Gå til innhold

Pengesum til konfirmanten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken sum er vanlig å gi i dag til konfirmanten fra onkel og/eller tante?

Skrevet

Vi ga 500 til niese og nevø for noen år siden. Noen av konfirmantens øvrige tanter og onkler, som vi snakket med på forhånd for å bli enige om å gi samme beløp, syntes dette var i minste laget. Vi var ikke faddere, og det er som nevnt noen år siden.

Skrevet

Vi ga 500 til niese og nevø for noen år siden. Noen av konfirmantens øvrige tanter og onkler, som vi snakket med på forhånd for å bli enige om å gi samme beløp, syntes dette var i minste laget. Vi var ikke faddere, og det er som nevnt noen år siden.

Takk.

Her er det snakk om eneste onkel samt hans forlovede.

Gjest filioccus
Skrevet

1000,- er ikke uvanlig i slike tilfelle.

Skrevet

1000,- er ikke uvanlig i slike tilfelle.

Da har nok denne onkelen stor giverånd :)

Tror nok det var meninga å gi en god del mer enn det.

Men fint å høre hva som er normalt, dette er barn som kretser blandt litt "finere" folk i Oslo.

Skrevet

Takk.

Her er det snakk om eneste onkel samt hans forlovede.

Da vil nok mange synes at kr. 1000 er passe, dersom onkel har råd.

Skrevet

Jeg har bare 4 av det slaget - enda - så jeg ville nok gitt 1000,-

Skrevet

Da vil nok mange synes at kr. 1000 er passe, dersom onkel har råd.

Det har onkel :)

Han hadde nok tenkt på større summer enn det.

Men det er virkelig greit å se hva som er vanlig.

Dette er barn i Oslo som vanker i den "bedre" krets for å si det sånn.(familien til barna er "vanlige" med normal økonomi)

Gjest den ekte noor
Skrevet

Jeg er studerende tante, så her ga vi 500,- Men vi er langt unna Oslos vestkant for å si det sånn:)

Skrevet

Jeg er studerende tante, så her ga vi 500,- Men vi er langt unna Oslos vestkant for å si det sånn:)

Det er onkel med familie også :)

Men barna det er snakk om er liksom inni dette "bedre" Oslo da, selv om de selv har en mer normal økonomi.

Skrevet

Jeg har bare 4 av det slaget - enda - så jeg ville nok gitt 1000,-

Onkelen er den eneste de har, altså ingen fler onkler eller tanter.

Onkelen har i tillegg et fadderbarn og to forlovedes barn som han vil gi like summer.(de skal konfirmeres med få års mellomrom)

Gjest blomsterløk
Skrevet

Vi gir 1000,- til våre nevøer/nieser.

skorpionfisken
Skrevet

Det har onkel :)

Han hadde nok tenkt på større summer enn det.

Men det er virkelig greit å se hva som er vanlig.

Dette er barn i Oslo som vanker i den "bedre" krets for å si det sånn.(familien til barna er "vanlige" med normal økonomi)

Da synes jeg onkel skal gi det han føler for å gi. Ikke noe skade i å gi mer enn den tusenlappen som nevnes, det er vel heller mer pinlig å føle at man gir for lite. Om barna vanker i det miljøet du sier, så vil de nok likevel ende opp med mindre totalsum enn sine venner.

Skrevet

Vi gav 500,- + en Victorinoxkniv til ca. 250,-. Vi har bare to tantebarn.

Gjest Flystripa
Skrevet

Vi har avtale med de andre tantene/onkelene om 500,-

Jeg kunne godt ha gitt mer, men ikke alle har råd til det. Og det respekteres.

På det siden av slekta dette gjelder, har vi 6 nieser/nevøer.

Skrevet

Vi har avtale med de andre tantene/onkelene om 500,-

Jeg kunne godt ha gitt mer, men ikke alle har råd til det. Og det respekteres.

På det siden av slekta dette gjelder, har vi 6 nieser/nevøer.

Onkel føler vel at det ligger en del på ham siden han er eneste onkel og de heller ikke har tanter.

Han ønsker heller ikke gjøre forskjell på disse barna, "egne" barn, og fadderbarn.

Gjest Flystripa
Skrevet

Onkel føler vel at det ligger en del på ham siden han er eneste onkel og de heller ikke har tanter.

Han ønsker heller ikke gjøre forskjell på disse barna, "egne" barn, og fadderbarn.

Vi gjør heller ikke forskjell på fadderbarn eller nieser/nevøer vi ikke er fadder til.

Gjest Den fisefine frua fra vestkanten.
Skrevet

Da har nok denne onkelen stor giverånd :)

Tror nok det var meninga å gi en god del mer enn det.

Men fint å høre hva som er normalt, dette er barn som kretser blandt litt "finere" folk i Oslo.

Hva betyr finere folk?

Vi bor på Bygdøy. Er vi finere folk vi da? Ha ha ha. Vi både promper, raper og peller oss i nesa som alle andre.

En ting til. Fortjener en konfirmant fra vestkanten en høyere pengesum enn en fra østkanten, siden du legger slik vekt på dette?

Skrevet

Hva betyr finere folk?

Vi bor på Bygdøy. Er vi finere folk vi da? Ha ha ha. Vi både promper, raper og peller oss i nesa som alle andre.

En ting til. Fortjener en konfirmant fra vestkanten en høyere pengesum enn en fra østkanten, siden du legger slik vekt på dette?

Jeg personlig gir blanke om folk er fra vest, øst, sør eller nord :)

Satte " rundt finere, merk, merk.

Med det mener jeg at det til bursdager fraktes barn i Merchedeser og Audier i flere hundre kroners klassen, samt at alt av klær og sko skal være av spesiell sort. I den stilen liksom.

Onkel har sett seg ut en sum basert på hva han mener samt hvor mange barn som skal ha likt.

Det forandrer seg selvsakt ikke om et av barna vanker i den "fineste" krets eller er bondesønn på bondelandet.

Men det er føste gjeng konfirmanter som skal til pers så det er interessant å se hva som er vanlig å gi.

Så enkel er det :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...