Gå til innhold

cipralex xanor--NHD

Anbefalte innlegg

Gjest i-938

Jeg er nå så utslitt etter dette cipralex forsøket, som jeg ikke tør avslutte sånn uten videre, at jeg vurderer xanor.

Hater tanken på et nytt benzo.Bruker min gamle venn valium-som jeg har gjort de siste 10 årene, men vil ikke opp i dose på den, derfor må jeg ha noe sterkere(noe som varer lenger), lever bare en gang, og har fått så store problemer både med angst, (inkl panikk) og depresjon etter jeg begynte cipralex at jeg må bare prøve noe.

Vet at xanor virker mot angstanfall, men virker de også stemnings-stabiliserende--- jeg mener i den grad valium gjør det. Slik at det også kunne ta vekk noe av denne depresjonen min.

Virker den også muskelavslappende, da mye av mine gamle plager kom av spenning i kroppen. Disse plagene er jo her fortsatt i tillegg til de nye.

Har hatt depresjon en gang før, og da fikk jeg det av sinequan. Prøvde den mot min GAD, somatiseringslidelse, men endte på mere angst og dyp depresjon. Men den var heldigvis ikke noe problem å kvitte seg med. Og depresjonen forsvant. Angsten gikk tilbake til slik det var før dette forsøket.

Med cipralex reagerer jeg på smuler????? så skjønner ikke hvordan jeg skal komme ut av den.

håper på svar!

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/187286-cipralex-xanor-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

bugge -jenta

Xanor virker ikke muskelavslappende slik som sobril, vival, stesolid. Men en annen sak er at hvis den virker mot angsten kan nivået av muskelspenninger likevel synke.

Ellers må du til psykiater for å få den første gang, men det er en fordel å bli fulgt opp av en psykiater. Svært mange primærleger vet lite om denne medisinen.

Håper den kan hjelpe deg bedre. I felleskatalogen ser du at nedtrapping skjer hver 8 mnd, men det har gått grei for meg. Du starter med 0.5 mg første uke, 1mg 2. uke osv.til ønsket dosering. Seponeringen foregår på samme måte.

Vh bugge.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/187286-cipralex-xanor-nhd/#findComment-1285839
Del på andre sider

Gjest i-938

Xanor virker ikke muskelavslappende slik som sobril, vival, stesolid. Men en annen sak er at hvis den virker mot angsten kan nivået av muskelspenninger likevel synke.

Ellers må du til psykiater for å få den første gang, men det er en fordel å bli fulgt opp av en psykiater. Svært mange primærleger vet lite om denne medisinen.

Håper den kan hjelpe deg bedre. I felleskatalogen ser du at nedtrapping skjer hver 8 mnd, men det har gått grei for meg. Du starter med 0.5 mg første uke, 1mg 2. uke osv.til ønsket dosering. Seponeringen foregår på samme måte.

Vh bugge.

takk for svar Bugge!

Hjelper den og på depresjon?? på sammen måte som valium?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/187286-cipralex-xanor-nhd/#findComment-1285880
Del på andre sider

bugge -jenta

takk for svar Bugge!

Hjelper den og på depresjon?? på sammen måte som valium?

Nei, jeg vil egentlig ikke si det. Fordi den ikke skaper den samme "likegyldighetsfølelsen" som enkelte får av valium. Den virker veldig spesifikt på angsten synes jeg.

MEN en annen ting er at mye depresjon kommer i kjølvannet av angst. Når angsten da dempes, kan også depresjonen bli bedre. Det spørs rett og slett hvor mye av depresjonen din som kommer av angst, eller har sammenheng med angst.

Igjen kan dette være individuelt, men slik er det for meg.

Vh bugge. Lykke til med nedtrappingen!!.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/187286-cipralex-xanor-nhd/#findComment-1287480
Del på andre sider

Gjest i-938

Nei, jeg vil egentlig ikke si det. Fordi den ikke skaper den samme "likegyldighetsfølelsen" som enkelte får av valium. Den virker veldig spesifikt på angsten synes jeg.

MEN en annen ting er at mye depresjon kommer i kjølvannet av angst. Når angsten da dempes, kan også depresjonen bli bedre. Det spørs rett og slett hvor mye av depresjonen din som kommer av angst, eller har sammenheng med angst.

Igjen kan dette være individuelt, men slik er det for meg.

Vh bugge. Lykke til med nedtrappingen!!.

Mitt hovedproblem er angst- eller somatiseringslidelse.

Utover sorgen over å ikke orke alt jeg har lyst til-- som jeg har sagt før.

Har ikke hatt problemer med det følelsesmessige utenom når jeg prøver meg på AD. Selsagt bekymring, men det er noe annet.

Vet ikke om det er bare meg dette gjelder, men jeg skiller veldig på angst i kroppen og følelsemessig vondt.

Av de siste AD jeg har prøvd...

Fikk jeg kraftig depr./økt angst med sinequan--

økt angst og uro/tvangstanker. på Aurorix, men her fikk jeg energi!!!! så den var den beste.

Og cipralex, er det verste jeg har vært borti. Har fått panikkangst, kraftig depresjon og alt som er av bivirkninger. Og sliter med å "smule" meg nedover. Den er jo så sterk. 10 mg er jo 30 mg cipralmil... så ikke lett å dele i de småjusteringer jeg må, for å unngå ubehag.

En annen bivirkning/virkning av cipralex som ikke er bra og som jeg ikke har vært bort ifør er likegladfølelse for de tingene som har holdt meg oppe før. Som butikken min f.eks.

Mer likegyldighet over de tingene jeg ønsket jeg kunne ta litt letter på, som sykdom,har ikke skjedd.

Noe annet rart:

Jeg har som sagt før utrolige mange kropplslige symptomer gjennom de siste årene.

Som å ikke få svelge, intens kvalme, intens svimmelhet med mye mer.Intens reissyke bl.a.

Min katastrofetanke da, var at dette måtte være noe farlig, og jeg dro til legen, som kunne roe meg.--dette skyldes spenningene dine.

Når jeg så fikk svelgetrøbbel etter å vært hos legen og blitt roet, ---- trøbbel som kunne vare i uker av gangen, samt intens kvalme f, eks,som kunne vare like lenge--- tenkte jeg pokker, hvor lenge skal dette h. vare nå. Det var utrolig slitsomt, men jeg tok det som en del en livet mitt. Trasset meg på jobb etc. Svimmelheten var/er der jo konstant, men mye annet plagsomt som de nevnt ovenfor har kommet og gått.

Det som skjer nå, etter at jeg har begynt på cipralex, er at disse symptomene gir meg intens angst????? plager som jeg har levd med i årevis???? Når jeg ikke får svelge nå, griper jeg resolutt etter noe beroligende, men før den virker opplever at jeg en slags panikk og det titrer i hele kroppen ??? Dette var jo endel av livet mitt????

Skjønn det den som vil...jeg gjør det ikke...

Når det gjelder valium, så har aldri det virket likegyldig på meg. Men spenner ned det hodepresset,og tar vekk ubehag, men også en følelse av ro så lenge den varer. Det er det jeg mener med stemnings-stabiliserende.

Og nå som jeg er deprimert--- depresjon styrt av cipralex, kan jeg merke at jeg føler meg bedre med valium. Så sånn sett virker den må min depresjon.

Men må ta mer enn jeg vanligvis har gjort for virkning.

De er og merkelig, fordi jeg har brukt dem i 20 år. Alltid klart meg med 5 mg av gangen. De siste 10 årene 5 mg ganger 2 daglig i snitt. Noen ganger litt mer, noen ganger mindre.

Og hadde det ikke for at jeg hadde vært i en krenvende jobb, sånn sosialt sett, hadde jeg brukt mindre.

Nå etter cipralex, er jeg sykemeldt, tør ikke ut av tunet her, og må allikevel kjempe for å holde meg på 12,5 mg daglig. Men det skal jeg klare, da jeg aldri kommer til å overstigen "krampegrensen" på 15 mg daglig.

Lest om abstinenser ser du, ... noen fordeler med å være redd og....

langt og rotete, men håper du finner tråden.

Hvis ikke denne panikken/gir seg må jeg nok prøve xanor, som er sterkere, og viker lengere. Men det blir siste valg. Vil helst klare meg på valium som jeg alltid har gjort.

Men er angsten for sterk, hjelper de desverre ikke.... det er derfro xanor tanken er kommet inn i hodet mitt::: panikk angst holder jeg ikke ut...føler meg halv..

Klem

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/187286-cipralex-xanor-nhd/#findComment-1287975
Del på andre sider

Annonse

bugge -jenta

Mitt hovedproblem er angst- eller somatiseringslidelse.

Utover sorgen over å ikke orke alt jeg har lyst til-- som jeg har sagt før.

Har ikke hatt problemer med det følelsesmessige utenom når jeg prøver meg på AD. Selsagt bekymring, men det er noe annet.

Vet ikke om det er bare meg dette gjelder, men jeg skiller veldig på angst i kroppen og følelsemessig vondt.

Av de siste AD jeg har prøvd...

Fikk jeg kraftig depr./økt angst med sinequan--

økt angst og uro/tvangstanker. på Aurorix, men her fikk jeg energi!!!! så den var den beste.

Og cipralex, er det verste jeg har vært borti. Har fått panikkangst, kraftig depresjon og alt som er av bivirkninger. Og sliter med å "smule" meg nedover. Den er jo så sterk. 10 mg er jo 30 mg cipralmil... så ikke lett å dele i de småjusteringer jeg må, for å unngå ubehag.

En annen bivirkning/virkning av cipralex som ikke er bra og som jeg ikke har vært bort ifør er likegladfølelse for de tingene som har holdt meg oppe før. Som butikken min f.eks.

Mer likegyldighet over de tingene jeg ønsket jeg kunne ta litt letter på, som sykdom,har ikke skjedd.

Noe annet rart:

Jeg har som sagt før utrolige mange kropplslige symptomer gjennom de siste årene.

Som å ikke få svelge, intens kvalme, intens svimmelhet med mye mer.Intens reissyke bl.a.

Min katastrofetanke da, var at dette måtte være noe farlig, og jeg dro til legen, som kunne roe meg.--dette skyldes spenningene dine.

Når jeg så fikk svelgetrøbbel etter å vært hos legen og blitt roet, ---- trøbbel som kunne vare i uker av gangen, samt intens kvalme f, eks,som kunne vare like lenge--- tenkte jeg pokker, hvor lenge skal dette h. vare nå. Det var utrolig slitsomt, men jeg tok det som en del en livet mitt. Trasset meg på jobb etc. Svimmelheten var/er der jo konstant, men mye annet plagsomt som de nevnt ovenfor har kommet og gått.

Det som skjer nå, etter at jeg har begynt på cipralex, er at disse symptomene gir meg intens angst????? plager som jeg har levd med i årevis???? Når jeg ikke får svelge nå, griper jeg resolutt etter noe beroligende, men før den virker opplever at jeg en slags panikk og det titrer i hele kroppen ??? Dette var jo endel av livet mitt????

Skjønn det den som vil...jeg gjør det ikke...

Når det gjelder valium, så har aldri det virket likegyldig på meg. Men spenner ned det hodepresset,og tar vekk ubehag, men også en følelse av ro så lenge den varer. Det er det jeg mener med stemnings-stabiliserende.

Og nå som jeg er deprimert--- depresjon styrt av cipralex, kan jeg merke at jeg føler meg bedre med valium. Så sånn sett virker den må min depresjon.

Men må ta mer enn jeg vanligvis har gjort for virkning.

De er og merkelig, fordi jeg har brukt dem i 20 år. Alltid klart meg med 5 mg av gangen. De siste 10 årene 5 mg ganger 2 daglig i snitt. Noen ganger litt mer, noen ganger mindre.

Og hadde det ikke for at jeg hadde vært i en krenvende jobb, sånn sosialt sett, hadde jeg brukt mindre.

Nå etter cipralex, er jeg sykemeldt, tør ikke ut av tunet her, og må allikevel kjempe for å holde meg på 12,5 mg daglig. Men det skal jeg klare, da jeg aldri kommer til å overstigen "krampegrensen" på 15 mg daglig.

Lest om abstinenser ser du, ... noen fordeler med å være redd og....

langt og rotete, men håper du finner tråden.

Hvis ikke denne panikken/gir seg må jeg nok prøve xanor, som er sterkere, og viker lengere. Men det blir siste valg. Vil helst klare meg på valium som jeg alltid har gjort.

Men er angsten for sterk, hjelper de desverre ikke.... det er derfro xanor tanken er kommet inn i hodet mitt::: panikk angst holder jeg ikke ut...føler meg halv..

Klem

Det er "mildere" å gå på xanor enn daglig bruk av valium. Nå spørs det selvsagt på dosering.

Men for panikkangst ville jeg prøvd xanor.Personlig har det vært lettere å gå opp og seponere på xanor enn de AD jeg har prøvd. Men 8 mnd er grensen for tidsbruk, da må du seponere.(se felleskatalog) Det har min psykiater holdt seg strengt til også. Ikke alle primærleger vil vite dette. Så lenge jeg har seponert etter 8 mnd som det står i felleskatalogen har jeg ikke merket antydning til abstinens. Jeg var oppe i 6 mg på det meste, men har for det meste lagt rundt 4 mg. Dessuten har jeg for det meste brukt depottabletter, og tror det vil være lurt for deg siden de går saktere ut i kroppen. De finnes dessverre bare i 0.5 mg og 3 mg i depot. Men jeg tar 8 slike om dagen fordelt på to doser. Tror også det vil være en fordel for deg at det er ganske jevnt i kroppen i løpet av døgnet, basert på hvordan du har reagert før.

Etter en stund kan du begynne på igjen, og i mellomtiden kan du sporadisk bruke sobril eller valium.

Prøv det du.

Men du bør sikkert seponere cipralexen i ditt tilfelle. Ellers blir det vanskelig for deg å skille hva som er abstinenser fra cipralexen, og hva som er eventuelle bivirkninger fra xanor. Og du kan bli redd xanoren på feil grunnlag. Det er ellers ingen ting i veien i å bruke begge samtidig. Og jeg tror det kommer til å gå bra. Det er noe annet å bruke xanor enn AD. Men selv om psykiateren din sier at du kan gå opp med 1 mg i uka(jeg gjør det, fordi jeg vet det går fint) så hold deg til 5 mg. pr uke siden det har vært tøft for deg å starte på medisiner før.

Lykke til

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/187286-cipralex-xanor-nhd/#findComment-1288770
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...