linko Skrevet 27. mai 2005 Skrevet 27. mai 2005 Er det vanlig å ha med gave når man skal delta på en disputas? Det er snakk om en svoger. Blomster? Gaver? (Forslag til gaver tas imot med takk) 0 Siter
Gjest den ekte noor Skrevet 27. mai 2005 Skrevet 27. mai 2005 Det gikk på blomster og vin dengangen min mor disputerte. (heter det det)? 0 Siter
Gregga Skrevet 27. mai 2005 Skrevet 27. mai 2005 Hva er en disputas? Mulig jeg er helt på bærtur nå, men det får heller være. Har aldri hørt ordet... 0 Siter
flisa Skrevet 27. mai 2005 Skrevet 27. mai 2005 disputas???? hva fanken er det, tenkte jeg og slo opp: disput|a's m1 (gjennom tysk fra latin, se *disputere) offentlig drøfting og forsvar av en vitenskapelig avhandling for å få en doktorgrad doktord- AHA! Da forstod jeg hvorfor jeg ikke visste det. Jeg hadde kjøpt en fyllepenn jeg da 0 Siter
annegunn Skrevet 27. mai 2005 Skrevet 27. mai 2005 Ja, det er vanlig, ihvertfall om man er med på middagen/feiringen etterpå. 0 Siter
linko Skrevet 27. mai 2005 Forfatter Skrevet 27. mai 2005 Ja, det er vanlig, ihvertfall om man er med på middagen/feiringen etterpå. Hvilke typer gaver er vanlig? Vi skal være med på feiringen etterpå... 0 Siter
annegunn Skrevet 27. mai 2005 Skrevet 27. mai 2005 Hvilke typer gaver er vanlig? Vi skal være med på feiringen etterpå... Sist gang jeg var med var det en del smykker, bøker - og et sett med mynter fra OL i Lillehammer - det var nemlig i 1994 hun hadde begynt på doktorgraden. Foreldrene hadde ikke trodd de måtte vente så lenge før de fikk gitt bort gaven. hun fikk mye gaver, men det var ganske mange på festen etterpå. De andre gangene jeg har vært med har jeg egentlig ikke lagt så mye merke til gavene, men det er vanlig med litt ordentlige ting, ikke så mye blomster og sånt. Jeg ville sikkert gitt bort god vin, om jeg visste at kandidaten drakk sånt. 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 27. mai 2005 Skrevet 27. mai 2005 disputas???? hva fanken er det, tenkte jeg og slo opp: disput|a's m1 (gjennom tysk fra latin, se *disputere) offentlig drøfting og forsvar av en vitenskapelig avhandling for å få en doktorgrad doktord- AHA! Da forstod jeg hvorfor jeg ikke visste det. Jeg hadde kjøpt en fyllepenn jeg da Fyllepenn har ingen hensikt i våre datatider. Det er mye bedre med blomster, vin eller bøker. 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 27. mai 2005 Skrevet 27. mai 2005 Til menn har vi stort sett kjøpt god konjakk eller whisky (alt etter hva han liker), til damene god vin/likør og smykke. 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 27. mai 2005 Skrevet 27. mai 2005 Til menn har vi stort sett kjøpt god konjakk eller whisky (alt etter hva han liker), til damene god vin/likør og smykke. Mener du da alle de som har disputert? 0 Siter
Åsemor Skrevet 27. mai 2005 Skrevet 27. mai 2005 Fyllepenn har ingen hensikt i våre datatider. Det er mye bedre med blomster, vin eller bøker. Da må den rette gaven være et tastatur vel? 0 Siter
flisa Skrevet 27. mai 2005 Skrevet 27. mai 2005 Fyllepenn har ingen hensikt i våre datatider. Det er mye bedre med blomster, vin eller bøker. Men det er sabla koselig med en skikkelig fyllepenn -. .det ønsker i alle fall jeg meg .) 0 Siter
Gjest klart man gjør Skrevet 27. mai 2005 Skrevet 27. mai 2005 Ja, absolutt! Til et familiemedlemm blir det litt upersonlig med vin som gave i disputas. Gjerne blomster rett etter han har forsvart avhandlingen (evt som pynt i rommet), men til middagen er det gavebord, og da bør dere gi noe personlig og fint. Har han en kjæreste / kone, spør gjerne henne hvis du trenger tips. 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 27. mai 2005 Skrevet 27. mai 2005 Mener du da alle de som har disputert? Den som har invitert oss med har fått, ja. Svarte jeg helt borti natta nå - eller sist? Huff, jeg må visst ha litt søvn snart... 0 Siter
Freya Skrevet 27. mai 2005 Skrevet 27. mai 2005 Da må den rette gaven være et tastatur vel? Et fylletastatur? Tror jeg har det noen ganger... Eller er det kanskje meg det er noe feil med? 0 Siter
Åsemor Skrevet 27. mai 2005 Skrevet 27. mai 2005 Et fylletastatur? Tror jeg har det noen ganger... Eller er det kanskje meg det er noe feil med? Nei nei. Tastatur skjønner at man er på fylla, så oppfører de seg ondskapsfullt. 0 Siter
Freya Skrevet 27. mai 2005 Skrevet 27. mai 2005 Nei nei. Tastatur skjønner at man er på fylla, så oppfører de seg ondskapsfullt. Ja, jeg skjønte det var noe. Ekle saker... 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 28. mai 2005 Skrevet 28. mai 2005 Men det er sabla koselig med en skikkelig fyllepenn -. .det ønsker i alle fall jeg meg .) Ønsker du deg en penn å gå på fylla med:)...eller til å skrive med......... 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 28. mai 2005 Skrevet 28. mai 2005 Den som har invitert oss med har fått, ja. Svarte jeg helt borti natta nå - eller sist? Huff, jeg må visst ha litt søvn snart... Det virket på svaret ditt som du var like vant til å forholde deg til disputanter som konfirmanter. Jeg undret meg litt over det, men det kan godt hende at du kjenner andre mennesker enn jeg. I mitt tilfelle har jeg ikke så ofte vært bedt ved slike anledninger at jeg har noen tradisjoner på hva jeg gir. Dette var ikke satt frem som noen form som kritikk;) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.