Gå til innhold

NHD/Alle dere andre...konsevenser av overdoser.Har ødelagt meg sjøl.

Anbefalte innlegg

firebird1365380441

For litt over ei uke siden ble jeg innlagt på sykehus . gastrokirurgisk avdeling.Legenetrodde det var komplikasoner etter gallesteinsoperasjonen for en mnd siden, men ingen ting ble funnet som kunne tyde på det.

Legene skjønte at noe var galt fordi jeg hadde tegn som tydet på at jeg bla ikke greide å fordøye maten.

For få dager siden gjennomgikk jeg en gastroskopi( en må svelge en blyanttykk slange hvor dt f.eks kan festes kamera, ultralydapparater,kniv for å ta biopsier, og røntgenutstyr.

Jeg fikk narkose under undersøkelsen.(heldigvis kan man i dag få det uten å måtte krangle seg til det)

Resultatet fikk jeg vte dagen etter.Bukspyttkjertelen min er ødelagt(Pankreas, som den heter på "legespråket").Sannsynligvis på grunn av ALLE(godt over 120 stykker på 8 -10 år)overdosene jeg har tatt.Det finnes ulike årsaker til kronisk betennelse i bukspyttkjertelen, men i mitt tilfelle er trolig overdosene årsaken til at min bukspyttkjertel nå er ødelagt.

Ingen leger hadde sagt noe om at bukspyttkjertelen kunne bli skadet da jeg tok overdoser.Og når jeg tenker over det, hadde jeg nok uansett ikke stanset med å putte i meg piller....Man er så fanget i det livsfarlige mønsteret man er inne i at man ikke bryr seg uansett hva som blir sagt.Og de fleste som tar od'er gjentatte ganger vil ikke dø engang....

Så nå sitter jeg her, med en bukspyttkjertel som ikke lenger kan produsere de (livsnødvendige) enzymene som vi behøver for å overleve.Enzymer som gjør at de viktige nøringsstoffene i maten blir tatt opp i tarmen.Uten dem går jeg ut i fra at vi sakte, men sikkert ville sulte i hjel...eller hva sier du,NHD?

Og jeg må ta fordøyelsesenzymer i kapselform resten av livet.Jeg vil ha smerter hele livet som vil variere i styrke.Jeg vil behøve sterke smertestillende midler/piller resten av livet.Jeg vil tilbringe de dårligste periodene av denne sykdommen på sykehus.

Jeg er så sint på meg selv - hvorfor hørte jeg ikke på de som sa at det jeg holdt på med var livsfarlig?Jeg har vel hatt flaks at det var bukspyttkjertelen gikk ad undas.Tenk om jeg hadde gått kronisk eller akutt leversvikt.Eller en beskjed om at jeg bare hadde 6 mnd igjen å leve?

Jeg er så ufattelig lei meg....Hvorfor lot jeg det det gå så langt?Hvordan kunne jeg være så blind?

Men som mamma sier;gjort er gjort og spist er spist, og det er jo sant.

Men likevel...hadde jeg stoppet før det gikk så langt...Selv om livet mitt ikke direkte er ødelagt, må jeg forberede meg på et litt annet liv enn det jeg hadde tenkt meg.Men jeg kan fremdeles ta den utdanninga jeg vil ta og jobbe med det jeg vil.Jeg må bare legge opp løpet på en litt annen måte.

Jeg håper at dere som forhåpentligvis leser dette, dere som tar overdoser, eller dere som har gjort det -TENK godt over hva dere driver med/har drevet med.

Sjokket over å få vite at jeg har ødelagt meg sjøl var enormt.Det traff meg som et spark i magen.Jeg gråt, skrek, banna og bar meg...til liten nytte, bortsett fra at jeg fikk ut en del av sjokket og sorgen.

Jeg ble utskrevet i går.Med ørten piller - fordøyelsesenzymkapsler, samt B og A preparater.Angsten for å bli avhengig av både B og A preparatene er stor, men har man virkelige smerter, er sjansene for det mye mindre enn hvis man tar morfin for å ruse seg.

Tenk dere om , dere som tar overdoser eller intoksikerer dere på andre måter,Det finnes alternative måter å få ut det vonde på.Jeg har lært det, men dessverre lærte jeg det litt for sent.

Håper noen kan lære noe positivt ut av min historie.Je hadde aldri trodd at noe slikt skulle hende meg - sånt hendte kun med andre.Men slik er ikke virkeligheten.

Med vennlig hilsen

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...