Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En charlotteløk? Er det noe nytt det da? Eller er det sjalottløk du mener? :)

hehe, det er sikkert sjalottløk han mener ;)

For ikke å snakke om "skjalottlauken" til Brimi'en.

*s*

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

8

• ShitDiddelyDo

7

• Babette

6

• fei1365380229

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

hehe, det er sikkert sjalottløk han mener ;)

For ikke å snakke om "skjalottlauken" til Brimi'en.

*s*

Hehe...

Søsteren min kjenner noen som heter Løken til etternavn, de spøkte med at hvis de fikk en datter, så skulle hun hete Charlotte... ;)

Skrevet

Hehe...

Søsteren min kjenner noen som heter Løken til etternavn, de spøkte med at hvis de fikk en datter, så skulle hun hete Charlotte... ;)

*LOL*

MOrsomt :)

laguna1365380434
Skrevet

Det er nok tenkelig, ja.

Men a propos fetaost. Jeg er veldig glad i den i terninger, som ligger i ferdig oljemarinade på glass. Men jeg er alene hjemme, og jeg fikk altså ikke opp lokket! Prøvde med rennende varmt vann på lokket, fuktig og varm klut i hånda, og tok i så jeg så stjerner.

Men nei. Til slutt måtte jeg kjøpe en annen type, som ligger i eske.

Kan du skjønne hvordan eldre, syke og svake menneser uten en sterk mann i huset klarer å få opp slike lokk? Syltetøyglassene er like ille.

Typen min lærte meg noe som er like enkelt som det er genialt..

Smørkniv opp under på siden av lokket..og svusj..åpen..!

Selv de mest vriene glass.

Før jeg fikk denne høyt skattede kunnskapen prøvde jeg også varmt vann, håndkær, sågar å slå hull i lokket(for det er jo smart..;))..Intet funket.

Jeg lærte det videre til min mor&bestemor som heller ikke kunne eller hadde tenkt på det. De var like imponerte.

Jeg vet ikke hva som er mest magisk, selve knepet eller det at så få har tenkt på det..:-o

:-)

hare1365380455
Skrevet

Det var godt!

En meget god biff, poteter som beskrevet over, og en eller annen slags champignon-greie hvor jeg finhakket en charlotteløk som jeg først stekte sammen med champignonene, før jeg helte over fløte og lot det surre i noen minutter. Eneste er at jeg glemte (utrolig nok) krydderet.

Men det var rågodt! :)

Nam, det må jeg prøve en gang! Hvor lenge må soppen surre? (Hehe, det høres morsomt ut....)

hare1365380455
Skrevet

Dette syns jeg er godt!

Skrell poteter og del i skiver. kutt løk i skiver. Så har du poteter og løk i en smurt form potet,løk,potet,løk osvosv. krydre litt og hell over litt olj. stek. namme!!!!

Det får jeg også prøve en dag. Mange mattips her i dag!

Gjest LucySky
Skrevet

Det er nok tenkelig, ja.

Men a propos fetaost. Jeg er veldig glad i den i terninger, som ligger i ferdig oljemarinade på glass. Men jeg er alene hjemme, og jeg fikk altså ikke opp lokket! Prøvde med rennende varmt vann på lokket, fuktig og varm klut i hånda, og tok i så jeg så stjerner.

Kan du skjønne hvordan eldre, syke og svake menneser uten en sterk mann i huset klarer å få opp slike lokk? Syltetøyglassene er like ille.

Ad. eldre syke og svake mennesker og slemme lokk:

En gang jeg sto i kjempelang kø i jernvarebutikken, la jeg merke til en kurv full med dingser som liknet litt breie, gammeldagse brus/ølopptakere.

Da jeg ble fortalt hva det var, kjøpte jeg en og bruker den ofte. Man setter den på lokket som en brusopptaker på korken og vipper til. Så sier det "klikk" og vakuumtrykket som tviholder på lokket, er borte. Så er det bare å skru opp.

Jeg er hard i klypa, og pleier å få det til uansett, men jeg har dårlig nakke, og får vondt om jeg tar i. Veldig bra med "boksopptaker"!!

Skrevet

Søk på hvitløksgratinerte poteter her på dol, og du vil finne min eminente oppskrift.

Ellers forsøkte jeg i ettermiddag noe jeg ikke har forsøkt tidligere. Jeg vasket potetene, skjærte dem opp i båter, dyppet dem i olivenolje, krydret dem med pepper og grillkrydder, og la dem i ovnen på 225 grader.

Det ble veldig velykket!

Hvor lenge stod de i ovnen?

Skrevet

Skrelte eller uskrelte poteter i båter legges på stekebrett sammen med uskrelte hvitløksbåter. Salt og olje. Stek i 225 grader pluss/minus (jeg husker ikke).

Det er også godt med stekt paprika. Skjær i strimler og bland med uskrelte hvitløksbåter. Stek sammen med potetene, gjerne på ene siden slik at du holder sortene litt atskilt. Salt og olje.

Rist lett på brettet og snu litt på innimellom slik at det blir jevnt stekt og at det ikke svir seg.

Beregn veldig mye mer poteter enn det du gjør med kokte poteter.

Skrevet

Skrelte eller uskrelte poteter i båter legges på stekebrett sammen med uskrelte hvitløksbåter. Salt og olje. Stek i 225 grader pluss/minus (jeg husker ikke).

Det er også godt med stekt paprika. Skjær i strimler og bland med uskrelte hvitløksbåter. Stek sammen med potetene, gjerne på ene siden slik at du holder sortene litt atskilt. Salt og olje.

Rist lett på brettet og snu litt på innimellom slik at det blir jevnt stekt og at det ikke svir seg.

Beregn veldig mye mer poteter enn det du gjør med kokte poteter.

PS: Hvitløken blir bakt og helt myk, kjempegodt.

Skrevet

Typen min lærte meg noe som er like enkelt som det er genialt..

Smørkniv opp under på siden av lokket..og svusj..åpen..!

Selv de mest vriene glass.

Før jeg fikk denne høyt skattede kunnskapen prøvde jeg også varmt vann, håndkær, sågar å slå hull i lokket(for det er jo smart..;))..Intet funket.

Jeg lærte det videre til min mor&bestemor som heller ikke kunne eller hadde tenkt på det. De var like imponerte.

Jeg vet ikke hva som er mest magisk, selve knepet eller det at så få har tenkt på det..:-o

Heeey, laguna. Jeg var først med å tipse om det knepet ;)

hehe

laguna1365380434
Skrevet

Heeey, laguna. Jeg var først med å tipse om det knepet ;)

hehe

Så det for sent!

Ydmyke unnskyldninger overbringes, og heretter skal jeg finlese lange tråder før jeg skravler i vei..;)

Men det er et sabla godt tips..! Jeg ble helt imponert jeg, over at noe så enkelt og selvsagt funker så bra..

Og typen ble nesten like imponert over at jeg ikke kunne det.

Skrevet

Så det for sent!

Ydmyke unnskyldninger overbringes, og heretter skal jeg finlese lange tråder før jeg skravler i vei..;)

Men det er et sabla godt tips..! Jeg ble helt imponert jeg, over at noe så enkelt og selvsagt funker så bra..

Og typen ble nesten like imponert over at jeg ikke kunne det.

;) ;) hehe det gjorde ikke noe, altså. Og det _er_ et bra tips! :)

Det er ikke alltid en gidder å tråle gjennom hele tråden, nei.

;)

Skrevet

Det er nok tenkelig, ja.

Man trenger ikke vippe oppunder lokket slik andre tipser om her. Det holder å kakke passe hardt med feks en kniv på kanten av lokket.

ShitDiddelyDo
Skrevet

En charlotteløk? Er det noe nytt det da? Eller er det sjalottløk du mener? :)

Hehe, det er jeg som roter. Sjalottløk, ja! :)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Nam, det må jeg prøve en gang! Hvor lenge må soppen surre? (Hehe, det høres morsomt ut....)

Den skal bare surre til biffen er ferdig. ;)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Hvor lenge stod de i ovnen?

Ca. 25 minutter. Da ble de veldig gode. Men jeg aner ikke hvor lenge de egentlig skal stå. Tok dem da biffen var ferdig.

Skrevet

Ja da vet jeg sannerlig ikke... Er komfyren av et anerkjent og godt merke?

Gorenje....

Skrevet

Sier du det? På jernvarebutikker da, eller?

eller på Rimi

Skrevet

Ved siden av ulike ovnsstekte varianter, slik du har fått mange svar på, liker små og store hos oss hjemmelaget potetmos. Jeg bruker en dæsj matfløte eller rømme oppi. Og litt sellerirot, eller hvitløk, og noen ganger estragon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...