Gå til innhold

Dugnadsplikt???


Goldy79

Anbefalte innlegg

Da er vi jo tilbake der det begynte da! Har ikke folk råd til å betale det det virkelig koster at andre passer ungene deres mens de selv jobber, og de heller ikke har tid til å jobbe gratis på fritida for at barnepasseordningen skal bli billig nok, så må jo folk begynne å ta seg av barna sine selv igjen da. Være hjemmeværende med andre ord. En kan ikke rekke alt! Det er grenser for hva en har energi til også.

Har de ikke råd til å ha de i f.eks barnehagen og ikke vil jobbe dugnad så er vel valget så enkelt at de får finne andre løsninger.

Men min erfaring er at det er ikke tiden som gjør at de ikke vil arbeide dugnad, men heller at de ikke vil gjøre den innsatsen.

Disse vil som regel har i pose og sekk og ha alt gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest begonia

Enig Mom33!

F.eks. i idrettslag har jeg sett en del som mener at det er greit å betale for å være med på en cup istedetfor å prøve å skaffe penger på annen måte (kiosksalg, lodder etc). Det de ikke gidder å tenke på er de (ganske få, men likevel) ungene som har det så trangt økonomisk hjemme at det blir vanskelig for dem å delta.

Selv om de aller fleste har råd (vi også),- synes jeg det er kjempeviktig å tenke på alle.

Hva med at vi som har god råd spleiser på å få med de ungene som ikke har råd til det da?!

Det synes jeg er en bedre ide enn at alt skal betales med dugnadsinnsats. Å gi penger er vel et like godt bidrag som arbeidshjelp? Hver får vel yte på den måten de best kan?

De som ikke har penger, betaler med arbeidsinnsats. De som ikke har tid (eller gidde jobbe), får betale seg fri.

Synes det er helt greit jeg! Og så må jeg si at i alle de åra jeg har hatt barn i skole og foreninger, er det de foreldrene som har ropt høyest om at de ikke har råd som går i de kuleste merkeklærne! Feks. Det er de som drar til Syden to ganger i året. Så alt er en prioritering. Vi har ikke merkeklær og drar ikke på dyre ferier, men ungene våre bruker vi mye penger på! Og TID også, men vil helst ikke bruke den på dugnad. Jeg vil heller betale meg fri og bestemme selv hva jeg skal bruke fritida mi/vår til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med at vi som har god råd spleiser på å få med de ungene som ikke har råd til det da?!

Det synes jeg er en bedre ide enn at alt skal betales med dugnadsinnsats. Å gi penger er vel et like godt bidrag som arbeidshjelp? Hver får vel yte på den måten de best kan?

De som ikke har penger, betaler med arbeidsinnsats. De som ikke har tid (eller gidde jobbe), får betale seg fri.

Synes det er helt greit jeg! Og så må jeg si at i alle de åra jeg har hatt barn i skole og foreninger, er det de foreldrene som har ropt høyest om at de ikke har råd som går i de kuleste merkeklærne! Feks. Det er de som drar til Syden to ganger i året. Så alt er en prioritering. Vi har ikke merkeklær og drar ikke på dyre ferier, men ungene våre bruker vi mye penger på! Og TID også, men vil helst ikke bruke den på dugnad. Jeg vil heller betale meg fri og bestemme selv hva jeg skal bruke fritida mi/vår til!

Det er ikke alltid så enkelt å arrangere det slik at noen jobber, andre betaler.

At de som har råd betaler for de som ikke har råd:

1) Ikke særlig kult å måtte bli sponset av andre, vel! Tenk deg om.

2) Det går nok ikke folk flest med på.

Solidaritet er et begrep du sikkert burde lære deg mer om. Og ungene dine burde se deg gå foran med et godt eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...