laguna1365380434 Skrevet 10. juni 2005 Skrevet 10. juni 2005 Jeg har løpt og kjøpt i vill beruselse over å faktisk ha litt gryn på konto.. MEN, ved nærmere utregning nå, ser jeg at sjefen har gitt meg et par høvdinger for lite.. For det er 11.5 % ikke sant? Av feriepenge grunnlaget? Er det smålig av meg å ville ha de NÅ? Det er en uke siden jeg fikk, og jeg så det som sagt ikke før nå. Han har flere penger enn meg, og jeg vil gjerne ha det som er mitt. Kan jeg si i fra? :-) 0 Siter
Elbereth Skrevet 10. juni 2005 Skrevet 10. juni 2005 Du kan jo ringe og "lure" på om lønnslippen er riktig. Kommer an på hvordan du ellers avlønnes. Har du månedslønn, trekkes denne fra feriepengeutbetalingen, og du får differansen utbetalt. 0 Siter
Åsemor Skrevet 10. juni 2005 Skrevet 10. juni 2005 Joda, det er noe sånt. Trodde faktisk det var 12%. MEN, for mange, iallefall meg, går juni-lønninga i minus, derfor får jeg utbetalt mindre enn feriepengene. 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 10. juni 2005 Forfatter Skrevet 10. juni 2005 Du kan jo ringe og "lure" på om lønnslippen er riktig. Kommer an på hvordan du ellers avlønnes. Har du månedslønn, trekkes denne fra feriepengeutbetalingen, og du får differansen utbetalt. Hm? *tungnem* Jeg tjente ca 133 900 på denne jobben i fjor, eller det står altså svart på hvitt at dette er feriepengegrunnlaget. Jeg fikk 12 658 kr. Er ikke det for lite? Og jeg fikk bare 2199 for i år, selvom jeg er ganske sikker på at jeg i hvertfall har tjent 40-50 tusen. Dette stemmer ikke, gjør det? Jeg kan ringe å høre, men jeg er litt redd for å drite meg ut, er dårlig med slike ting! :-) 0 Siter
Gjest Qgal Skrevet 10. juni 2005 Skrevet 10. juni 2005 Tror det kommer ann på om du er organisert eller ikke.. Før jeg ble organisert fikk jeg 10.2 prosent,tror jeg det var. Nå er det vel ca.12 prosent 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 10. juni 2005 Forfatter Skrevet 10. juni 2005 Joda, det er noe sånt. Trodde faktisk det var 12%. MEN, for mange, iallefall meg, går juni-lønninga i minus, derfor får jeg utbetalt mindre enn feriepengene. Jeg tror han har gitt meg litt for lite, men er ikke helt klokkesikker. lønningen min kom separat, så den bør ikke være blandet inn.. Jeg er så utrolig dum i hodet når det kommer til matte&økonomi at det er en skam..:-o Og jeg tør ikke ringe å høre før jeg har spurt her, det kan jo hende at han har rett og jeg tar feil, og det ville være pinlig. 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 10. juni 2005 Forfatter Skrevet 10. juni 2005 Tror det kommer ann på om du er organisert eller ikke.. Før jeg ble organisert fikk jeg 10.2 prosent,tror jeg det var. Nå er det vel ca.12 prosent Jeg er ikke organisert i noe som helst..Huffda, er det sånn det er altså..? I såfall, godt jeg ikke ringte og boffet meg opp da. :-) 0 Siter
Åsemor Skrevet 10. juni 2005 Skrevet 10. juni 2005 Jeg tror han har gitt meg litt for lite, men er ikke helt klokkesikker. lønningen min kom separat, så den bør ikke være blandet inn.. Jeg er så utrolig dum i hodet når det kommer til matte&økonomi at det er en skam..:-o Og jeg tør ikke ringe å høre før jeg har spurt her, det kan jo hende at han har rett og jeg tar feil, og det ville være pinlig. Det er selvfølgelig ikke pinlig å ikke skjønne ferpengestyret. Syns bare du skal ringe og be om å få forklart utregninga fordi du lurer. 0 Siter
Gjest Wer bist du? Skrevet 10. juni 2005 Skrevet 10. juni 2005 Jeg er ikke organisert i noe som helst..Huffda, er det sånn det er altså..? I såfall, godt jeg ikke ringte og boffet meg opp da. :-) Prosenten kommer an på om du har 4 eller 5 ukers ferie, 4 uker gir 10.2%, 5 uker 12%. Den 5 uka er tariffavhengig. 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 10. juni 2005 Forfatter Skrevet 10. juni 2005 Prosenten kommer an på om du har 4 eller 5 ukers ferie, 4 uker gir 10.2%, 5 uker 12%. Den 5 uka er tariffavhengig. Jeg har ikke noe bestemt ferie..I fjor hadde jeg tre uker fri på høsten det var det..:-) Ellers jobbet jeg 5-6 dager deltid i hele fjor. Jeg er bare en deltidarbeidende, uorganisert slask. Betyr det 10.2 prosent feriepewnger til meg det da? :-I 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 10. juni 2005 Forfatter Skrevet 10. juni 2005 Det er selvfølgelig ikke pinlig å ikke skjønne ferpengestyret. Syns bare du skal ringe og be om å få forklart utregninga fordi du lurer. Det kan jeg jo gjøre..Men jeg ser på svarene her at jeg nok fører en dårlig sak..:-I 0 Siter
Osiris Skrevet 10. juni 2005 Skrevet 10. juni 2005 Hm? *tungnem* Jeg tjente ca 133 900 på denne jobben i fjor, eller det står altså svart på hvitt at dette er feriepengegrunnlaget. Jeg fikk 12 658 kr. Er ikke det for lite? Og jeg fikk bare 2199 for i år, selvom jeg er ganske sikker på at jeg i hvertfall har tjent 40-50 tusen. Dette stemmer ikke, gjør det? Jeg kan ringe å høre, men jeg er litt redd for å drite meg ut, er dårlig med slike ting! :-) Etter loven skal du ha 10.2%, som andre har skrevet så er det kun ved å være organisert og ha tariffavtale du har krav på mer. 10.2% av 133900 er 13657. Men det er en del ting som ikke er med i det som feriepenger beregnes av. Blant annet feriepengene du fikk i fjor. Det er ikke nok å se på inntekt for i fjor, du må se på feriepengegrunnlaget. Du finner Ferieloven her: http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/all/nl-19880429-021.html&dep=alle&kort+,+titt=ferieloven& 0 Siter
fresja Skrevet 10. juni 2005 Skrevet 10. juni 2005 Du kan jo ringe og "lure" på om lønnslippen er riktig. Kommer an på hvordan du ellers avlønnes. Har du månedslønn, trekkes denne fra feriepengeutbetalingen, og du får differansen utbetalt. D skal bare ha feriepenger for det du tjente i fjor (og som Osiris skriver ikke av feriepengene du fikk i fjor). Det du har tjent i år, skal du normalt ha feriepenger av neste år, eller når du evt slutter i jobben. 0 Siter
nyca Skrevet 10. juni 2005 Skrevet 10. juni 2005 Hm? *tungnem* Jeg tjente ca 133 900 på denne jobben i fjor, eller det står altså svart på hvitt at dette er feriepengegrunnlaget. Jeg fikk 12 658 kr. Er ikke det for lite? Og jeg fikk bare 2199 for i år, selvom jeg er ganske sikker på at jeg i hvertfall har tjent 40-50 tusen. Dette stemmer ikke, gjør det? Jeg kan ringe å høre, men jeg er litt redd for å drite meg ut, er dårlig med slike ting! :-) Har du også fått utbetalt feriepenger på det du har tjent i år, så er nok de endel mindre enn hva du har regnet ut. Disse blir det nemlig trekt skatt av. Så så sant man ikke MÅ ha de med en gang, så er det lurt å vente til januar, hvis man har avsluttet jobben... 0 Siter
Atene Skrevet 10. juni 2005 Skrevet 10. juni 2005 Har du også fått utbetalt feriepenger på det du har tjent i år, så er nok de endel mindre enn hva du har regnet ut. Disse blir det nemlig trekt skatt av. Så så sant man ikke MÅ ha de med en gang, så er det lurt å vente til januar, hvis man har avsluttet jobben... Feriepenger er like skattbare som annen lønn, uansett når man får dem utbetalt. 0 Siter
den opprinnelige m&m Skrevet 10. juni 2005 Skrevet 10. juni 2005 Feriepenger er like skattbare som annen lønn, uansett når man får dem utbetalt. Når feriepengene utbetales året etter opptjening som blir de utbetalt uten skattetrekk, men de regnes med i bruttolønna slik at man betaler skatt av det. Men skatten trekkes altså av de andre lønningene. Hvis man vil ha feriepengene utbetalt samme år som de er opptjent blir skatten trukket ved utbetaling. Det går altså ut på ett i løpet av året, men ikke akkurat når utbetalinga skjer. Når man får lønns- og trekkoppgave til selvangivelsen pleier feriepengegrunnlaget å stå skrevet opp der. Så får man 10,2 % av dette i feriepenger. 0 Siter
Atene Skrevet 11. juni 2005 Skrevet 11. juni 2005 Når feriepengene utbetales året etter opptjening som blir de utbetalt uten skattetrekk, men de regnes med i bruttolønna slik at man betaler skatt av det. Men skatten trekkes altså av de andre lønningene. Hvis man vil ha feriepengene utbetalt samme år som de er opptjent blir skatten trukket ved utbetaling. Det går altså ut på ett i løpet av året, men ikke akkurat når utbetalinga skjer. Når man får lønns- og trekkoppgave til selvangivelsen pleier feriepengegrunnlaget å stå skrevet opp der. Så får man 10,2 % av dette i feriepenger. Ja, det var det jeg ikke orket å skrive igår... Poenget er at man sparer ingenting på å vente med utbetalingen. Med mindre man venter en mindre total inntekt året etter, slik at man evt. kan spare litt på toppskatt. 0 Siter
nyca Skrevet 11. juni 2005 Skrevet 11. juni 2005 Feriepenger er like skattbare som annen lønn, uansett når man får dem utbetalt. I know... Og jeg formulerte meg en smule feil... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.