Gjest huskjøper Skrevet 9. juni 2005 Skrevet 9. juni 2005 Noen som kan hjelpe meg litt her. Vi skal kjøpe oss et rekkehus, og vi har ikke så mye peiling på slike ting. Tomten som rekkehuset er bygd på er festet tomt. Er dette dumt eller ikke. Kontrakten er på 70 år... Hva betyr dette? Noen som kan gi meg noen synspunkter. Rekkehuset er forholdsvis nytt... 0 Siter
Gjest ei eller (l)ei Skrevet 9. juni 2005 Skrevet 9. juni 2005 Festet tomt ville jeg ikke hatt. Da leier du tomten. 0 Siter
Gjest Mom33 Skrevet 9. juni 2005 Skrevet 9. juni 2005 Festet tomt ville jeg ikke hatt. Da leier du tomten. Vi har hus på festetomt, og det er ikke akkurat spesielt problematisk. Vi betaler en fast leie på - tror jeg - ca. 1500,- i året. Kontraktene skal reforhandles i 2010, men jeg kan liksom ikke helt se for meg at eieren (privat) skal forlange jorda tilbake. Det står ca. 100 hus i området. Å kjøpe tomt er dyrt, men det vet du sikkert. 0 Siter
Gjest huskjøper Skrevet 9. juni 2005 Skrevet 9. juni 2005 Vi har hus på festetomt, og det er ikke akkurat spesielt problematisk. Vi betaler en fast leie på - tror jeg - ca. 1500,- i året. Kontraktene skal reforhandles i 2010, men jeg kan liksom ikke helt se for meg at eieren (privat) skal forlange jorda tilbake. Det står ca. 100 hus i området. Å kjøpe tomt er dyrt, men det vet du sikkert. ok, takk for svar. Her er kontrakten på 70 år, og det står 5 hus på tomta. Dette er i Oslo, og hvert hus betaler kr 12000,- i året. Det er et firma som eier tomta.Er dette mye? Har ikke noe peiling på dette fra før, og har aldri egentlig tenkt over forskjellen på tomter. Dette er momentet er det eneste som vi er usikre på ang kjøpet... 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 9. juni 2005 Skrevet 9. juni 2005 Sjekk hvor mye festeavgiften er på, og hvor lang tid det er til kontrakten går ut. Avgiften er sannsynligvis lav, det blir mye billigere enn å kjøpe tomt. Er det i tillegg lenge til kontrakten går ut, er det jo ikke sikkert dere bor der lenger en gang :-) 0 Siter
Gjest tomtefesten Skrevet 9. juni 2005 Skrevet 9. juni 2005 ok, takk for svar. Her er kontrakten på 70 år, og det står 5 hus på tomta. Dette er i Oslo, og hvert hus betaler kr 12000,- i året. Det er et firma som eier tomta.Er dette mye? Har ikke noe peiling på dette fra før, og har aldri egentlig tenkt over forskjellen på tomter. Dette er momentet er det eneste som vi er usikre på ang kjøpet... http://www.huseierne.no/oslo/huseierne.nsf/0/A363B5683AE612E141256B9D003D86AC?OpenDocument 0 Siter
Gjest huskjøper Skrevet 9. juni 2005 Skrevet 9. juni 2005 Sjekk hvor mye festeavgiften er på, og hvor lang tid det er til kontrakten går ut. Avgiften er sannsynligvis lav, det blir mye billigere enn å kjøpe tomt. Er det i tillegg lenge til kontrakten går ut, er det jo ikke sikkert dere bor der lenger en gang :-) Mest sannsynlig har vi flyttet, da kontrakten er på 70 år...vi lever nok ikke til i er over 100.. 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 9. juni 2005 Skrevet 9. juni 2005 Mest sannsynlig har vi flyttet, da kontrakten er på 70 år...vi lever nok ikke til i er over 100.. Så den løper ut om 70 år, det er ikke sånn at den er 70 år lang, og løper ut om 5 f.eks? 0 Siter
Gjest ei eller (l)ei Skrevet 9. juni 2005 Skrevet 9. juni 2005 Mest sannsynlig har vi flyttet, da kontrakten er på 70 år...vi lever nok ikke til i er over 100.. Men er det ikke greit å vite at man eier tomta selv? 0 Siter
Gjest huskjøper Skrevet 9. juni 2005 Skrevet 9. juni 2005 Så den løper ut om 70 år, det er ikke sånn at den er 70 år lang, og løper ut om 5 f.eks? Nei den løper ut om 70 år. Rekkehusene er ganske nye. 0 Siter
Gjest huskjøper Skrevet 9. juni 2005 Skrevet 9. juni 2005 Men er det ikke greit å vite at man eier tomta selv? Jo, det er nettop det som er dillemaet vårt. Derfor er vi usikre om vi skal gjøre dette eller ikke. Dessuten synes jeg kr 1000 i mnd for leieavgift er ganske mye. Vet ikke når neste regulering er, spurte megler, men han visste ikke. Hadde ikke kontrakten. 0 Siter
Gjest glaice Skrevet 9. juni 2005 Skrevet 9. juni 2005 ok, takk for svar. Her er kontrakten på 70 år, og det står 5 hus på tomta. Dette er i Oslo, og hvert hus betaler kr 12000,- i året. Det er et firma som eier tomta.Er dette mye? Har ikke noe peiling på dette fra før, og har aldri egentlig tenkt over forskjellen på tomter. Dette er momentet er det eneste som vi er usikre på ang kjøpet... Jeg hadde aldri -aldri kjøpt et hus eller rekkehus med festetomt/leietomt! 12000,- i året??? Glem det, det er mitt råd! De har vel også rett til å justere opp beløpet etter et vist antall år...? (mener å ha hørt det) Her vi bor, tar det mye lenger tid å få solgt hus som har leietomt/festetomt. Det er ikke så populært, pga den nye loven, med at tomteeieren kan sette opp leieprisene til det maximale. Tenk dere godt om! Og som sagt Jeg hadde Aldri kjøpt et slikt hus! Det dukker vel opp fler rekkehus til salgs... 0 Siter
Gjest huskjøper Skrevet 9. juni 2005 Skrevet 9. juni 2005 Jeg hadde aldri -aldri kjøpt et hus eller rekkehus med festetomt/leietomt! 12000,- i året??? Glem det, det er mitt råd! De har vel også rett til å justere opp beløpet etter et vist antall år...? (mener å ha hørt det) Her vi bor, tar det mye lenger tid å få solgt hus som har leietomt/festetomt. Det er ikke så populært, pga den nye loven, med at tomteeieren kan sette opp leieprisene til det maximale. Tenk dere godt om! Og som sagt Jeg hadde Aldri kjøpt et slikt hus! Det dukker vel opp fler rekkehus til salgs... Takk! Det er noe i huet mitt som sier akkurat det samme, og derfor la jeg innlegget her for å få noen synspunkter. Vet vel innerst inne at vi ikke bør kjøpe det, En annen ting er at vi er de eneste som har gitt bud på det, og jeg begynner å kanskje skjønne hvorfor. 0 Siter
Reg@l Skrevet 9. juni 2005 Skrevet 9. juni 2005 Hadde ikke orket tanken på at huset mitt stod på noen andres tomt, men det er nå meg da. Svogermor og broren har hatt endel problemer med en festetomt til hytta. Jeg ville hvertfall ha sjekket nøye opp i lover og regler som gjelder festetomter, og gjerne forhørt meg hos en advolkat. Hadde hvertfall ikke stolt blindt på megler eller selger. 0 Siter
Gjest husp Skrevet 9. juni 2005 Skrevet 9. juni 2005 Takk! Det er noe i huet mitt som sier akkurat det samme, og derfor la jeg innlegget her for å få noen synspunkter. Vet vel innerst inne at vi ikke bør kjøpe det, En annen ting er at vi er de eneste som har gitt bud på det, og jeg begynner å kanskje skjønne hvorfor. Du sier at du regner med å flytte en gang - men før du flytter, må du selge det du har kjøpt. Og for hvert år som går, blir gjenstående leietid kortere og kortere - og leien sannsynligvis høyere og høyere. Altså blir eiendommen mindre og mindre attraktiv for andre kjøpere. D r nok bedre å kjøpe noe du eier. Så om du kan komme ut av budet - løp!!!!!! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.