Gå til innhold

Dugnadsplikt???


Goldy79

Anbefalte innlegg

Er det egentlig noko som heiter dugnadsplikt? Kan styrar i barnehagen forlange at alle MÅ vera med på dugnad???

Det er eit uthus som skal malast på utsida før 1. Juli og her på vestlandet er det jo ikkje akkurat sommar enno...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det er dugnadsplikt i vår bhg. Enten stiller man opp, eller så betaler man en viss sum.

Husk at innsatsen du gjør, kommer barnet ditt til gode.

Synes det blir å snylte hvis man ikke gidder å stille opp. Om man ikke kan eller har anledning, ja, da er det en annen sak. Men synes man bør betale litt hvis man ikke stiller opp uansett grunn.. Om ikke annet enn symbolsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er dugnadsplikt i vår bhg. Enten stiller man opp, eller så betaler man en viss sum.

Husk at innsatsen du gjør, kommer barnet ditt til gode.

Synes det blir å snylte hvis man ikke gidder å stille opp. Om man ikke kan eller har anledning, ja, da er det en annen sak. Men synes man bør betale litt hvis man ikke stiller opp uansett grunn.. Om ikke annet enn symbolsk.

Sønnen min begynner på ferie no og skal begynne på skulen til hausten så han har ikkje noko igjen av den dugnaden me må gjera...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sandex

Sønnen min begynner på ferie no og skal begynne på skulen til hausten så han har ikkje noko igjen av den dugnaden me må gjera...

Jeg har vært med på dugnad hvert år - men var ikke så ivrig jeg heller dette året guttungen likevel skal begynne på skolen :) Litt egoistisk, men er ikke SÅ lett å skaffe barnevakt heller til en 7 mnd. gammel - så unnskyldningen var der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min begynner på ferie no og skal begynne på skulen til hausten så han har ikkje noko igjen av den dugnaden me må gjera...

Ja, det er en dårlig organisert bhg spør du meg.

Hos oss sørger de for at foreldrene til førskolebarna er med på høstdugnaden.

Slik faller nettopp din unnskyldning bort.

Synes det er smålig å droppe en dugnad. Har man barn, så stiller man opp.

Slik er det for oss alle.

Hvis ingen er villige til å være trenere, oppmenn osv på fotballagene, ville det vært få lag og mange skuffede barn.

Alt gjøres i dugnadsånd, og det er irriterende med folk som sender ungene hit og dit og skal skumme fløten og ikke gidder å bidra selv.

Ble visst litt revet med her gitt, he-he!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dugnad er frivillig

Tror det er dugnadsplikt i vår bhg. Enten stiller man opp, eller så betaler man en viss sum.

Husk at innsatsen du gjør, kommer barnet ditt til gode.

Synes det blir å snylte hvis man ikke gidder å stille opp. Om man ikke kan eller har anledning, ja, da er det en annen sak. Men synes man bør betale litt hvis man ikke stiller opp uansett grunn.. Om ikke annet enn symbolsk.

For noe tull. En barnehage skal egentlig klare seg uten dugnad, kommunen skal dekke det som trengs av utgifter til vedlikehold osv (inkl. arbeidet).

Siden kommunen dessverre ikke gir nok penger, blir det til at endel barnehager belager seg på dugnad for å få gjort slike ting. De kan imidlertid aldri KREVE at noen stiller opp. Det er jo det som er dugnad, at det er FRIVILLIG arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sønnen min begynner på ferie no og skal begynne på skulen til hausten så han har ikkje noko igjen av den dugnaden me må gjera...

Nei, men han har da tross alt hatt fordel av den innsatsen og dugnaden andre har gjort for deg/dere da.

Derfor bør du også tenke på det og gi litt igjen. Tankegangen din synes jeg er svært smålig.

Enig i at dugnad ikke er av det morsomste, men skal barnehagen kunne gå rimelig rundt er de dessverre avhengig av at noen stiller opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest begonia

Nei, men han har da tross alt hatt fordel av den innsatsen og dugnaden andre har gjort for deg/dere da.

Derfor bør du også tenke på det og gi litt igjen. Tankegangen din synes jeg er svært smålig.

Enig i at dugnad ikke er av det morsomste, men skal barnehagen kunne gå rimelig rundt er de dessverre avhengig av at noen stiller opp.

Ja, men HVIS det er pliktig og en må betale hvis en ikke stiller, så kan de jo like godt legge på månedsprisen da! Bare tull med flere 'avdrag'. ller så får en ha en pris for de som vil yte sin skjern ved dugnad og en høyere for dem som har mer enn nok med 'dugnad' i hjemmet etter jobben. Da er det lettere å holde oversikt over dem som SKAL møte til dugnad også. Møter de ikke, får de betale den høyere prisen de også. Dugnad er noe dritt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men HVIS det er pliktig og en må betale hvis en ikke stiller, så kan de jo like godt legge på månedsprisen da! Bare tull med flere 'avdrag'. ller så får en ha en pris for de som vil yte sin skjern ved dugnad og en høyere for dem som har mer enn nok med 'dugnad' i hjemmet etter jobben. Da er det lettere å holde oversikt over dem som SKAL møte til dugnad også. Møter de ikke, får de betale den høyere prisen de også. Dugnad er noe dritt!

At det er noe dritt er vel alle stort sett enig i.

Men skulle det være slik at noen skulle betale en høyere pris, så er jo det på en måte ikke noe galt i det. Men da tror jeg at hylekoret startet opp igjen.

De som ønsker å jobbe, vil da antagelig få enda mer å gjøre, fordi de som vil betale, vil måtte betale for det, det koster å leie inn profesjonell hjelp til det som ikke vil bli gjort av de som ønsker å gjøre dugnad.

I tillegg vil det stadighet bli krangel om hvor mye de som gjør dugnad skal gjøre og hvor mye som skal overlates til profesjonelle. I praksis blir dette bare kål.

De som betaler vil mene at de betaler for mye og de som jobber dugnad vil mene at de vil jobbe for mye. For en barnehagebestyrer blir dette helt umulig å forholde seg til.

Slike dugnadskvelder er svært sjeldent, kanskje bare et par ganger i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest liker faktisk dugnad

Ja, men HVIS det er pliktig og en må betale hvis en ikke stiller, så kan de jo like godt legge på månedsprisen da! Bare tull med flere 'avdrag'. ller så får en ha en pris for de som vil yte sin skjern ved dugnad og en høyere for dem som har mer enn nok med 'dugnad' i hjemmet etter jobben. Da er det lettere å holde oversikt over dem som SKAL møte til dugnad også. Møter de ikke, får de betale den høyere prisen de også. Dugnad er noe dritt!

men dugnad er jo veldig lønnsomt

la oss tenke oss at ett hus tar 50 timer å male, bare arbeidsinnsatsen vil medføre en kostnad på 20000 dersom det skal leies inn hjelp

med ti foreldre som bruker fem timer hver, blir dette 20000 mindre å sende regning til foreldrene

også er det jo sosialt også da. ikke dumt å bli kjent med foreldrene til dine barns venner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest begonia

At det er noe dritt er vel alle stort sett enig i.

Men skulle det være slik at noen skulle betale en høyere pris, så er jo det på en måte ikke noe galt i det. Men da tror jeg at hylekoret startet opp igjen.

De som ønsker å jobbe, vil da antagelig få enda mer å gjøre, fordi de som vil betale, vil måtte betale for det, det koster å leie inn profesjonell hjelp til det som ikke vil bli gjort av de som ønsker å gjøre dugnad.

I tillegg vil det stadighet bli krangel om hvor mye de som gjør dugnad skal gjøre og hvor mye som skal overlates til profesjonelle. I praksis blir dette bare kål.

De som betaler vil mene at de betaler for mye og de som jobber dugnad vil mene at de vil jobbe for mye. For en barnehagebestyrer blir dette helt umulig å forholde seg til.

Slike dugnadskvelder er svært sjeldent, kanskje bare et par ganger i året.

Jada, et par ganger i året ja. Et par ganger i barnehagen. et par ganger på fritids, et par ganger på barneskolen. et par ganger i idrettsforeningen, et par ganger i båtforeningen, et par ganger i vellaget osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest begonia

men dugnad er jo veldig lønnsomt

la oss tenke oss at ett hus tar 50 timer å male, bare arbeidsinnsatsen vil medføre en kostnad på 20000 dersom det skal leies inn hjelp

med ti foreldre som bruker fem timer hver, blir dette 20000 mindre å sende regning til foreldrene

også er det jo sosialt også da. ikke dumt å bli kjent med foreldrene til dine barns venner

Jeg synes faktisk mange av dagens travle foreldre hadde hatt bedre av å bruke tiden til å bli kjent med sine egne barn!!! Det der med at dugnad er så sosialt og at en gjør noe med barna er bare noe å skjule det bak. Å gå på tur med mamma og pappa eller et vennepar med barn istedenfor dugnad, DET hadde vært sosialt det. Men foreldre har jo aldri tid til EGNE barn, ikke egne barn alene iallefall. For da skal det være bli-kjent-besøk fra klassen, kosestund med barnehagen osv osv. Alenestunder mellom foreldre og barn har blitt en sjeldenhet dessverre. Først jobb, så dugnad og samvær med foreninger, og så er det natta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, et par ganger i året ja. Et par ganger i barnehagen. et par ganger på fritids, et par ganger på barneskolen. et par ganger i idrettsforeningen, et par ganger i båtforeningen, et par ganger i vellaget osv...

Hvis noen eller du er med i så mye rart som dette, så er det ikke dugnaden i seg selv som er problemet, men at dere er med på for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mom33 - som synes dugnad er flott!

Jeg synes faktisk mange av dagens travle foreldre hadde hatt bedre av å bruke tiden til å bli kjent med sine egne barn!!! Det der med at dugnad er så sosialt og at en gjør noe med barna er bare noe å skjule det bak. Å gå på tur med mamma og pappa eller et vennepar med barn istedenfor dugnad, DET hadde vært sosialt det. Men foreldre har jo aldri tid til EGNE barn, ikke egne barn alene iallefall. For da skal det være bli-kjent-besøk fra klassen, kosestund med barnehagen osv osv. Alenestunder mellom foreldre og barn har blitt en sjeldenhet dessverre. Først jobb, så dugnad og samvær med foreninger, og så er det natta!

Ærlig talt, hvis dere er så himla travle at dere ikke makter å ha alenestunder med ungene, må dere jo se på livet dere - ikke henge de som prøver å lage et godt miljø for alle barna.

Har mange nok slike holdninger som deg, vil det ikke være mulig å holde liv i verken idrettslag eller andre organisasjoner. Å kjøpe tjenester er dyrt, og for en barnehage betyr det da å legge på prisen mer. Og da må foreldrene jobbe enda mer for å klare å betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, hvis dere er så himla travle at dere ikke makter å ha alenestunder med ungene, må dere jo se på livet dere - ikke henge de som prøver å lage et godt miljø for alle barna.

Har mange nok slike holdninger som deg, vil det ikke være mulig å holde liv i verken idrettslag eller andre organisasjoner. Å kjøpe tjenester er dyrt, og for en barnehage betyr det da å legge på prisen mer. Og da må foreldrene jobbe enda mer for å klare å betale.

Enig Mom33!

F.eks. i idrettslag har jeg sett en del som mener at det er greit å betale for å være med på en cup istedetfor å prøve å skaffe penger på annen måte (kiosksalg, lodder etc). Det de ikke gidder å tenke på er de (ganske få, men likevel) ungene som har det så trangt økonomisk hjemme at det blir vanskelig for dem å delta.

Selv om de aller fleste har råd (vi også),- synes jeg det er kjempeviktig å tenke på alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mom33

Enig Mom33!

F.eks. i idrettslag har jeg sett en del som mener at det er greit å betale for å være med på en cup istedetfor å prøve å skaffe penger på annen måte (kiosksalg, lodder etc). Det de ikke gidder å tenke på er de (ganske få, men likevel) ungene som har det så trangt økonomisk hjemme at det blir vanskelig for dem å delta.

Selv om de aller fleste har råd (vi også),- synes jeg det er kjempeviktig å tenke på alle.

Nemlig.

Dessuten er det endel ting man ikke kan kjøpe seg ut av, f.eks. når man arrangerer egne turneringer og slikt. Eller kan og kan, det er vel et spørsmål om penger, det finnes sikkert et vaktselskap som kan ta på seg jobben med parkeringsvakt, et cateringselskap som kan gjennomføre kiosksalget, et proft firma som kan lage kampoppsettet osv.

Tipper prisen på deltakeravgifta da nærmer seg ca. 7000,- pr. lag, og delt på 7-8 unger - hm, der datt nok noen av, ja...

Jeg er veldig lite snill med foreldre som ikke stiller på dugnad, jeg kan godt si like ut at barnet da ikke får delta. Sånn er det. (Og da mener jeg selvfølgelig ikke de foreldre der det ikke er mulig, f.eks. de med handicap, som ikke kan den ene gangen osv..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest begonia

Hvis noen eller du er med i så mye rart som dette, så er det ikke dugnaden i seg selv som er problemet, men at dere er med på for mye.

Det er ikke mye etter dagens målestokk! Våre unger var med på lite de i forhold til de fleste unger. Nå er vi ferdig med det heldigvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mye etter dagens målestokk! Våre unger var med på lite de i forhold til de fleste unger. Nå er vi ferdig med det heldigvis!

Jeg tror heller ikke noe på at du er villig til å betale det, det koster heller, for det blir jævlig dyrt, hvis profesjonell hjelp skulle leies inn.

De som hyler mest er som regel de som heller ikke vil gjøre en dugnadsjobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest begonia

Jeg tror heller ikke noe på at du er villig til å betale det, det koster heller, for det blir jævlig dyrt, hvis profesjonell hjelp skulle leies inn.

De som hyler mest er som regel de som heller ikke vil gjøre en dugnadsjobb.

Da er vi jo tilbake der det begynte da! Har ikke folk råd til å betale det det virkelig koster at andre passer ungene deres mens de selv jobber, og de heller ikke har tid til å jobbe gratis på fritida for at barnepasseordningen skal bli billig nok, så må jo folk begynne å ta seg av barna sine selv igjen da. Være hjemmeværende med andre ord. En kan ikke rekke alt! Det er grenser for hva en har energi til også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fei1365380229

Jada, et par ganger i året ja. Et par ganger i barnehagen. et par ganger på fritids, et par ganger på barneskolen. et par ganger i idrettsforeningen, et par ganger i båtforeningen, et par ganger i vellaget osv...

Er faktisk ganske enig med deg her jeg. Det blir vanvittig mange dugnader. Nå har vi stort sett stilt opp på det meste, men nå når jeg har blitt syk har det blitt verre å få det til.

Det har vært dugnader for maling og snekring i barnehagen, kakebaking selvfølgelig, oppsetting av lekeapparat på skolen, maling av klasserom, rydding og vasking av skolen for nyinnflytting, kjøp av bøker til biblioteket på skolen, 17.mai dugnad, sying av drakter til festival de skulle være med på i skoleregi, mye av dette er kommunens ansvar, men selvfølgelig er det flott for kommuneøkonomien at vi foreldre tar over dette. Gjør vi det ikke blir det selvfølgelig ikke gjort heller.

I tillegg så har vi barn som går på tre forskjellige aktiviteter og der er det vanvittig mye dugnader. Loppemarked, utkjøring av reklame, døgnvakt på "fester" eller dataparties, kioskvakt osv. osv....

Selvfølgelig har vi valgt å få fire barn selv, men jeg må innrømme at jeg ikke trodde dugnadsbyrden var_så_stor :o).

Må innrømme at det til tider kan være vanskelig å få en helg for å være sammen hele familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...