Gå til innhold

Arvetvist - noen med jus-erfaring?

Anbefalte innlegg

Gjest arvetvist
Skrevet

Denne ordlyden er da ganske entydig? At pengene skal deles på søstrenes barnebarn kan vel ikke tolkes på særlig mange måter? Tatt i betraktning at avdøde ellers har pleid å dele likt, ville jeg absolutt tolket testamentet denne veien.. Har ikke særlig erfaring med arverett, men hadde det jo på grunnfag..

Problemet er at dette er et offentlig skifte og den oppnevnte advokaten mener det skal deles etter grener, og at denne ordlyden ikke er klar.

Åssen overbevise ham uten å gå til sak?

Gjest Stud.Jur
Skrevet

Problemet er at dette er et offentlig skifte og den oppnevnte advokaten mener det skal deles etter grener, og at denne ordlyden ikke er klar.

Åssen overbevise ham uten å gå til sak?

Med mindre andre deler av testamentet taler for en annen løsning, kan jeg ikke se at denne ordlyden er særlig tvetydig. Deler man etter grener, vil noen av barnebarna kunne sitte igjen med mindre enn de andre. Det er neppe dette avdøde har ment? Hva med at du får en uttalelse fra en annen advokat? Noen advokater har (i følge min far) en tendens til å gå lovens vei dersom de aner at det kan bli konflikt om hva som egentlig menes med ord og vendinger i et testament.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...