firebird1365380441 Skrevet 11. juni 2005 Del Skrevet 11. juni 2005 For litt over ei uke siden ble jeg innlagt på sykehus . gastrokirurgisk avdeling.Legenetrodde det var komplikasoner etter gallesteinsoperasjonen for en mnd siden, men ingen ting ble funnet som kunne tyde på det. Legene skjønte at noe var galt fordi jeg hadde tegn som tydet på at jeg bla ikke greide å fordøye maten. For få dager siden gjennomgikk jeg en gastroskopi( en må svelge en blyanttykk slange hvor dt f.eks kan festes kamera, ultralydapparater,kniv for å ta biopsier, og røntgenutstyr. Jeg fikk narkose under undersøkelsen.(heldigvis kan man i dag få det uten å måtte krangle seg til det) Resultatet fikk jeg vte dagen etter.Bukspyttkjertelen min er ødelagt(Pankreas, som den heter på "legespråket").Sannsynligvis på grunn av ALLE(godt over 120 stykker på 8 -10 år)overdosene jeg har tatt.Det finnes ulike årsaker til kronisk betennelse i bukspyttkjertelen, men i mitt tilfelle er trolig overdosene årsaken til at min bukspyttkjertel nå er ødelagt. Ingen leger hadde sagt noe om at bukspyttkjertelen kunne bli skadet da jeg tok overdoser.Og når jeg tenker over det, hadde jeg nok uansett ikke stanset med å putte i meg piller....Man er så fanget i det livsfarlige mønsteret man er inne i at man ikke bryr seg uansett hva som blir sagt.Og de fleste som tar od'er gjentatte ganger vil ikke dø engang.... Så nå sitter jeg her, med en bukspyttkjertel som ikke lenger kan produsere de (livsnødvendige) enzymene som vi behøver for å overleve.Enzymer som gjør at de viktige nøringsstoffene i maten blir tatt opp i tarmen.Uten dem går jeg ut i fra at vi sakte, men sikkert ville sulte i hjel...eller hva sier du,NHD? Og jeg må ta fordøyelsesenzymer i kapselform resten av livet.Jeg vil ha smerter hele livet som vil variere i styrke.Jeg vil behøve sterke smertestillende midler/piller resten av livet.Jeg vil tilbringe de dårligste periodene av denne sykdommen på sykehus. Jeg er så sint på meg selv - hvorfor hørte jeg ikke på de som sa at det jeg holdt på med var livsfarlig?Jeg har vel hatt flaks at det var bukspyttkjertelen gikk ad undas.Tenk om jeg hadde gått kronisk eller akutt leversvikt.Eller en beskjed om at jeg bare hadde 6 mnd igjen å leve? Jeg er så ufattelig lei meg....Hvorfor lot jeg det det gå så langt?Hvordan kunne jeg være så blind? Men som mamma sier;gjort er gjort og spist er spist, og det er jo sant. Men likevel...hadde jeg stoppet før det gikk så langt...Selv om livet mitt ikke direkte er ødelagt, må jeg forberede meg på et litt annet liv enn det jeg hadde tenkt meg.Men jeg kan fremdeles ta den utdanninga jeg vil ta og jobbe med det jeg vil.Jeg må bare legge opp løpet på en litt annen måte. Jeg håper at dere som forhåpentligvis leser dette, dere som tar overdoser, eller dere som har gjort det -TENK godt over hva dere driver med/har drevet med. Sjokket over å få vite at jeg har ødelagt meg sjøl var enormt.Det traff meg som et spark i magen.Jeg gråt, skrek, banna og bar meg...til liten nytte, bortsett fra at jeg fikk ut en del av sjokket og sorgen. Jeg ble utskrevet i går.Med ørten piller - fordøyelsesenzymkapsler, samt B og A preparater.Angsten for å bli avhengig av både B og A preparatene er stor, men har man virkelige smerter, er sjansene for det mye mindre enn hvis man tar morfin for å ruse seg. Tenk dere om , dere som tar overdoser eller intoksikerer dere på andre måter,Det finnes alternative måter å få ut det vonde på.Jeg har lært det, men dessverre lærte jeg det litt for sent. Håper noen kan lære noe positivt ut av min historie.Je hadde aldri trodd at noe slikt skulle hende meg - sånt hendte kun med andre.Men slik er ikke virkeligheten. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/187628-nhdalle-dere-andrekonsevenser-av-overdoserhar-%C3%B8delagt-meg-sj%C3%B8l/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Donkey78 Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 Hei =) Alle organer tar skade av intoksikasjoner... også pankreas! Så at legene ikke har fortalt deg dette er vel ikke så rart. Som du selv sier, så hadde du nok ikke brydd deg så veldig mye om det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/187628-nhdalle-dere-andrekonsevenser-av-overdoserhar-%C3%B8delagt-meg-sj%C3%B8l/#findComment-1289462 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest rota Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 Et veldig fint innlegg Firebird. Veldig synd at dette også måtte skje deg, men jeg tror du vil klare dette også, og få et fint liv fremover. Du kan jo bruke din erfaring, slik du gjorde i dette innlegget, og hjelpe andre til å komme på rett vei. Du har jo et hav av innsikt om mye og mangt som du kan bruke. Ønsker deg alt godt fremover. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/187628-nhdalle-dere-andrekonsevenser-av-overdoserhar-%C3%B8delagt-meg-sj%C3%B8l/#findComment-1289577 Del på andre sider Flere delingsvalg…
firebird1365380441 Skrevet 15. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2005 Hei =) Alle organer tar skade av intoksikasjoner... også pankreas! Så at legene ikke har fortalt deg dette er vel ikke så rart. Som du selv sier, så hadde du nok ikke brydd deg så veldig mye om det. Nei, som du sier, så hadde jeg sikkert ikke holdt opp hvis de hadde sagt at pankreas kunne ta skade....men jeg skulle ønske at jg ikke hadde vært så "innemurt" i selvskadingsmønsteret at jeg var som både døv og blind ovenfor det både leger og andre mennesker prøvde å fortelle meg....det er det som er så sabla trist, egentlig.....det kommer sikket til å bli mange,mange som en dag vil oppdage at en av deres indre organer har fått seg en kraftig trøkk.Man trenger jo ikke å merke det 20 timer etter en eventuell overdose, men kanskje 12 år etter...og da kan det i noen tilfeller føre til en dødlig utgang.I mitt tilfelle kan man holde det under kontroll, så lenge jeg tar medisinene mine og går til jevlige kontroller. Jeg hr uansett fått et annet syn på både mitt og andres liv nå.En dag kan noen i helsevesenet bruke min historie som et eksempel på hvor galt det kan gå....da ville jeg i hvert fall ha følt at jeg kunne ha gitt litt tilbake til alle de doltorene som advarte meg, og som jeg ga f...i å høre på.Kan hende er det noen unge, non som fremdeles er inne i dette destruktive mønsteret som faktisk tar til seg det jg forteller....en ønskedrøm...men det er lov å drømme... )) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/187628-nhdalle-dere-andrekonsevenser-av-overdoserhar-%C3%B8delagt-meg-sj%C3%B8l/#findComment-1292554 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mpiah89 Skrevet 8. juli 2005 Del Skrevet 8. juli 2005 takk for at du delte dette.gikk innpå meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/187628-nhdalle-dere-andrekonsevenser-av-overdoserhar-%C3%B8delagt-meg-sj%C3%B8l/#findComment-1313791 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest god sommer2 Skrevet 9. juli 2005 Del Skrevet 9. juli 2005 Nei, som du sier, så hadde jeg sikkert ikke holdt opp hvis de hadde sagt at pankreas kunne ta skade....men jeg skulle ønske at jg ikke hadde vært så "innemurt" i selvskadingsmønsteret at jeg var som både døv og blind ovenfor det både leger og andre mennesker prøvde å fortelle meg....det er det som er så sabla trist, egentlig.....det kommer sikket til å bli mange,mange som en dag vil oppdage at en av deres indre organer har fått seg en kraftig trøkk.Man trenger jo ikke å merke det 20 timer etter en eventuell overdose, men kanskje 12 år etter...og da kan det i noen tilfeller føre til en dødlig utgang.I mitt tilfelle kan man holde det under kontroll, så lenge jeg tar medisinene mine og går til jevlige kontroller. Jeg hr uansett fått et annet syn på både mitt og andres liv nå.En dag kan noen i helsevesenet bruke min historie som et eksempel på hvor galt det kan gå....da ville jeg i hvert fall ha følt at jeg kunne ha gitt litt tilbake til alle de doltorene som advarte meg, og som jeg ga f...i å høre på.Kan hende er det noen unge, non som fremdeles er inne i dette destruktive mønsteret som faktisk tar til seg det jg forteller....en ønskedrøm...men det er lov å drømme... )) Hvor gammel er du? Jeg ønsker deg lykke til, og jeg tror du klarer deg fint. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/187628-nhdalle-dere-andrekonsevenser-av-overdoserhar-%C3%B8delagt-meg-sj%C3%B8l/#findComment-1314545 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.