Gå til innhold

Ekstra harddisk til bærbar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jeg "koble" en eldre harddisk til den bærbare slik at den kan bli mer effektiv?

Tenkte at alle programmer som ikke måtte jobbe i C kunne føres over dit.

Hvordan gjør jeg det isåfall?

Den bærbare har vel ikke så mye mer enn USB porter og skriverport.

Takk

Skrevet

PCen blir ikke mer effektiv av en ny harddisk, du får bare mer lagringsplass.

Det finnes eksterne diskkabinetter med USB-grensesnitt der du kan putte inn en harddisk, se her: http://www.komplett.no/k/kl.asp?bn=10160 . Pass på at du kjøper riktig størrelse til den harddisken du skal bruke i den - harddisker for vanlige PCer kommer i to størrelser, 2.5" (disker til bærbare) og 3.5" (disker til stasjonære).

Du kan bruke USB2.0-produkter selv om du bare har USB1.1-porter i din bærbare, men vær klar over at det da vil gå *mye* tregere enn å skrive til den interne harddisken.

Skrevet

PCen blir ikke mer effektiv av en ny harddisk, du får bare mer lagringsplass.

Det finnes eksterne diskkabinetter med USB-grensesnitt der du kan putte inn en harddisk, se her: http://www.komplett.no/k/kl.asp?bn=10160 . Pass på at du kjøper riktig størrelse til den harddisken du skal bruke i den - harddisker for vanlige PCer kommer i to størrelser, 2.5" (disker til bærbare) og 3.5" (disker til stasjonære).

Du kan bruke USB2.0-produkter selv om du bare har USB1.1-porter i din bærbare, men vær klar over at det da vil gå *mye* tregere enn å skrive til den interne harddisken.

Tusen takk for tips.

Vet at ikke selve pc blir mer effektiv, men den har bare en stasjon så ved å føre over programmer som ikke trenger ligge på c så håpet jeg på at det ville hjelpe.

Må kjøpe ny harddisk altså, ikke bruke en av de to eldre jeg har ?

Skrevet

Tusen takk for tips.

Vet at ikke selve pc blir mer effektiv, men den har bare en stasjon så ved å føre over programmer som ikke trenger ligge på c så håpet jeg på at det ville hjelpe.

Må kjøpe ny harddisk altså, ikke bruke en av de to eldre jeg har ?

Neida, du trenger ikke å kjøpe ny harddisk, bare et harddiskkabinett å ha den gamle i, slik at du får koblet den til USB-porten.

Skrevet

Neida, du trenger ikke å kjøpe ny harddisk, bare et harddiskkabinett å ha den gamle i, slik at du får koblet den til USB-porten.

Okey.

Begge harddiskene er i kabinetter nemmelig, det er hele pc`r for å si det sånn.

Fint, da var det en usb "ledning" jeg trengte bare da, var det ikke?

Hvordan bør jeg "behandle" harddisk nr 2, med det mener jeg :

de har windows + begge, hva av "hovedprogram" trenger man på nr to for at den skal fungere som ekstradisk?

Skrevet

Okey.

Begge harddiskene er i kabinetter nemmelig, det er hele pc`r for å si det sånn.

Fint, da var det en usb "ledning" jeg trengte bare da, var det ikke?

Hvordan bør jeg "behandle" harddisk nr 2, med det mener jeg :

de har windows + begge, hva av "hovedprogram" trenger man på nr to for at den skal fungere som ekstradisk?

Du trenger ikke noe operativsystem på ekstradisken.

Hvis det er slik at du har to komplette, fungerende stasjonære PCer i tillegg til den bærbare, så er det ikke nødvendig å plukke ut harddisken for å bruke den til lagring i den bærbare (medmindre du vil ta den med deg rundt omkring, selvsagt). Har du nettverkskort i disse maskinene?

Skrevet

Du trenger ikke noe operativsystem på ekstradisken.

Hvis det er slik at du har to komplette, fungerende stasjonære PCer i tillegg til den bærbare, så er det ikke nødvendig å plukke ut harddisken for å bruke den til lagring i den bærbare (medmindre du vil ta den med deg rundt omkring, selvsagt). Har du nettverkskort i disse maskinene?

Det ligger muligens kort i en eller begge av disse (de er lagt vekk og jeg husker ikke)

Men vi har trådløst kort på den bærbare så jeg hadde i grunn bare trengt en ekstra plass å legge programmene som ikke trenger å operere på C.

Det er cd.spillere og diskettstasjoner på dem, windows 98 eller muligens 95.

Skrevet

Det ligger muligens kort i en eller begge av disse (de er lagt vekk og jeg husker ikke)

Men vi har trådløst kort på den bærbare så jeg hadde i grunn bare trengt en ekstra plass å legge programmene som ikke trenger å operere på C.

Det er cd.spillere og diskettstasjoner på dem, windows 98 eller muligens 95.

Ingen programmer trenger å "operere på C". Du kan velge å installere programmer akkurat der du vil. Løsningen for deg er antakelig å plukke ut harddisken i en av de gamle maskinene, kjøpe et harddiskkabinett med USB-grensesnitt og koble den til din bærbare. Men vær klar over at skriving og lesing fra den eksterne disken vil være svært tregt dersom du har USB1.1 og ikke 2.0 i den bærbare. Jeg vil anbefale at du ikke legger programmer på den, men heller fyller den opp med data du ikke bruker ofte, så har du mer plass til programmer og ofte brukte data på den interne disken.

Skrevet

Ingen programmer trenger å "operere på C". Du kan velge å installere programmer akkurat der du vil. Løsningen for deg er antakelig å plukke ut harddisken i en av de gamle maskinene, kjøpe et harddiskkabinett med USB-grensesnitt og koble den til din bærbare. Men vær klar over at skriving og lesing fra den eksterne disken vil være svært tregt dersom du har USB1.1 og ikke 2.0 i den bærbare. Jeg vil anbefale at du ikke legger programmer på den, men heller fyller den opp med data du ikke bruker ofte, så har du mer plass til programmer og ofte brukte data på den interne disken.

"Ingen programmer trenger å "operere på C". Du kan velge å installere programmer akkurat der du vil."

Det er vel en sannhet med modifikasjoner, er det ikke? Selv om du installerer f.eks MS Office på en annen partisjon/disk, så vil det alltid være avhengig av å legge en del ting på systempartisjonen. Eller det er mulig at det bare var i gamle dager at det var slik?

"................................."

Skrevet

"Ingen programmer trenger å "operere på C". Du kan velge å installere programmer akkurat der du vil."

Det er vel en sannhet med modifikasjoner, er det ikke? Selv om du installerer f.eks MS Office på en annen partisjon/disk, så vil det alltid være avhengig av å legge en del ting på systempartisjonen. Eller det er mulig at det bare var i gamle dager at det var slik?

"................................."

Tja.. mulig?

Det finnes forsåvidt noen veldig gamle programmer som ikke lar deg velge installasjonssted selv, og da har du jo ikke noe annet valg enn å ha dem på C. Men slike har jeg ikke sett på mangfoldige år. I min verden finnes uansett ingen stasjonsbokstaver :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...