Gå til innhold

Alkohol og bilkjøring

Anbefalte innlegg

Gjest Mr Pimmel
Skrevet

En underlig opplevelse å se at to halvlitre pils kan redusere kjøreevnene så mye. Dvs i en kjøresimulator med ratt, pedaler og gir. Jeg kjørte mange runder med tid rundt 3 min 10 sek. Etter to øl var tida oppe i snitt 6 min! Jeg klarte ikke holde bilen på veien skikkelig. Følelsen av hjelpeløshet steg drastisk. Meget realistisk og tankevekkende. De andre fikk tilsvarende like dårlige resultater, og etter en pils til var det håpløst.

Politi påstår at hvis vi ser en som gjør noe rart i trafikken, s k oppmerksomhetsbrist, er det i halvparten av tilfellene promillekjøring. Så hvis noen parkerer rart og upresist, nesten kjører deg ned eller rygger på deg, kjører for langt ut elller inn i svinger osv, er det god grunn til å få lukte på pusten deres. Nekter de, så ring politiet straks. I mitt tilfelle stemte det i fjor, da nabokona kjørte bilen et stykke inn i skauen da hun skulle parkere, og jeg ringte onkel. De kom og dama fikk tur i politibil. Riktignok bare 0,6 i promille to timer etter.

Mrs. Wallace
Skrevet

Langt flere burde få prøve seg i en sånn simulator.

Rattfyll gjør meg så eitrende forbanna.

Gjest Mr Pimmel
Skrevet

Langt flere burde få prøve seg i en sånn simulator.

Rattfyll gjør meg så eitrende forbanna.

Siste nytt: en som klarte råe 2 min 30 sek i snitt på 10 runder, gikk opp til 6 min etter en pils. Noen har store utslag, andre mindre.

Det samme vises på krevende dataspill: 0,5 i promille senker reaksjonsevne og motorikk med 20-30%. Men lav primille, f eks 0,1-0,2 blir noen faktisk bedre! De slapper vel litt av, men så kan man blir for slapp med mer enn det.

Skrevet

Siste nytt: en som klarte råe 2 min 30 sek i snitt på 10 runder, gikk opp til 6 min etter en pils. Noen har store utslag, andre mindre.

Det samme vises på krevende dataspill: 0,5 i promille senker reaksjonsevne og motorikk med 20-30%. Men lav primille, f eks 0,1-0,2 blir noen faktisk bedre! De slapper vel litt av, men så kan man blir for slapp med mer enn det.

Sant det. Jeg spiller alltid bedre mulitiplayer first-person shooter etter et par pils. Men mer enn et par pils gjør at jeg ikke klarer å konsentrere meg nok.

"...................................."

Gjest en annen ting
Skrevet

Mobilbruk i bil er også en fare for trafikken. Jeg har kjørt forbi de som ser ned på mobilen og sjangler på motorveien....

Gjest speeedy
Skrevet

Forsøk med små doser amfetamin neste gang dere har kjørevorspiel, da går antakelig rundetida opp.

Gjest Mr Pimmel
Skrevet

Mobilbruk i bil er også en fare for trafikken. Jeg har kjørt forbi de som ser ned på mobilen og sjangler på motorveien....

Jeg kan ikke bruke mobiltelefon i bil, da kjører jeg av veien. Min simultanevne er mikroskopisk.

Gjest Mr Pimmel
Skrevet

Forsøk med små doser amfetamin neste gang dere har kjørevorspiel, da går antakelig rundetida opp.

Hm.

Skal bringe det videre. En annen sier han kjører best etter sex.

Gjest ikke speedy
Skrevet

For noe idiotisk å si!

Gjest Mr Pimmel
Skrevet

Sant det. Jeg spiller alltid bedre mulitiplayer first-person shooter etter et par pils. Men mer enn et par pils gjør at jeg ikke klarer å konsentrere meg nok.

"...................................."

Merkelig å se påstanden stemme med det å svinge i riktig tid og med riktig rattutslag feiler ganske kraftig og fort med promille. Politiet sier de tar de fleste fyllekjørere på dette. Jeg klarte ikke svingene riktig, det var det som hovedsaklig felte meg.

Gjest Mr Pimmel
Skrevet

Merkelig å se påstanden stemme med det å svinge i riktig tid og med riktig rattutslag feiler ganske kraftig og fort med promille. Politiet sier de tar de fleste fyllekjørere på dette. Jeg klarte ikke svingene riktig, det var det som hovedsaklig felte meg.

ups..I spillet, ikke på veien.

Skrevet

Jeg og noen kolleger (vi er flygere) utføre et lignende "eksperiment". I Flightsim satte vi opp en approach til O'Hare med turublens severe i alle lag, samt en stygg crosswind. Dette er noe av det mest utfodrende en kan oppleve i vanlig flyging. I RL vill man avbryte og gå rundt ved slike forhold, selv om de lar seg gjøre. Kriteriene var å få kjerra på bakken uten å kappe tretopper eller smadre understellet.

Slike innflygninger er vanskelig, da man må "krabbe" mot vindretninga før touchdown, for så å rette flyet ut like før touch donw. Den andre utfordringen er at flyet pga. uberegnelig turbulens nærmest på bakkevinvå får en tendens til ente å "floate" og bruke en masse rullebane, eller tver i mot smelle rett i bakken fra vel stor høyde.

Etter to-tre pils gikk det greit, noen fløy nokså akseptable landinger, der sannsynligvis ikke så mange av passasjerene ville hylt opp. Etter seks pils kom de første go-aorund'ene (avbrutt landing, vi skulle gjøre dette så realistisk mulig). Etter den tiende pilsen kom også det første krasjet, en kombinasjon av selvsikkerhet på alkohol og dårlig motorikk: i en landing som skulle vært avbrutt for lengst slengte han flyet inn over rullebanen, men med for mye bank, fikk wingstraik og crash. Her var i det hele tatt overdreven selvtillit problemet.

Konklusjon: innenfor flyging fører alkoholen forst og fremst inn i farlige situasjoner, som en pga. svekket motorikk og reaksjonstid reaksjonstid ikke kan gjennopprette.

Det skal sies at det, mht. fysikk og flygeegneskaper, faktisk er enklere å hånfly et fly i virkeligheten enn i Flightsim.

Gjest MrPimmel
Skrevet

Jeg og noen kolleger (vi er flygere) utføre et lignende "eksperiment". I Flightsim satte vi opp en approach til O'Hare med turublens severe i alle lag, samt en stygg crosswind. Dette er noe av det mest utfodrende en kan oppleve i vanlig flyging. I RL vill man avbryte og gå rundt ved slike forhold, selv om de lar seg gjøre. Kriteriene var å få kjerra på bakken uten å kappe tretopper eller smadre understellet.

Slike innflygninger er vanskelig, da man må "krabbe" mot vindretninga før touchdown, for så å rette flyet ut like før touch donw. Den andre utfordringen er at flyet pga. uberegnelig turbulens nærmest på bakkevinvå får en tendens til ente å "floate" og bruke en masse rullebane, eller tver i mot smelle rett i bakken fra vel stor høyde.

Etter to-tre pils gikk det greit, noen fløy nokså akseptable landinger, der sannsynligvis ikke så mange av passasjerene ville hylt opp. Etter seks pils kom de første go-aorund'ene (avbrutt landing, vi skulle gjøre dette så realistisk mulig). Etter den tiende pilsen kom også det første krasjet, en kombinasjon av selvsikkerhet på alkohol og dårlig motorikk: i en landing som skulle vært avbrutt for lengst slengte han flyet inn over rullebanen, men med for mye bank, fikk wingstraik og crash. Her var i det hele tatt overdreven selvtillit problemet.

Konklusjon: innenfor flyging fører alkoholen forst og fremst inn i farlige situasjoner, som en pga. svekket motorikk og reaksjonstid reaksjonstid ikke kan gjennopprette.

Det skal sies at det, mht. fysikk og flygeegneskaper, faktisk er enklere å hånfly et fly i virkeligheten enn i Flightsim.

Interessant. Det ville sikkert vært mer politisk korrekt å ikke vise så positive signaler om fylleflyging :-)

Selv om det er enklere å fly et fly når man kan det, enn å holde en spinnende og slengende bil eksakt på stripa. skifte gir, unngå andre biler kontinuerlig, er konsekvensen med fly større, da resultatet av en feil blir katastrofal m h t antall døde og skadede. SIkkert 90% av feil i bil er f eks en bulk eller en skeiv felg.

BARE bulker og skeive felger et vel ikke problemet med flyulykker?

Man kan sikkert også gjøre mange feil oppe i lufta som kan korrigeres tipper jeg.

Biler trenger ikke landes, og å parkere er enklere enn å lande :-). selv om noen ikke greier det helle etter et par pils.

Jeg tror også trening gjør hjernen ofte mer automatisk og intuiitv, noe som kanskje ikke settes så lett ut av spill. Jeg tipper en rallykjører kommer mye bedre ut av en slik test enn oss amatører.

Skrevet

Interessant. Det ville sikkert vært mer politisk korrekt å ikke vise så positive signaler om fylleflyging :-)

Selv om det er enklere å fly et fly når man kan det, enn å holde en spinnende og slengende bil eksakt på stripa. skifte gir, unngå andre biler kontinuerlig, er konsekvensen med fly større, da resultatet av en feil blir katastrofal m h t antall døde og skadede. SIkkert 90% av feil i bil er f eks en bulk eller en skeiv felg.

BARE bulker og skeive felger et vel ikke problemet med flyulykker?

Man kan sikkert også gjøre mange feil oppe i lufta som kan korrigeres tipper jeg.

Biler trenger ikke landes, og å parkere er enklere enn å lande :-). selv om noen ikke greier det helle etter et par pils.

Jeg tror også trening gjør hjernen ofte mer automatisk og intuiitv, noe som kanskje ikke settes så lett ut av spill. Jeg tipper en rallykjører kommer mye bedre ut av en slik test enn oss amatører.

- Selv om det er enklere å fly et fly når man kan det, enn å holde en spinnende og slengende bil eksakt på stripa. skifte gir, unngå andre biler kontinuerlig, er konsekvensen med fly større, da resultatet av en feil blir katastrofal m h t antall døde og skadede. SIkkert 90% av feil i bil er f eks en bulk eller en skeiv felg.

Enig i det. Men har man først fått flyet over stripa går det som oftes "greit" selv om man flyet kan ta skade. Et eksempel kan være Widerøe-flyet i Hammerfest som knakk det ene hjulopphenget under landing for ikke så lenge siden. Ganske mange tilfeller som klassifiseres som ulykker og etterforskes av havarikommisjoner har ikke personskader. Typisk er det landinger der flyet har kjørt utfor rullebanen e.l.

- Man kan sikkert også gjøre mange feil oppe i lufta som kan korrigeres tipper jeg.

Ja. Mindre feil skjer. Målet er å minimere disse.

- Biler trenger ikke landes, og å parkere er enklere enn å lande :-).

Personlig er jeg dårligere til å lukeparkere enn til å lande :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...