Gjest Mr Pimmel Skrevet 27. mai 2005 Skrevet 27. mai 2005 Hvorfor vil noen gå inn i et sølibat? Hva kan sølibatet føre til av ytringer og handlinger, og hvorfor? Hvordan ville du likt deg i sølibat? Hvor lenge ville du avslå tilbud om trygg og komfortabel sex fra en middels fristende partner? 0 Siter
Prozak Skrevet 27. mai 2005 Skrevet 27. mai 2005 Sex er en av primærbehovene, og en av de ting vi bruker mest tid på å tenke på. Hvis man klarer å undertrykke dette tilnærmet fullstendig, er det fullt mulig at man får mer "til overs" til et åndelig liv. Personlig kunne jeg ikke overveid det engang. Men nå synes jeg regler for reglenes skyld, som er vanlig i de fleste religioner, er noe tull. ".................................." 0 Siter
Gjest Mr Pimmel Skrevet 27. mai 2005 Skrevet 27. mai 2005 Sex er en av primærbehovene, og en av de ting vi bruker mest tid på å tenke på. Hvis man klarer å undertrykke dette tilnærmet fullstendig, er det fullt mulig at man får mer "til overs" til et åndelig liv. Personlig kunne jeg ikke overveid det engang. Men nå synes jeg regler for reglenes skyld, som er vanlig i de fleste religioner, er noe tull. ".................................." Jeg forstår ikke at en normal mann kan konsentrere seg mer uten sex, fordi jeg tror måtehold skaper større behov. Det merker de fleste at behovet og reaksjonene bygger seg opp over et par dager, noen må til slutt løse det ut før de forgår :-) 0 Siter
Prozak Skrevet 27. mai 2005 Skrevet 27. mai 2005 Jeg forstår ikke at en normal mann kan konsentrere seg mer uten sex, fordi jeg tror måtehold skaper større behov. Det merker de fleste at behovet og reaksjonene bygger seg opp over et par dager, noen må til slutt løse det ut før de forgår :-) Husk at det du tar utgangspunkt i ikke er en person med en enormt sterk åndelig overbevisning. Jeg tror nok utvilsomt at å undertrykke sexdriften til et nivå hvor den "glemmes" kan føre til at man kan konsentrere seg mer om andre ting. Men jeg tviler på at det fungerer i lengden, og en katolsk prest vil nok ha perioder hvor han tviler på valget sitt. Det er nok mulig, men i hvilken grad det er mulig for andre enn noen få, spesielle individer, er en annen sak. Naturlig er det jo heller ikke, men det er jo ikke akkurat den eneste unøaturlige handlingen vi mennesker gjør. ".................................." 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 28. mai 2005 Skrevet 28. mai 2005 Dette er spørsmål som menn må svare på. Jfr. utsagnene i VG fra bystyret i Kristiansand så har menn et behov for sex som de ikke på noen måte kan styre. Det er også pga. menns skitne fantasier at kvinner i muslimske land dekker seg helt. 0 Siter
Sør Skrevet 28. mai 2005 Skrevet 28. mai 2005 Dette er spørsmål som menn må svare på. Jfr. utsagnene i VG fra bystyret i Kristiansand så har menn et behov for sex som de ikke på noen måte kan styre. Det er også pga. menns skitne fantasier at kvinner i muslimske land dekker seg helt. Nonner lever da også i sølibat, så det er ikke noe "spesielt for menn", med mindre du mener at kvinner ikke har en seksualitet? Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 28. mai 2005 Skrevet 28. mai 2005 Nonner lever da også i sølibat, så det er ikke noe "spesielt for menn", med mindre du mener at kvinner ikke har en seksualitet? Med vennlig hilsen Velkommen tilbake. Hyggelig å se deg her. Innlegget handlet om problemer for katolske prester med å leve i sølibat, ikke nonner. 0 Siter
Sør Skrevet 28. mai 2005 Skrevet 28. mai 2005 Velkommen tilbake. Hyggelig å se deg her. Innlegget handlet om problemer for katolske prester med å leve i sølibat, ikke nonner. Hyggelig å se deg også. Problemet må da være det samme for nonner som for prester? Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 28. mai 2005 Skrevet 28. mai 2005 Hyggelig å se deg også. Problemet må da være det samme for nonner som for prester? Med vennlig hilsen Ifølge han i Kristianssand så ville prostitusjonen minske hvis menn kunne behandle kvinner som sin eiendom, han nevnte ikke noe om omvendt. I muslimske land trenger ikke menn å dekke seg pga. kvinners fantasier. Dette gir grunnlag til å tro at kvinner har en annen form for sexualitet enn menn. 0 Siter
Sør Skrevet 28. mai 2005 Skrevet 28. mai 2005 Ifølge han i Kristianssand så ville prostitusjonen minske hvis menn kunne behandle kvinner som sin eiendom, han nevnte ikke noe om omvendt. I muslimske land trenger ikke menn å dekke seg pga. kvinners fantasier. Dette gir grunnlag til å tro at kvinner har en annen form for sexualitet enn menn. Du skriver: "I muslimske land trenger ikke menn å dekke seg pga. kvinners fantasier. Dette gir grunnlag til å tro at kvinner har en annen form for sexualitet enn menn." Så denne idéen av seksualitet er du enig i? Den er altså sann? Sånn er det? Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest Mr Pimmel Skrevet 28. mai 2005 Skrevet 28. mai 2005 Dette er spørsmål som menn må svare på. Jfr. utsagnene i VG fra bystyret i Kristiansand så har menn et behov for sex som de ikke på noen måte kan styre. Det er også pga. menns skitne fantasier at kvinner i muslimske land dekker seg helt. Muslimske kvinner dekker seg fordi menn har lært at horer ikke dekker seg, og at horer er fritt vilt. De har også lært at kvinner, vantro, griser og hunder er likestilt. Derfor påstår de å være for likestilling. Stilt litt på spissen. I islam er det bare menn som er likestilt, med hverandre. 0 Siter
Jeg er en annen Skrevet 28. mai 2005 Skrevet 28. mai 2005 Nonner lever da også i sølibat, så det er ikke noe "spesielt for menn", med mindre du mener at kvinner ikke har en seksualitet? Med vennlig hilsen Hei, Sør. Hyggelig å se at du er tilbake! 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 28. mai 2005 Skrevet 28. mai 2005 Du skriver: "I muslimske land trenger ikke menn å dekke seg pga. kvinners fantasier. Dette gir grunnlag til å tro at kvinner har en annen form for sexualitet enn menn." Så denne idéen av seksualitet er du enig i? Den er altså sann? Sånn er det? Med vennlig hilsen Jeg er enig i at kvinner og menn er forskjellige, og for min del lever jeg et godt liv selvom menn ikke dekker seg. Det forstyrrer ikke min sexualitet på noen måte. 0 Siter
Gjest Mr Pimmel Skrevet 28. mai 2005 Skrevet 28. mai 2005 Jeg er enig i at kvinner og menn er forskjellige, og for min del lever jeg et godt liv selvom menn ikke dekker seg. Det forstyrrer ikke min sexualitet på noen måte. Du betrakter ikke menn som horer selv om de ikke dekker seg? Noen menn burde dekke seg etter min mening, innrette seg etter forholdene, shorts er for jævlig med hårete bein og hvite tennissokker. 0 Siter
nomen_necio Skrevet 28. mai 2005 Skrevet 28. mai 2005 "Hvorfor vil noen gå inn i et sølibat?" Årsaken til at den katolske kirke gikk inn for sølibat, var at det skulle gi prestene mer tid til å konsentrere seg mer om yrket. F.eks. kan du se dette ut fra 1 Kor 7, 32-34 "Jeg vil at dere skal være fri for bekymringer. Den ugifte har omsorg for det som hører Herren til, hvordan han kan være til behag for Herren. 33 Men den som er gift, har omsorg for det som hører verden til, hvordan han kan være sin kone til lags, 34 og så blir han splittet." Etter mitt skjønn trekker den katoske kirken tolkningen veldig langt i en retning. Det kan du se ved å lese hele kapittelet. Enda mer pussig blir det når man vet at den katolske kirken ser på apostelen Peter som en slags første pave. Og han var gift siden han hadde svigermor ! Det kan du se fra Matt 8,14: "Jesus kom nå hjem til Peter. Der så han at Peters svigermor lå til sengs med feber." Kan ikke se at å leve som enslig uten religiøse grunner, skulle føre til mer eller mindre overgrep enn de som lever i sølibat, prester eller andre. Alle gifte har vært enslige før de ble gift uten å utgjøre noen spesiell risikogruppe som overgripere. Sølibatet i seg selv gir ikke større fristelser enn for andre som lever enslig. Når noen velger å sette likhetstegn mellom prester i sølibat og overgrep uten å tenke på de som er enslige av andre grunner enn religøse, bør skepsis til hensikten med diskusjonen komme. 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 28. mai 2005 Skrevet 28. mai 2005 Du betrakter ikke menn som horer selv om de ikke dekker seg? Noen menn burde dekke seg etter min mening, innrette seg etter forholdene, shorts er for jævlig med hårete bein og hvite tennissokker. Om menn har shorts, hårete legger og hvite tennissokker så forstyrrer det ikke min sexualitet Menn blir ikke betraktet som horer, og jeg hører ikke om voldtekter av menn fordi de har vært for lettkledde. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.