Gå til innhold

Hvordan gjøre det trivelig i sommer for min nye søster?

Anbefalte innlegg

Gjest Ny søster
Skrevet

Jeg er selv voksen med 4 barn. I fjor ringte det ei jente til meg å fortalte at hun var min søster. Hun er 16 år. Dette har vel i grunn vært en misstanke i lang tid, så jeg hadde det vel i tankene. Min far og hennes ville ikke ha kontakt med henne. Faren min var utro i ekteskapet og de to er gift ennå.Det er min mor han er gift med.

Søsteren min har et stort ønske om å treffe sin far. Jeg har imidlertid nevnt dette for faren vår, og han holder på sitt. Han vil ikke og han sier han har gjort opp for seg med et minstebidrag. I grunn synes jeg ikke det er rart at faren vår ikke vil ha kontakt, han har faktisk aldri vært en god far for meg heller noen gang. Vært likegyldig.

Jeg har imidlertid hatt kontakt på veien med søsteren min, noe vi begge er glade for. Hun skal komme på besøk hos meg 14 dager i sommer, og nå er jeg svært spent. Både gleder og gruer meg. Jeg har dessverre ikke ferie i det aktuelle tidspunkt. Men hvordan legge dette opp uten at det blir kunstig? Jeg har barn i alderen 5, 13, 18, og 20 år. Vi er jo en stor familie med mye "støy" rundt og vi vil nødig at hun skal bli skremt eller kjede seg. Hva gjør vi? Råd tas imot med takk.

skorpionfisken
Skrevet

Dine barn er jo i alder rundt henne. De burde jo vite hva dere burde gjøre for at en 16-åring skal føle seg velkommen.

Det nære søsterforholdet som kunne vært mellom blir vel heller et tante/nieseforhold når det er så stor aldersforskjell mellom dere. Du får være grei og imøtemkommende, men overlat det nære forholdet til barna dine, det er nok de som i framtiden kan knytte nære bånd som slektninger.

Din far burde forøvrig skamme seg. Det er vel ikke jentas feil at han var utro og produserte henne.

Angela1365380318
Skrevet

Synest det er kjempeflott at du tar ansvar for familien når din far ikke gjør det. Du kan jo alltids ta henne med til din far når han ikke vet om det, slik at hun får sett han, kansje reagerer han anderledes når han ser datteren sin, men dere må være forberedet på at det ikke nødvendigvis blir en varm velkomst og at han kan bli kjempe forbannet. Men om hun bare ønsker å se han så synest hun skal få lov til det. Jeg synest også at du skal fortelle at han ikke vær noe særlig til far for deg heller, vær ærlig med henne, kansje finner hun det som er liten trøst.

Du har jo barn i samme alder så dette må jo være kjempespennendes for hele familien! Barna dine kan sikkert være med henne, ta henne med på kino, strand eller kjøpe senter eller låne henner dvdèr osv. når du er på jobb.

Jeg kan tenke meg at dersom jeg var i hennes situvasjon ville det vært vikig for meg å føle meg inkuldert i familien, at jeg var med i samtalen rundt middagsbordet, hadde noe å gjøre på og være med slik at jeg ikke bare ble sittens på rommet mitt. Jeg hadde nok hatt mange spørsmål om faren min, meg selv og familien, det er vel du den rette til å ta en samtale med henne om. Gjør det klart at hun er kommet inn i familien for å bli, at hun ikke er på prøve slik at alle kan si meningen sin og det er ok å være litt uenige.

Dere vil kansje ikke få et helt normalt søsterforhold, men det kan absolutt bli bra, jeg kan tenke meg at det vil bli nestem som om du er tanten hennes, men at hun kan bli som en ekstra søster for dine barn. Jeg håper de også er positive til å møte henne og at dere får en fin tid sammen.

Ikke tenk at dere har 16 år å ta igjen på 14 dager, dere har resten av livet. Ungdommer i den alderen er jo veldig forsjellige, noen liker hester andre shopping osv. dere må finne ut hva hun liker og se om det er noe som kam passe for hele familien å gjøre i lag. Jeg synest det er lett å bli kjent når man gjør noe nytt, som ingen av oss har prøvd før, feks gå en spesiel tur, en sport osv.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...