Gjest el.spørsmål Skrevet 6. juni 2005 Skrevet 6. juni 2005 Går det an å ta min krølltanmg som jeg kjøpte i usa til en elktriker og få byttet støpsel? Det er så kjipt å holde på med transformator hele tiden.... 0 Siter
Prozak Skrevet 6. juni 2005 Skrevet 6. juni 2005 Nei. Hvis du må ha trafo, betyr det at den kun er ment for 115V. Om du bytter støpsel og putter den i stikkontakten, så kjører du 220V inn på den, og den vil i beste fall slutte å fungere. "....................................." 0 Siter
Sør Skrevet 6. juni 2005 Skrevet 6. juni 2005 Sannsynligvis ikke. Problemet er ikke kontakten, men at den er beregnet for 110V, mens vi i Norge har 230V. Den vil brenne hvis du ikke bruker transformator. Med vennlig hilsen 0 Siter
Ørkenvandreren Skrevet 6. juni 2005 Skrevet 6. juni 2005 Nei, det må du ikke finne på. Det er ikke kontakten som er problemet - det er spenningen. Har ikke amerikanerne 110 volt? Setter du på en norsk kontakt og kjører 220 volt gjennom krølltangen, er antagelig brannfaren stor. 0 Siter
Gjest el.spørsmål Skrevet 10. juni 2005 Skrevet 10. juni 2005 Nei, det må du ikke finne på. Det er ikke kontakten som er problemet - det er spenningen. Har ikke amerikanerne 110 volt? Setter du på en norsk kontakt og kjører 220 volt gjennom krølltangen, er antagelig brannfaren stor. Jammen jeg bruker jo transformator nå, og det ser jo ut til å funke bra...? jeg har ikke peil på dette greiene, er det å bruke transformator det samme som å svitsje de 110 am. voltene over til de 220 norske?? eh....*rødmer* 0 Siter
Ørkenvandreren Skrevet 10. juni 2005 Skrevet 10. juni 2005 Jammen jeg bruker jo transformator nå, og det ser jo ut til å funke bra...? jeg har ikke peil på dette greiene, er det å bruke transformator det samme som å svitsje de 110 am. voltene over til de 220 norske?? eh....*rødmer* Transformatoren gjør nettopp det den heter; Transformerer (omgjør) en spenning (eks 220 volt) til en annen (eks 110 volt). Da går det helt fint med en amerikansk el-artikkel. Bytter du kontakt på el-utstyret og setter den rett i en norsk el-kontakt, går 220 volt rett i apparatet som er laget for å tåle 110 volt. Bæææææææd sålusjen.... :-) 0 Siter
Gjest el.spørsmål Skrevet 10. juni 2005 Skrevet 10. juni 2005 Transformatoren gjør nettopp det den heter; Transformerer (omgjør) en spenning (eks 220 volt) til en annen (eks 110 volt). Da går det helt fint med en amerikansk el-artikkel. Bytter du kontakt på el-utstyret og setter den rett i en norsk el-kontakt, går 220 volt rett i apparatet som er laget for å tåle 110 volt. Bæææææææd sålusjen.... :-) Tuuusen takk for at du forklarte meg dette!! da er det jo "seift" da, å kjøpe am. el artikler likevel. For transformatoren har jeg jo.Jeg må bare da ikke glemme å sette den i først ;-) takk. Nå skjønte jeg mye mer, også reiser jeg nemlig snart til usa igjen og skal kjøpe nye ting...Thanx! 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 10. juni 2005 Skrevet 10. juni 2005 Tuuusen takk for at du forklarte meg dette!! da er det jo "seift" da, å kjøpe am. el artikler likevel. For transformatoren har jeg jo.Jeg må bare da ikke glemme å sette den i først ;-) takk. Nå skjønte jeg mye mer, også reiser jeg nemlig snart til usa igjen og skal kjøpe nye ting...Thanx! Nja, dette er jeg rimelig blank på, men undersøk litt mer før du bruker transformatoren til noe annet enn apparatet den er kjøpt til. Kan som sagt ikke noe om det, men skulle tro effekten på apparatet skulle ha noe å si her.... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.