Gå til innhold

Når kalles det vennskap?

Anbefalte innlegg

Gjest venner
Skrevet

Jeg har de siste årene etter jeg fikk barn blitt kjent med flere andre som har barn.

Jeg har f.eks gått i to år i en barselsgruppe hvor vi er en gjeng som møtes ca. en gang i måneden. Noen av de snakker jeg med oftere enn bare barselstreffene. Dvs. litt i telefonen eller bare stikker innom på besøk. Jeg snakker også mye med den ene naboen og noen ganger har vi helt fortrolige samtaler. Men føler allikevel jeg ikke kjenner de så veldig godt selv om vi snakker om alt mulig.

Blir liksom så usikker på om jeg skal kalle de for veninne. For kaller jeg de det og de ikke kaller meg det så blir det litt dumt liksom. Egentlig har jeg ingen nære venner men har litt kontakt med mange. Når regner dere en person som venn/veninne?

Skrevet

Det er jo uansett bare hyggelig å bli kalt en venn, så jeg regner med at du kan kalle de for det om det er det du føler. Hvis ikke sier du bare en nabo, en i barselgruppa...

Skrevet

Når jeg føler at jeg kan ringe dem og be dem med på kaffe )på kafé) eller for å få selskap på byen.

Gjest rosa 73
Skrevet

Kjenner veldig godt igjen problemstillingen. Har flere på jobben og i nabolaget som jeg snakker mye med, men som jeg er usikker på om jeg vil kalle venninner.

For det første så er det vel viktig å få frem at det ikke er så viktig, da. Hva du vil kalle dem altså. Så lenge du liker å prate med dem og dere treffes og har det fint sammen så er det jo ikke så nøye. Men når det er sagt, så tror jeg også det er veldig ulikt hvordan folk ser på dette. Selv skal det mye til før jeg kaller noen for en venninne. Mens andre jeg kjenner har lett for å kalle alle mulige bekjente for "venninner".

Tror det viktigste "kriteriet" mitt er at vi begge har et felles ønske om å bruke tid på hverandre. Enten på telefon eller med jevnlige treff. Trenger ikke være så ofte, men at begge tar initiativ. Og så går det jo litt på hva man snakker om. Hvor personlig man kjenner hverandre. Og så prøver jeg å se får meg om vi vil fortsette å ha kontakt i fremtiden.

Selv har jeg flere damer i nabolaget jeg snakker med hver eneste dag, og vi kan godt snakke om relativt fortrolige ting. Har jo kjent hverandre noen år nå så kanskje vi er venninner? Samme med folk på jobben.

Vanskelig å vite hvordan de betrakter meg, så jeg skjønner godt spørsmålet ditt. Når det gjelder naboer og kolleger så kan du jo tenke: Ville jeg opprettholdt kontakten hvis jeg flyttet eller skiftet jobb?

Men igjen, det er ikke så viktig hva man kaller seg kanskje?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...