut!

fei1365380229
Skrevet

Det ble veldig velykket!

Wow.... du må da være litt av et gubbeemne :o).

Det eneste er det med hockeyen da.

Skrevet

Det ble veldig velykket!

Slike lager jeg ofte, men jeg bruker salt, sitronpepper, hvitløk og timian som krydder, og blander dette i olivenoljen før den pensles på potetene. Som vel å merke ikke skal være skrelt, bare skrubbet.

Dette siste forsto jeg som om du også praktiserer.

Jeg har også tenkt å eksperimentere litt med fetaost, men vet ike helt hvordan jeg skal dandere den.

Skrevet

Får du dem virkelig ordentlig stekt på bare en halv time? (jeg vet det er det som står i de fleste oppskrifter på poteter i stekeovnen.)Jeg må ha dem inne over en time hvis de ikke skal smake litt rå.

Kommer selvsagt an på størrelsen på potetene :-)

Skrevet

Kommer selvsagt an på størrelsen på potetene :-)

Hos meg må de stå inne i minst en time selv og potetene er knøttsmå (jeg lager det ofte).

fei1365380229
Skrevet

Slike lager jeg ofte, men jeg bruker salt, sitronpepper, hvitløk og timian som krydder, og blander dette i olivenoljen før den pensles på potetene. Som vel å merke ikke skal være skrelt, bare skrubbet.

Dette siste forsto jeg som om du også praktiserer.

Jeg har også tenkt å eksperimentere litt med fetaost, men vet ike helt hvordan jeg skal dandere den.

Tror du bør ha på fetaost etter at de er ferdige siden fetaosten vil smelte i ovnen.

Mrs. Wallace
Skrevet

* Hjemmelagd potetstappe med like deler vanlig potet og søtpotet, pluss litt sellerirot.

* Potetstuing. Veldig godt til feks spekemat.

* Ovnsbakte potetbåter med olivenolje, timian og maldonsalt. Stekes i ca 40 minutter.

* Rösti-poteter

* Hasselback-poteter

Skrevet

Hos meg må de stå inne i minst en time selv og potetene er knøttsmå (jeg lager det ofte).

Har du for lite varme i ovnen da?

Bruker du kanskje bare overvarme?

Jeg bruker både over- og undervarme (evnt varmluft av og til). Og potetene er ikke av de største du finner i grønnsaksdisken.

Jeg bruker mellom 30 - 40 minutter sånn circa - som sagt er det avhengig av størrelsen. Og når jeg tar dem ut er de absolutt ferdig - kan ikke fordra halvrå poteter!

Skrevet

Tror du bør ha på fetaost etter at de er ferdige siden fetaosten vil smelte i ovnen.

Det er nok tenkelig, ja.

Men a propos fetaost. Jeg er veldig glad i den i terninger, som ligger i ferdig oljemarinade på glass. Men jeg er alene hjemme, og jeg fikk altså ikke opp lokket! Prøvde med rennende varmt vann på lokket, fuktig og varm klut i hånda, og tok i så jeg så stjerner.

Men nei. Til slutt måtte jeg kjøpe en annen type, som ligger i eske.

Kan du skjønne hvordan eldre, syke og svake menneser uten en sterk mann i huset klarer å få opp slike lokk? Syltetøyglassene er like ille.

Skrevet

Det er nok tenkelig, ja.

Men a propos fetaost. Jeg er veldig glad i den i terninger, som ligger i ferdig oljemarinade på glass. Men jeg er alene hjemme, og jeg fikk altså ikke opp lokket! Prøvde med rennende varmt vann på lokket, fuktig og varm klut i hånda, og tok i så jeg så stjerner.

Men nei. Til slutt måtte jeg kjøpe en annen type, som ligger i eske.

Kan du skjønne hvordan eldre, syke og svake menneser uten en sterk mann i huset klarer å få opp slike lokk? Syltetøyglassene er like ille.

Man kan få kjøpt en sånn "glassåpner" som lukker luft inn i glasset og gjør det lett å åpne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...