Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du for lite varme i ovnen da?

Bruker du kanskje bare overvarme?

Jeg bruker både over- og undervarme (evnt varmluft av og til). Og potetene er ikke av de største du finner i grønnsaksdisken.

Jeg bruker mellom 30 - 40 minutter sånn circa - som sagt er det avhengig av størrelsen. Og når jeg tar dem ut er de absolutt ferdig - kan ikke fordra halvrå poteter!

Jeg steker dem på 225 grader, evt. litt mindre hvis det også er noe annet som skal stekes og ikke tåler så høy temperetur. Jeg bruker både over- og undervarme. Kan det være noe galt med ovnen min?

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

8

• ShitDiddelyDo

7

• Babette

6

• fei1365380229

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Man kan få kjøpt en sånn "glassåpner" som lukker luft inn i glasset og gjør det lett å åpne.

Sier du det? På jernvarebutikker da, eller?

Skrevet

Sier du det? På jernvarebutikker da, eller?

De selger det der de selger annet kjøkkenutstyr (i allefall noen steder). Jeg tror jeg har sett en på OBS og på Jernia.

Skrevet

Jeg steker dem på 225 grader, evt. litt mindre hvis det også er noe annet som skal stekes og ikke tåler så høy temperetur. Jeg bruker både over- og undervarme. Kan det være noe galt med ovnen min?

Det høres nesten ut som du ikke får nok varme i ovnen!

Begynner den å dra på årene kanskje?

Skrevet

Slike lager jeg ofte, men jeg bruker salt, sitronpepper, hvitløk og timian som krydder, og blander dette i olivenoljen før den pensles på potetene. Som vel å merke ikke skal være skrelt, bare skrubbet.

Dette siste forsto jeg som om du også praktiserer.

Jeg har også tenkt å eksperimentere litt med fetaost, men vet ike helt hvordan jeg skal dandere den.

Sånn lager jeg også noen ganger, blir kjempegodt.

Det er også veldig bra å krydre med chilipulver istedenfor grillkrydder.

En super måte å lage poteter på som er mer spennende og godt enn vanlige kokte poteter.

Ellers er jo SDD's gratinerte poteter en sikker vinner, da :)

Skrevet

Det er nok tenkelig, ja.

Men a propos fetaost. Jeg er veldig glad i den i terninger, som ligger i ferdig oljemarinade på glass. Men jeg er alene hjemme, og jeg fikk altså ikke opp lokket! Prøvde med rennende varmt vann på lokket, fuktig og varm klut i hånda, og tok i så jeg så stjerner.

Men nei. Til slutt måtte jeg kjøpe en annen type, som ligger i eske.

Kan du skjønne hvordan eldre, syke og svake menneser uten en sterk mann i huset klarer å få opp slike lokk? Syltetøyglassene er like ille.

Jeg vet en bra måte å åpne sånne glass på. Pleier å stikke spissen av en kniv eller gaffel inn under lokket, for noen steder er det bittelitt mer plass så jeg får kjørt spissen såpass opp at det sier *poff* - og vakuumet går ut. Etterpå er det ingen sak å åpne sånne glass.

Forøvrig er den glassåpnerdingsen som blir anbefalt også finfin. :)

Skrevet

Det høres nesten ut som du ikke får nok varme i ovnen!

Begynner den å dra på årene kanskje?

I leiekontrakten vår står det at det kom nye hvitevarer i leiligheten i april 2003. Men problemet var det samme der vi bodde før (komfyr av samme merke).

ShitDiddelyDo
Skrevet

Slike lager jeg ofte, men jeg bruker salt, sitronpepper, hvitløk og timian som krydder, og blander dette i olivenoljen før den pensles på potetene. Som vel å merke ikke skal være skrelt, bare skrubbet.

Dette siste forsto jeg som om du også praktiserer.

Jeg har også tenkt å eksperimentere litt med fetaost, men vet ike helt hvordan jeg skal dandere den.

Stemmer. Jeg bare skrubbet dem uten å ta av skallet.

Det er første gang jeg gjorde dette, men jeg skal forsøke andre krydder og hvitløk i framtiden!

Gjest Utrooolig godt!
Skrevet

Dette syns jeg er godt!

Skrell poteter og del i skiver. kutt løk i skiver. Så har du poteter og løk i en smurt form potet,løk,potet,løk osvosv. krydre litt og hell over litt olj. stek. namme!!!!

ShitDiddelyDo
Skrevet

Wow.... du må da være litt av et gubbeemne :o).

Det eneste er det med hockeyen da.

...og fotballen. :)

Skrevet

Jeg vet en bra måte å åpne sånne glass på. Pleier å stikke spissen av en kniv eller gaffel inn under lokket, for noen steder er det bittelitt mer plass så jeg får kjørt spissen såpass opp at det sier *poff* - og vakuumet går ut. Etterpå er det ingen sak å åpne sånne glass.

Forøvrig er den glassåpnerdingsen som blir anbefalt også finfin. :)

Takk for tipset!

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det høres godt ut!

Det var godt!

En meget god biff, poteter som beskrevet over, og en eller annen slags champignon-greie hvor jeg finhakket en charlotteløk som jeg først stekte sammen med champignonene, før jeg helte over fløte og lot det surre i noen minutter. Eneste er at jeg glemte (utrolig nok) krydderet.

Men det var rågodt! :)

Skrevet

Wow.... du må da være litt av et gubbeemne :o).

Det eneste er det med hockeyen da.

Hockeysveis???

Skrevet

Tror du bør ha på fetaost etter at de er ferdige siden fetaosten vil smelte i ovnen.

Varm fetaost er godt :o)

fei1365380229
Skrevet

Det er nok tenkelig, ja.

Men a propos fetaost. Jeg er veldig glad i den i terninger, som ligger i ferdig oljemarinade på glass. Men jeg er alene hjemme, og jeg fikk altså ikke opp lokket! Prøvde med rennende varmt vann på lokket, fuktig og varm klut i hånda, og tok i så jeg så stjerner.

Men nei. Til slutt måtte jeg kjøpe en annen type, som ligger i eske.

Kan du skjønne hvordan eldre, syke og svake menneser uten en sterk mann i huset klarer å få opp slike lokk? Syltetøyglassene er like ille.

Jeg har sånn greie til å åpne glass med, slik at du får ut lufttrykket. Klarer nemlig ikke de fleste glass, men så er jeg litt sykelig da :o).

Fås kjøpt i dagligvare tror jeg.

Skrevet

I leiekontrakten vår står det at det kom nye hvitevarer i leiligheten i april 2003. Men problemet var det samme der vi bodde før (komfyr av samme merke).

Ja da vet jeg sannerlig ikke... Er komfyren av et anerkjent og godt merke?

Skrevet

Det var godt!

En meget god biff, poteter som beskrevet over, og en eller annen slags champignon-greie hvor jeg finhakket en charlotteløk som jeg først stekte sammen med champignonene, før jeg helte over fløte og lot det surre i noen minutter. Eneste er at jeg glemte (utrolig nok) krydderet.

Men det var rågodt! :)

En charlotteløk? Er det noe nytt det da? Eller er det sjalottløk du mener? :)

fei1365380229
Skrevet

Varm fetaost er godt :o)

Ja, men ikke helt smeltet på poteter, den smelter når du har den over de varme potetene.

Har forøvrig laget biff med fetaost inni, det er godt det, og den smelter jo.

Skrevet

Jeg har sånn greie til å åpne glass med, slik at du får ut lufttrykket. Klarer nemlig ikke de fleste glass, men så er jeg litt sykelig da :o).

Fås kjøpt i dagligvare tror jeg.

Da skal jeg se etter det.

fei1365380229
Skrevet

...og fotballen. :)

Ja den er vel enda verre igrunnen for den finnes det så mye av :o(

Jeg og mannen min var skjønt enige om at nå hadde vi kjøpt vårt siste VG for nå skulle de begynne med sportsmagasin. Men kanskje det er en fordel for da kan man jo bare kaste den delen av avisen, men det spørs jo hvor mange sider som blir igjen da - 3 eller noe sånt!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...