Gå til innhold

Har dere generelle husmor-tips?

Anbefalte innlegg

Gjest Sliten husmor
Skrevet

Blir så fortvilet over rot og skitt og dritt og lort i hjemmet, og rekker ikke over alt.

Men er det noen som har generelle "husmor-tips" som får ting til å gå glattere i hjemmet? Alt fra tips om organisering og rengjøring og alt fra himmel og jord..

Kunne jo være greit å utveksle erfaringer?! Ønsker ihvertfall svar fra de som klarer å holde det jevnt rent og pent og ryddig selv om man har familie/barn hjemme :)

Skrevet

Jeg tror det beste rådet er 2 timers vaskehjelp annen hver uke. Da må dere rydde skikkelig før damen kommer og så blir det så rent at dere ikke orker å rote etterpå.

Hihi, jeg er ikke noe bra husmoremne altså, vasking og rydding er ikke helt meg. Kan lage mat da :o)

Gjest Snupin
Skrevet

Kvitt deg med alt nips og tull,det er ikke in lenger å samle på skrot.

Nå skal det være rene,ryddige og oversiktlige flater som er lette å holde styr på.

Med andre ord,kast pyntegjenstander, overflødige klær du ikke har bruk for,blader/aviser osv.

Slutt å samle på alt unødvendig i kott og skap.Sånt gjør bare så du må ta enda flere ryddesjauer.

Ting du tviler på om du vil kaste,pakker du ned og skriver dato på(datoen nedpakkingen skjedde).

Når det har gått et år uten at du har hatt bruk for det kaster du det.

Event. gi ting til Frelsesarmeens innsamlingskontainere.

Kjøp lettstelte møbler.

Dess mindre ting du har i huset,dess mindre å rydde og rengjøre.

Alt dette frigjør tid.

Gjest måneogsol
Skrevet

Det beste du kan gjøre er å reise rundt i verden og se alle de glade menneskene som lever overalt, og de bruker ikke tiden sin på å rydde;) Når du kommer hjem innser du hvor enormt mye du har av ting og tang som du vet ikke hva du skal bruke til, og da kan du begynne å rydde. Etter det så slutter du å samle på ting.

Gjest snupin
Skrevet

Kvitt deg med alt nips og tull,det er ikke in lenger å samle på skrot.

Nå skal det være rene,ryddige og oversiktlige flater som er lette å holde styr på.

Med andre ord,kast pyntegjenstander, overflødige klær du ikke har bruk for,blader/aviser osv.

Slutt å samle på alt unødvendig i kott og skap.Sånt gjør bare så du må ta enda flere ryddesjauer.

Ting du tviler på om du vil kaste,pakker du ned og skriver dato på(datoen nedpakkingen skjedde).

Når det har gått et år uten at du har hatt bruk for det kaster du det.

Event. gi ting til Frelsesarmeens innsamlingskontainere.

Kjøp lettstelte møbler.

Dess mindre ting du har i huset,dess mindre å rydde og rengjøre.

Alt dette frigjør tid.

Og glemte å si(som et nick nevner noe om over):

Slutt å kjøp nye ting,kjøp minst mulig!

Slutt å storshoppe, slutt å bestille postordrepakker.Du sparer masse penger,og de fleste klærne blir aldri brukt(eller lite brukt).

Ta en sjau en dag der du ringer og sletter dine kundeforhold til postordrekatalogene, da slipper du å fåtilsendt reklame som frister til impulsbestillinger.

Skal du kjøpe klær fra HM, dra heller til nærmeste H&M-butikk og kjøp det der. Det blir mere veloverveid og du handler også etter hva du har råd til.

Gjest den ekte noor
Skrevet

Ta vare på gamle tannkoster, de er greie å bruke i krokene i dusjkabinett, vask og rundt dassen.

Gjest solskinn om dagen
Skrevet

Sett en skål med grønnsåpevann under sofaen. Så lukter det rent i hvert fall;)

laguna1365380434
Skrevet

Nei..Ikke egentlig..Jeg er en ganske dårlig husmor.:-o

Men jeg har faste og ukrenkelige plasser til alt, og det er hjelpsomt når det skal ryddes.

Roteskuff eller krukke er ABOSOLUTT forbudt. Hver eneste ørlille ting bor bestemte seteder, og der og bare der.

Dessuten MÅ jeg ha lister, for da kan jeg stryke ut etterhvert og få god samvittighet og føle englevingene&glorien gro etterhvert som jeg ser progress på lista, men ikke nødvendigvis i huset enda.

Med mindre lista er overambisiøs, da virker den mot sin hensikt og tar motet fra meg..;-)

Gjest spar gjerne..men ikke fanatisk
Skrevet

Ta vare på gamle tannkoster, de er greie å bruke i krokene i dusjkabinett, vask og rundt dassen.

Hvem gidder å spare på gamle tannkoster (yuck!) når man får kjøpt 6 pack med nye for en tier!

Gjest dina2
Skrevet

Hvem gidder å spare på gamle tannkoster (yuck!) når man får kjøpt 6 pack med nye for en tier!

hvor får man kjøpt det ?

Gjest den ekte noor
Skrevet

Hvor? Skulle gjerne hatt det!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...