Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet hvordan man kan stanse iberiasneglene?

Jeg er så lei av å sloss mot dem! Den første kvelden drepte jeg over 100! Nå klipper jeg ca 30 hver kveld. Det som irriterer mest er at alle er innenfor ca en meter fra grensen mot den ene naboen, så det er tydelig at det er der de kommer fra.

Naboen har sagt at han har gitt opp å kjempe mot dem. Tidligere år, mens naboen også holdt på, brukte jeg å finne maks 10 på en kveld.

Så det jeg lurer på er om det er et eller annet middel jeg kan strø langs grensen, slik at sneglene ikke kommer over i min hage!

Skrevet

Det er en kar som har tatt patent på felle for disse! Jepp, så det på nyhetene eller noe en dag.

Enkelt sagt så var fellen en eske som var konstruert med et hull for inngang, som førte gjennom en liten gang før den endte i et rom i midten av esken som sneglene ikke kunne komme ut av igjen. For å lokke dem inn la han matrester i den.

Kanskje du finner noe ved å søke på nettet?

Skrevet

Det er en kar som har tatt patent på felle for disse! Jepp, så det på nyhetene eller noe en dag.

Enkelt sagt så var fellen en eske som var konstruert med et hull for inngang, som førte gjennom en liten gang før den endte i et rom i midten av esken som sneglene ikke kunne komme ut av igjen. For å lokke dem inn la han matrester i den.

I fjor så prøvde jeg å drukne sneglene ved å sette ut boller med øl. Jeg kjøpte t.o.m lettøl fordi jeg hadde lest at småfuglene i motsatt fall kunne bli fulle.

Men sneglene her likte ikke øl, gitt...

Skrevet

I fjor så prøvde jeg å drukne sneglene ved å sette ut boller med øl. Jeg kjøpte t.o.m lettøl fordi jeg hadde lest at småfuglene i motsatt fall kunne bli fulle.

Men sneglene her likte ikke øl, gitt...

He-he.. :-)

kanskje det står noe lurt her: http://www.hagenett.no/Hageprat/tema.asp?TID=4716

Skrevet

Jeg mener å ha lest at du kan strø salt rundt din egen hage for å hindre de å komme inn. Grovt Havsalt holder seg vel kanskje en stund. Ellers har jeg hørt at det er lurt å legge frem et salablad for å lokke frem de sneglene man har fått i hagen.

Skrevet

Belønningen ved å være flittig snegledreper er at du får alle sneglene til den "late" naboen også! ;-)

Jeg har også hørt salt-trikset, og universitete på Ås holder visstnok på å utarbeide et bilogisk bekjempningsmiddel.

hare1365380455
Skrevet

Stemmer det at en snegle blir til over 1000???

hare1365380455
Skrevet

Men den tok ikke så mange at man merket forskjell, tror jeg.

Skrevet

Du får flytte i blokk noen mil lenger øst :-)

Skrevet

Ender eter dem jo opp, så dersom du kan ha ender så vil jo det hjelpe. Men noe metall hjelper, husker ikke om det var kobbertråd eller aluminium eller hva.

Skrevet

Du får flytte i blokk noen mil lenger øst :-)

:)

Ja, kanskje det var en ide'. Men bortsett fra alle de ekle sneglene, så er det deilig å ha masse plen, da!

Ellers så har jeg nå fått Molly Moon i hus. Den slo an! Dattera mi leste den ut på noen få dager og jeg holder på å lese den for sønnen min nå.

Skrevet

Jeg mener å ha lest at du kan strø salt rundt din egen hage for å hindre de å komme inn. Grovt Havsalt holder seg vel kanskje en stund. Ellers har jeg hørt at det er lurt å legge frem et salablad for å lokke frem de sneglene man har fått i hagen.

Salt hørtes ikke så dumt ut! Ikke er det så dyrt å teste ut heller :)

Skrevet

Belønningen ved å være flittig snegledreper er at du får alle sneglene til den "late" naboen også! ;-)

Jeg har også hørt salt-trikset, og universitete på Ås holder visstnok på å utarbeide et bilogisk bekjempningsmiddel.

Det jeg frykter er at naboens hage skal bli rene klekkeriet :( Jeg frykter at sneglene der skal spre seg langt raskere enn jeg får klippet dem, så lenge jeg ikke har tilgang til kilden...

Ikke det at jeg har lyst til å trenge meg inn i haven hans ubedt. Når jeg har klippet enn 50 - 100 snegler blir jeg sånn passe småkvalm :P

Skrevet

De plager livet av meg også! Kverket 50 igår og 40 idag. Strør salt på dem og de dør straks.Dette året har jeg bestemt meg for ikke å gi opp og er ute på jakt hver kveld. Jeg har kjøpt Ferramol på platesalg. Det har jeg drysset rundt i alle, bed og i kompostbingen. Det hjelper.I tillegg har jeg kjøpt en ny dings på coop obs. Et "hus" hvor jeg legger appelsin og banan inni. Strør salt rundt slik at de dør kjapt etterpå. Salt blir anbefalt fordi de dør så raskt. I fjor hadde jeg store kvaler med og drepe dem, men etter at de spiste opp alle sommerblomstene mine fikk jeg nok og nå går det litt bedre, men sliter litt fortsatt. Slik er det for en ekte dyrevenn! Far min har kjøpt en "rød stein" på Felleskjøpet. Han er fornøyd med den.Da dør de kjapt etter å ha "slikket" på den. Tror det er salt i den også. Uansett hvilken "metode" du velger må du i tillegg ut på jakt. Lykke til!

Skrevet

Salt hørtes ikke så dumt ut! Ikke er det så dyrt å teste ut heller :)

Salt holder også sneglene unna. Om du drysser salt på en snegle så dør den. Krøller seg sammen. Har gjort det bare en gang, det var ekkelt.

Strø skjellsand eller knuste trekull skal også virke slik at de ikke tar seg inn i hagen. Det skal visstnok være vanskelig for dem å "gli" over skjellsand og trekull og andre litt skarpe og porøse underlag.

Skrevet

De plager livet av meg også! Kverket 50 igår og 40 idag. Strør salt på dem og de dør straks.Dette året har jeg bestemt meg for ikke å gi opp og er ute på jakt hver kveld. Jeg har kjøpt Ferramol på platesalg. Det har jeg drysset rundt i alle, bed og i kompostbingen. Det hjelper.I tillegg har jeg kjøpt en ny dings på coop obs. Et "hus" hvor jeg legger appelsin og banan inni. Strør salt rundt slik at de dør kjapt etterpå. Salt blir anbefalt fordi de dør så raskt. I fjor hadde jeg store kvaler med og drepe dem, men etter at de spiste opp alle sommerblomstene mine fikk jeg nok og nå går det litt bedre, men sliter litt fortsatt. Slik er det for en ekte dyrevenn! Far min har kjøpt en "rød stein" på Felleskjøpet. Han er fornøyd med den.Da dør de kjapt etter å ha "slikket" på den. Tror det er salt i den også. Uansett hvilken "metode" du velger må du i tillegg ut på jakt. Lykke til!

Etter at du har strødd salt på dem, lar du de bare ligge da? Jeg putter de klipte sneglene i en pose som går i søppla.

Jeg har nemlig hørt at sneglene er kanibaler og at døde snegler bare vil tiltrekke seg fler.

Men fint å høre at det er flere som sloss. Felles sjebne osb.

Skrevet

Salt holder også sneglene unna. Om du drysser salt på en snegle så dør den. Krøller seg sammen. Har gjort det bare en gang, det var ekkelt.

Strø skjellsand eller knuste trekull skal også virke slik at de ikke tar seg inn i hagen. Det skal visstnok være vanskelig for dem å "gli" over skjellsand og trekull og andre litt skarpe og porøse underlag.

Skjellsand er kanskje bedre enn salt siden salt løser seg opp?

Takk for tipset.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...