Gå til innhold

Følte jeg kveltes..

Anbefalte innlegg

Gjest gruer til natten

Hadde en skrekkelig opplevelse i natt. Jeg har slitt med angst og vært veldig deprimert den siste måneden. Føler det har lettet de siste dagene.

Jeg lå meg kl 2 i natt og ble liggende våken med mange vonde tanker om fremtiden. Så føler jeg at jeg ikke får trukket pusten skikkelig, og det blir bare verre. Jeg åpner alle vinduer og hiver etter pusten, føler jeg kveles sakte. Så får jeg en følelse av at følelsen i huden forsvinner, kjenner liksom bare svakt at jeg stryker meg over armen.

Dette holdt på i 1 time og jeg sovner og våkner 8.30 i morges. Etter noen timer begynner det på nytt, føler jeg ikke får luft.

Har noen opplevd dette, og hva gjør jeg hvis det skjer i natt også?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/186781-f%C3%B8lte-jeg-kveltes/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil tro at du har hatt et angstanfall,panikkangst.Holder du på med oppstart av noen nye medisiner? det KAN i så fall være en årsak.Du bør gå til legen din, og til en samtale for og undersøke om dette i tilleg til rent psykisk, også kan ha en fysisk årsak.Jeg har egentlig ikke så¨mange lure råd og komme med, blir du veldig redd, kan du ta en telefon til legevakt og snakke litt. Det jeg tror er viktig er at du deler akkurat dette med noen nå.Samt også at du bruker kroppen skikkelig i dag mht fysisk aktivitet.Det er noe som roer systemet veldig på de fleste.Du kan jo også sove med vinduet godt oppe i natt så du får skikkelig med frisk luft på soverommet.Prøv og legg merke til om du hyperventilerer hvis dette skjer igjen.Da kan du ta en liten frysepose, og puste inn og ut i denne, det roer seg fort, etter noen sekunder faktisk.Ønsker deg en rolig natt som kommer.

Mvh.Fra meg

Gjest gruer til natten

Jeg vil tro at du har hatt et angstanfall,panikkangst.Holder du på med oppstart av noen nye medisiner? det KAN i så fall være en årsak.Du bør gå til legen din, og til en samtale for og undersøke om dette i tilleg til rent psykisk, også kan ha en fysisk årsak.Jeg har egentlig ikke så¨mange lure råd og komme med, blir du veldig redd, kan du ta en telefon til legevakt og snakke litt. Det jeg tror er viktig er at du deler akkurat dette med noen nå.Samt også at du bruker kroppen skikkelig i dag mht fysisk aktivitet.Det er noe som roer systemet veldig på de fleste.Du kan jo også sove med vinduet godt oppe i natt så du får skikkelig med frisk luft på soverommet.Prøv og legg merke til om du hyperventilerer hvis dette skjer igjen.Da kan du ta en liten frysepose, og puste inn og ut i denne, det roer seg fort, etter noen sekunder faktisk.Ønsker deg en rolig natt som kommer.

Mvh.Fra meg

Jeg har brukt de samme medisinene i åresvis, men har brukt sobril siste uken pga mye angst og depresjon.

Har hatt en fin dag i dag tatt i betraktning, hvilt meg 2 timer på sofaen.

Jeg har også tidvis hatt problemer med å snakke, få ord ut av munnen, pga at depresjonen har vært ganske dyp. Har derfor hatt et spreng med tanker hele døgnet. Noen dager har jeg knapt sagt 5 ord, da trykker det enormt i hodet. Man trenger jo å snakke, det gjør man jo. Sitter bare å stirrer tomt ut i lufta og har behov for å få ord ut av munnen men klarer det ikke.

Dette går ikke lenger, for å komme meg opp må jeg jo få en normal hverdag igjen.

Ikke usannsynlig at det var et angstanfall. Men kan være fornuftig å kontakte lege for å utelukke fysisk sykdom, og ellers få veiledning på hvordan du skal takle det.

Det oppleves helt forferdelig, nesten som du er døden nær. Det oppleves som du ikke kan puste. Men det er ikke farlig og du får puste.

Begynn med å fortelle deg selv dette. Konsentrer deg også om å puste rolig. Vær nøye med å puste ut. Man har lett for å glemme det når man synes man får for lite luft inn. Men skal du ha ny frisk luft inne, m_å du puste ut først for å gi plass til den nye luften. ;-)

Samme tankegang og tenknikk behøver mann når man dykker, eller om man har astma. Min astma ble mye mer håndterlig da jeg lærte meg å kontrollere pusten okke som.

Forsøk å unngå å hyperventilere. Det gjør det bare verre.

Slikt er ille mens det står på. Men det går over. Vepne deg med den tanken om det skulle skje igjen.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...