Gå til innhold

Dette er svært viktig, Nhd

Anbefalte innlegg

Gjest betrine

Jeg fikk for 1 måned siden 1 pakke 25 mg Sobril av legen min (25 stk) samt 7,5 mg Imovane (30 stk).

Tok dette over en mnd tid. Nå har jeg oppdaget at jeg er gravid og er ca. 12 uker på vei. Kan dette skade fosteret? Isåfall hvordan? Og hvor stor er sannsynligheten for at det skades?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/187060-dette-er-sv%C3%A6rt-viktig-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer med graviditeten!

Hvis det ikke er snakk om mer en en tbl 25 mg sobril?, og en 7,5 mg imovane denne mnd, har du etter all sannsynlighet ingenting og frykte. Legg bort medisinene resten av svangerskapet, og kos deg med graviditeten.Du burde fortelle jordmor og lege om dette, og slike medisiner bør aldri kombineres med graviditet. Slik vet du sikkert, men ikke godt når man ikke er klar over at man er gravid? Skjønner du er redd, kan du ikke legge inn et spm til jormor på forum her?

Lykke til videre:)

Gjest feillesning?

Gratulerer med graviditeten!

Hvis det ikke er snakk om mer en en tbl 25 mg sobril?, og en 7,5 mg imovane denne mnd, har du etter all sannsynlighet ingenting og frykte. Legg bort medisinene resten av svangerskapet, og kos deg med graviditeten.Du burde fortelle jordmor og lege om dette, og slike medisiner bør aldri kombineres med graviditet. Slik vet du sikkert, men ikke godt når man ikke er klar over at man er gravid? Skjønner du er redd, kan du ikke legge inn et spm til jormor på forum her?

Lykke til videre:)

Det var vel ikke en tablett, men en eske av hver? Eller?

Det var vel ikke en tablett, men en eske av hver? Eller?

Jeg forsto det som om det var en 25 mg sobril daglig siste mnd, og en imovane tbl 7,5.Alle vet, sikkert også vedkommende at slike typer medisiner ikke skal kombineres med graviditet.

Noen oppdager graviditeten sent.Hvis hun uroer seg mer, bør hun stille spm til evt.jordmor/lege.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette er et særdeles vanskelig spørsmål å besvare.

På den ene (og verste) side vet en at bruk av benzodiazepiner i svangerskapet er forbundet med noe forøket risiko for misdannelser i forhold til ikke-bruk. Her snakker en om misdannelser som f.eks ganespalte.

På den annen side vet en lite om forholdet mellom dose, behandlingsvarighet og risikoen for misdannelser. Naturlig nok er det ikke gjort forsøk med dette.

Det er naturlig å tro at lav dose og kort behandlingsvarighet er langt mindre farlig enn høy dose og lang avrighet av inntak.

En må ogå se ulike risikofaktorer i en sammenheng. Ditt inntak av medisiner er sannsynligvis langt mindre farlig for barnet enn om du hadde røkt i svangerskapet.

Konklusjon: Det er overveiende sannsynlig at inntaket ikke har skadet eller vil skade barnet. En liten forhøyet risiko i forhold til ikke-bruk kan dog ikke utelukkes.

Annonse

Gjest ogsåmamma

Personlig tror jeg ikke dette har skadet. Tenk på alle de som nok har gjort dette før deg, før de har visst om sin graviditet. Og tenk på alle som har røykt seg gjennom et helt svangerskap. Det har jo vært helt vanlig inntil nylig. Narkomane og alkoholikere har og fått normale barn!!!-med få unntak.

Så ville ikke ta dette så tungt var jeg deg.!

Ville være mye reddere for å bruke ssri gjennom et helt svangerskap, men det er de som må det også.

Og hva med epilektikere? Det er mange med kroniske sykdommer som må ha medisiner som får helt sunne og friske barn..

Så 25 sobril -ville jeg glemt og gledet meg over at om noen måneder så er du mamma!

MVH

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...