Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke lest tråden, men av antall svar å dømme, så fortjener vi navnet pottitland! :)

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

8

• ShitDiddelyDo

7

• Babette

6

• fei1365380229

6

Mest aktive i denne tråden

hare1365380455
Skrevet

Den skal bare surre til biffen er ferdig. ;)

Ok, litt surring skal jeg nok huske!

Skrevet

Typen min lærte meg noe som er like enkelt som det er genialt..

Smørkniv opp under på siden av lokket..og svusj..åpen..!

Selv de mest vriene glass.

Før jeg fikk denne høyt skattede kunnskapen prøvde jeg også varmt vann, håndkær, sågar å slå hull i lokket(for det er jo smart..;))..Intet funket.

Jeg lærte det videre til min mor&bestemor som heller ikke kunne eller hadde tenkt på det. De var like imponerte.

Jeg vet ikke hva som er mest magisk, selve knepet eller det at så få har tenkt på det..:-o

:-)

Jeg som trodde jeg var den første som fant på det, hehe.

Fant det tilfeldigvis ut av meg selv for mange år siden :P

Skrevet

Jeg steker dem på 225 grader, evt. litt mindre hvis det også er noe annet som skal stekes og ikke tåler så høy temperetur. Jeg bruker både over- og undervarme. Kan det være noe galt med ovnen min?

Jeg bruker vanligvis 250 grader (og ingen folie) på poteter.

Bruker holde med en time på poteter i vanlig størrelse da, med skall.

Under en halv time på båter.

Skrevet

Det er nok tenkelig, ja.

Men a propos fetaost. Jeg er veldig glad i den i terninger, som ligger i ferdig oljemarinade på glass. Men jeg er alene hjemme, og jeg fikk altså ikke opp lokket! Prøvde med rennende varmt vann på lokket, fuktig og varm klut i hånda, og tok i så jeg så stjerner.

Men nei. Til slutt måtte jeg kjøpe en annen type, som ligger i eske.

Kan du skjønne hvordan eldre, syke og svake menneser uten en sterk mann i huset klarer å få opp slike lokk? Syltetøyglassene er like ille.

Eldre, syke, funksjonshemmede, og kvinner som liker å klare seg sjøl, kjøper en sånn kjekk bokse-lokk-åpner på fx. Jernia. Den tar vakumet, og dermed er det ingen sak å få av lokkene! :-)

Det er den røde dingsen som er nr 2 fra venstre på dette bildet: http://www.adl.no/page63.html

(fåes i mange farger på Jernia)

Skrevet

Slike lager jeg ofte, men jeg bruker salt, sitronpepper, hvitløk og timian som krydder, og blander dette i olivenoljen før den pensles på potetene. Som vel å merke ikke skal være skrelt, bare skrubbet.

Dette siste forsto jeg som om du også praktiserer.

Jeg har også tenkt å eksperimentere litt med fetaost, men vet ike helt hvordan jeg skal dandere den.

Vi lager også ofte slike poteter. Vi bruker olivenolje, salt og pepper. Når de har igjen ca. 10 minutter til de er ferdig, drysser vi over fetaost og svarte oliven og lar de steke med resten av tiden. Det blir kjempegodt, og fetaosten smelter passe mye over potetene. Vi bruker fetaost i krydderolje og bruker nesten et helt glass for ungene elsker denne osten.

Skrevet

Skrelte eller uskrelte poteter i båter legges på stekebrett sammen med uskrelte hvitløksbåter. Salt og olje. Stek i 225 grader pluss/minus (jeg husker ikke).

Det er også godt med stekt paprika. Skjær i strimler og bland med uskrelte hvitløksbåter. Stek sammen med potetene, gjerne på ene siden slik at du holder sortene litt atskilt. Salt og olje.

Rist lett på brettet og snu litt på innimellom slik at det blir jevnt stekt og at det ikke svir seg.

Beregn veldig mye mer poteter enn det du gjør med kokte poteter.

Nå ble jeg sulten. Sånne lager jeg også, og det er kjempegodt.

Og så kan du steke en kylling på rist over potetene. De blir ikke noe dårligere av det.

Skrevet

Skrelte eller uskrelte poteter i båter legges på stekebrett sammen med uskrelte hvitløksbåter. Salt og olje. Stek i 225 grader pluss/minus (jeg husker ikke).

Det er også godt med stekt paprika. Skjær i strimler og bland med uskrelte hvitløksbåter. Stek sammen med potetene, gjerne på ene siden slik at du holder sortene litt atskilt. Salt og olje.

Rist lett på brettet og snu litt på innimellom slik at det blir jevnt stekt og at det ikke svir seg.

Vi lager også mye sånne poteter - gjerne en blanding av potet, løk, paprika og gulrot med olje og urtekrydder - det blir knallgodt. Men hele hvitløksfedd har jeg ikke tenkt på - det må prøves.

Men hvitløken minte meg på noe jeg fikk servert engang, som visstnok er en klassisk Provencerett:

http://www.recipehound.com/Recipes/4031.html

Anbefales!

Skrevet

Vi lager også ofte slike poteter. Vi bruker olivenolje, salt og pepper. Når de har igjen ca. 10 minutter til de er ferdig, drysser vi over fetaost og svarte oliven og lar de steke med resten av tiden. Det blir kjempegodt, og fetaosten smelter passe mye over potetene. Vi bruker fetaost i krydderolje og bruker nesten et helt glass for ungene elsker denne osten.

Det skal jeg sannelig prøve. Takk.

Takk også til alle som har kommet med gode råd om åpning av gjenstridige lokk.

Skrevet

Vi lager også mye sånne poteter - gjerne en blanding av potet, løk, paprika og gulrot med olje og urtekrydder - det blir knallgodt. Men hele hvitløksfedd har jeg ikke tenkt på - det må prøves.

Men hvitløken minte meg på noe jeg fikk servert engang, som visstnok er en klassisk Provencerett:

http://www.recipehound.com/Recipes/4031.html

Anbefales!

Ja, jeg har prøvd noe sånt. Telte ikke akkurat antall hvitløk, men stappet kyllingen full der den lå blant potetene.

Namnamnam...

Vi var to voksne, og vi spiste en hel kylling og ti digre poteter... pluss salat til.

Skrevet

"Stek i 225 grader pluss/minus (jeg husker ikke)."

Jeg tror det bør være plussgrader...

Morsom i kveld :-)))

Overtrøtt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...