Gå til innhold

Klør som en gal i øyet!

Anbefalte innlegg

laguna1365380434
Skrevet

Argh! Ett eller annet har skjedd med øyet mitt..Jeg klør&graver, og det blir bare verre og verre..

Det er ett eller annet sånn innnerst i øyekroken som er vrangt, muligens myggstikk..(sånn innenfor vippen, helt inn mot nesa..)

Jeg tror ikke det er øyekatarr, for da hadde vel øyet vært rødt, stygt og superhovent i tillegg?

Dey klør bestialsk,og er nå i tillegg dritvondt fordi jeg ikke har kunnet styre meg for å klø dedikert og engasjert tilbake..:-o

Finnes det en eller annen remedie som tar seg av dette fenomenet?

Jeg regner med at det ikke vil føre til noe godt å smøre f.eks eurax i øyet..;-)

Gjest Flystripa
Skrevet

Skylle med øyebadevann?

Øyekatarr medfører masse gult puss.

laguna1365380434
Skrevet

Skylle med øyebadevann?

Øyekatarr medfører masse gult puss.

Hva er øyebadevann? Øyedråper? Får jeg på butikken?

*uopplyst*

Det pusser ikke. Bare litt hovent i innerste øyekrok, samt en liten kul som kan være midten av ett innsektsbitt..(?)

Gjest MrPimmel
Skrevet

Det kan skje at nervene går bananas i øyeslimhinna p g a et rusk som var der, men er borte. Ikke gni, men bind henda på ryggen og bare blunk rolig, så går det over.

Jo mer du gnir, jo mer klør det, og så til slutt hovner hele slimhinna opp til en bizarr ballong. Ikke farlig men merkelig. Blir fort borte.

Se etter en hvit tynn kant/stripe langsmed akkurat der øyelokket slutter helt inntil øyet. Liksom "vindusviskern" Det er ofte tegnet på at det er på gang. Ikke klø!

Er du i tvil, er øyet det mest alvorlige å få trøbbel med, så ikke nøl med å kontakte legevakt.

Tootsieroll1365380854
Skrevet

*uopplyst*

Det pusser ikke. Bare litt hovent i innerste øyekrok, samt en liten kul som kan være midten av ett innsektsbitt..(?)

Kanskje tårekanalen din er tett?

Øyebadevann får du kjøpt på apteket.

laguna1365380434
Skrevet

Det kan skje at nervene går bananas i øyeslimhinna p g a et rusk som var der, men er borte. Ikke gni, men bind henda på ryggen og bare blunk rolig, så går det over.

Jo mer du gnir, jo mer klør det, og så til slutt hovner hele slimhinna opp til en bizarr ballong. Ikke farlig men merkelig. Blir fort borte.

Se etter en hvit tynn kant/stripe langsmed akkurat der øyelokket slutter helt inntil øyet. Liksom "vindusviskern" Det er ofte tegnet på at det er på gang. Ikke klø!

Er du i tvil, er øyet det mest alvorlige å få trøbbel med, så ikke nøl med å kontakte legevakt.

Oj, det hørtes dramatisk..:-o

Men jeg har ingen sånn hvit linje bare en liten kul helt innerst, som er litt hoven rundt..Den har et ørlite hvitt "sentrum", det er det som får meg til å tenke bitt..

Jeg prøver så godt jeg kan å ikke klø igjen, men det er jammen ikke helt enkelt!;-)

Legevakt, det hørtes veldig alvorlig ut da? For en sånn liten timg? Kan det bli skadelig da?

Det klør jo som svarte satan, men jeg har ikke sett for meg at det var noe gæli utover dette ikke så rent lite irriterende faktum..

:-)

laguna1365380434
Skrevet

Kanskje tårekanalen din er tett?

Øyebadevann får du kjøpt på apteket.

Ah, da prøver jeg apoteket i morgen! :-)

Tett tårekanal, kanskje det? Det måtte jeg nemlig operes for som baby vet jeg..:-o

Kan jeg se an det, eller må jeg stresse opp en lege?

Tootsieroll1365380854
Skrevet

Ah, da prøver jeg apoteket i morgen! :-)

Tett tårekanal, kanskje det? Det måtte jeg nemlig operes for som baby vet jeg..:-o

Kan jeg se an det, eller må jeg stresse opp en lege?

Det retter seg ofte opp, gjerne med hjelp av øyebadevannet. Blir det uutholdelig ville jeg ikke nølt med å gå til lege, men prøv vannet først. Du kan også koke vann med salt i. Jeg har kun brukt det på bikkjene, men innbarka bikkjefolk sier man fint kan bruke hjemmelaga saltvann på oss selv... Hadde nok satset på apoteket i morgen om det ikke er for akutt ;O)

laguna1365380434
Skrevet

Det retter seg ofte opp, gjerne med hjelp av øyebadevannet. Blir det uutholdelig ville jeg ikke nølt med å gå til lege, men prøv vannet først. Du kan også koke vann med salt i. Jeg har kun brukt det på bikkjene, men innbarka bikkjefolk sier man fint kan bruke hjemmelaga saltvann på oss selv... Hadde nok satset på apoteket i morgen om det ikke er for akutt ;O)

Da gjør jeg det!

Tusen takk for gode råd!

Det føles ikke særlig akutt, bare plagsomt og irriterende..

Skrevet

*uopplyst*

Det er bare vanlig sterilt fysiologisk saltvann, ikke noe hokus pokus. Kjekt å ha i huset til en annen gang, så mens du likevel er på apoteket i morra, så kan du jo kjøpe et sånt øyebadeglass (heter det det?) og noen saltvannsampuller som du kan ha i medisinskapet hjemme. :)

Skrevet

Da gjør jeg det!

Tusen takk for gode råd!

Det føles ikke særlig akutt, bare plagsomt og irriterende..

P.S. Vent til vannet er kaldt, da! Ikke hell kokende vann på øyet! *fnis*

laguna1365380434
Skrevet

Det er bare vanlig sterilt fysiologisk saltvann, ikke noe hokus pokus. Kjekt å ha i huset til en annen gang, så mens du likevel er på apoteket i morra, så kan du jo kjøpe et sånt øyebadeglass (heter det det?) og noen saltvannsampuller som du kan ha i medisinskapet hjemme. :)

Takker! :-)

Da grabber jeg med meg øyerepareningsstæsj i morgen..Kjekt å ha rundt til en annen gang også det!

Jeg lærer her inne! Alle disse tingene var for meg til nå helt ukjente!

laguna1365380434
Skrevet

P.S. Vent til vannet er kaldt, da! Ikke hell kokende vann på øyet! *fnis*

*lol* :-D

Riktignok betegnet jeg akkurat meg selv som "uopplyst" men det er nå ikke helt det samme som å være direkte kort i huet da..;-)

Au! ;-)

Gjest MrPimmel
Skrevet

Oj, det hørtes dramatisk..:-o

Men jeg har ingen sånn hvit linje bare en liten kul helt innerst, som er litt hoven rundt..Den har et ørlite hvitt "sentrum", det er det som får meg til å tenke bitt..

Jeg prøver så godt jeg kan å ikke klø igjen, men det er jammen ikke helt enkelt!;-)

Legevakt, det hørtes veldig alvorlig ut da? For en sånn liten timg? Kan det bli skadelig da?

Det klør jo som svarte satan, men jeg har ikke sett for meg at det var noe gæli utover dette ikke så rent lite irriterende faktum..

Javel. Da kan det være en infeksjon/talgpropp i en talgkjertel. De sitter tett på innsiden av øyelokket og langs kanter på innsiden for å sikre gli, akkurat som Swix. Skrap vekk den hvite prikken med en brent nål hvis du tør.

Jeg har samme problem, og gjør det noen ganger i året.

Likevel kan det i tillegg oppstå en irritasjon som beskrevet.

MEN: Ikke ta sjanser. Kontakt legevakt hvis du er i tvil.

Gjest Flystripa
Skrevet

*uopplyst*

Øyebadevann = på apotek.

Kan det ikke være en sånn liten talgkul som skraper mot øyet? Jeg har hatt det to ganger, på våtkanten. Måtte klemmes ut = au!

laguna1365380434
Skrevet

Javel. Da kan det være en infeksjon/talgpropp i en talgkjertel. De sitter tett på innsiden av øyelokket og langs kanter på innsiden for å sikre gli, akkurat som Swix. Skrap vekk den hvite prikken med en brent nål hvis du tør.

Jeg har samme problem, og gjør det noen ganger i året.

Likevel kan det i tillegg oppstå en irritasjon som beskrevet.

MEN: Ikke ta sjanser. Kontakt legevakt hvis du er i tvil.

Tusen takk for gode råd! :-)

Men det med nåla, det vet jeg ikke om jeg tør altså..:-o Hørtes nervepirrende!

Jeg kjøper, etter tips her, øyebadevann og glass og slikt på apoteket i morgen..Og håper det hjelper..Hjelper ikke det tar vi nåla,og om det heller ikke skulle virke får det bli legen..

Jeg vil gjerne ikke plage legen med sånne filleting, vet du..:-)

Takker for (dristig!) råd!

laguna1365380434
Skrevet

Øyebadevann = på apotek.

Kan det ikke være en sånn liten talgkul som skraper mot øyet? Jeg har hatt det to ganger, på våtkanten. Måtte klemmes ut = au!

Auch! :-o

Håper det ikke er det..Kjøper øyebadevann først jeg..Det hørtes absolutt mest komfortabelt ut!

Igjen : auch!

Skrevet

Takker! :-)

Da grabber jeg med meg øyerepareningsstæsj i morgen..Kjekt å ha rundt til en annen gang også det!

Jeg lærer her inne! Alle disse tingene var for meg til nå helt ukjente!

*gisper sjokkert*

laguna da! *griper meg til brystet*

hihi... ;)

Gjest MrPimmel
Skrevet

Tusen takk for gode råd! :-)

Men det med nåla, det vet jeg ikke om jeg tør altså..:-o Hørtes nervepirrende!

Jeg kjøper, etter tips her, øyebadevann og glass og slikt på apoteket i morgen..Og håper det hjelper..Hjelper ikke det tar vi nåla,og om det heller ikke skulle virke får det bli legen..

Jeg vil gjerne ikke plage legen med sånne filleting, vet du..:-)

Takker for (dristig!) råd!

Er det en 1 mm stor hvit rund prikk, så er det en talgkjertel med propp, nesten helt sikkert. Øyets variant av kvise. Er det det, så kan du trygt skrape proppen løs. Et virus kan også bite seg fast som et munnsår/herpes. ups... lite trolig.

Mulig det er fordel med en antibiotisk salve, men jeg har aldri brukt det.

laguna1365380434
Skrevet

Er det en 1 mm stor hvit rund prikk, så er det en talgkjertel med propp, nesten helt sikkert. Øyets variant av kvise. Er det det, så kan du trygt skrape proppen løs. Et virus kan også bite seg fast som et munnsår/herpes. ups... lite trolig.

Mulig det er fordel med en antibiotisk salve, men jeg har aldri brukt det.

Lite trolig med herpes..;-)

Skalprøve å skrape litt og se hva som skjer.. *lol* øyekvise! Delikat..;-)

Sånn salve kan jeg jo ta med når jeg først skalpå apoteket..Alltid greit å ha liggende litt av hvert av denslags ting&tang..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...