Gå til innhold

Cipralex.laaangt...

Anbefalte innlegg

Gjest psykojenta

Jeg tror de funker for meg jeg :)

Har nå gått på de i 7 uker, og jeg tør å RINGE! jeg bruker bare 1/2 til 1 times tid på å samle nok mot-før brukte jeg minst 2.(var riktignok nødvendig å ringe idag for å kunne fortsette medisineringa uten å ha ei uke uten medisin, men likevel)

Jeg har turt å levere/hente ungen i barnehagen noen ganger.

Ikke har jeg det tankekjøret som jeg hadde før. Nå bruker jeg bare litt over en time for å klare å sovne-før brukte jeg minst 3, hvis jeg i det hele tatt klarte å sovne. OG jeg kan endelig sove 3-4 timer uten å våkne opp.

Men jeg har fortsatt veldig dårlig tålmodighet- blir meget raskt irritert av bagateller,som før.Jeg er fortsatt ganske nedstemt(ikke like ille som før pga,at tankekjøret fikk meg lengre nedi kjeller`n),føler fortsatt at jeg har langt igjen før jeg er "normal". Jeg har fortsatt lite energi(såpass dårlig at dusjing ikke skjer oftere enn høyst nødvendig, noen ganger sjeldnere).

Konsentrasjonen var bedre før medisineringa. Da kunne jeg i alle fall kjøre bil, det kan jeg sjeldnere nå. Humøret mitt generelt er like dårlig/verre enn før medisinering. Og matlysten er like dårlig som før, er heldig om jeg orker mat en gang om dagen.

Cipralex har i alle fall fungert når det gjelder den sosiale angsten, som jeg har hatt siden 11-12års alder. Men om jeg har riktig dose når det gjelder depresjonen, vet jeg ikke. Nå mente hun jeg går hos at det kanskje var snakk om dystymi.

Jeg går på 10mg. og føler ikke at de ikke gjør annet enn at angsten er blitt bedre. Når depresjonen blir bedre, kommer livet til å føles verdt å leve igjen.

Takket være NHD oppsøkte jeg i alle fall hjelp for mine problemer! Og rådene han har gitt meg og en del av dere andre, har ført til at jeg forhåpentligvis kan se frem til en lysere fremtid.

Noen tanker fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/188208-cipralexlaaangt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

bugge -jenta

Psykiateren min sier at det hos en del først får bedring på angsten, og deretter depresjonen.

Kanskje er det slik for deg.

Personlig synes jeg du skulle prøvd 15 mg. Jeg tror at det er en mer passende dagsdose enn 10 mg for veldig mange.

For meg var det den 5 mg oppgangen som virkelig gjorde forskjellen.

Og det er jo bare å gå ned til 10 mg igjen hvis det kjennes riktigere ut.

Eller 20 mg.

Fint at dette kanskje er medisinen for deg. Og du kan som sagt kanskje få mer ut av den med doseforandringer.(samråd med lege)

Vh bugge.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/188208-cipralexlaaangt/#findComment-1294413
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

For det første er det hyggelig å lese at din sosiale fobi er blitt bedre.

For det andre tenker jeg at om depresjonen ikke bedrer deg etter 3 mnd, er tiden inne for å øke dosen.

Siden depresjonen ikke er blant de alvorligste, har du tid til å øke med bare 5 mg av gangen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/188208-cipralexlaaangt/#findComment-1294523
Del på andre sider

Gjest psykojenta

Psykiateren min sier at det hos en del først får bedring på angsten, og deretter depresjonen.

Kanskje er det slik for deg.

Personlig synes jeg du skulle prøvd 15 mg. Jeg tror at det er en mer passende dagsdose enn 10 mg for veldig mange.

For meg var det den 5 mg oppgangen som virkelig gjorde forskjellen.

Og det er jo bare å gå ned til 10 mg igjen hvis det kjennes riktigere ut.

Eller 20 mg.

Fint at dette kanskje er medisinen for deg. Og du kan som sagt kanskje få mer ut av den med doseforandringer.(samråd med lege)

Vh bugge.

Tusen takk for svar :)

Jeg fikk lite informasjon om Cipralex av behandleren, bare om bivirkninger(sexlyst,kvalme og svimmelhet) Jo, så fikk jeg vite at de begynte å virke etter 2-4 uker. Med andre ord ikke riktig for meg, men sånn kan man jo ikke vite på forhånd.

Men disse ukene/mnd det tar å finne riktig dose er jo ingenting når jeg har vært deprimert jeg var 12/13. Hadde et opphold på hele 1 1/2 år(var 18 og ble forelska -etter 9mnd sammen, ble jeg gravid.) Siden jeg fikk barnet har jeg vært nede igjen, verre enn før.

Men nå skal jeg se fremover...så godt jeg kan. Er bare 23 og teknisk sett har jeg "hele" livet foran meg.

Beste hilsner

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/188208-cipralexlaaangt/#findComment-1294729
Del på andre sider

Gjest psykojenta

For det første er det hyggelig å lese at din sosiale fobi er blitt bedre.

For det andre tenker jeg at om depresjonen ikke bedrer deg etter 3 mnd, er tiden inne for å øke dosen.

Siden depresjonen ikke er blant de alvorligste, har du tid til å øke med bare 5 mg av gangen.

Nei det var ikke så langt det inlegget ditt nei c",)

Ja, jeg synes det er fint at jeg kan følge barnet mitt til barnehagen av og til! Ikke for ofte da det fortsatt krever masse av meg, men det er en positiv start!

Neida, jeg har god tid jeg. Noen måneder fra eller til har liksom ikke så mye å si lengre. Selvmordstankene kommer og går, men jeg ville aldri klart å gjennomføre noe sånt,er for feig til det. Dessuten er det en egoistisk tanke egentlig. I tillegg er det jo muligheter for at livet blir bedre-noe en ikke får opplevd om en går og tar livet sitt liksom. Og hvis det ikke hjelper å tenke på disse tingene(at ting kan bli bedre osv.), så er det tankene på at det uskyldige barnet mister noen det som holder meg oppe det siste stykket på vei.

Tusen takk igjen :)

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/188208-cipralexlaaangt/#findComment-1294736
Del på andre sider

bugge -jenta

Jeg fikk lite informasjon om Cipralex av behandleren, bare om bivirkninger(sexlyst,kvalme og svimmelhet) Jo, så fikk jeg vite at de begynte å virke etter 2-4 uker. Med andre ord ikke riktig for meg, men sånn kan man jo ikke vite på forhånd.

Men disse ukene/mnd det tar å finne riktig dose er jo ingenting når jeg har vært deprimert jeg var 12/13. Hadde et opphold på hele 1 1/2 år(var 18 og ble forelska -etter 9mnd sammen, ble jeg gravid.) Siden jeg fikk barnet har jeg vært nede igjen, verre enn før.

Men nå skal jeg se fremover...så godt jeg kan. Er bare 23 og teknisk sett har jeg "hele" livet foran meg.

Beste hilsner

Det er dumt at primærleger ikke er flinker å gi informasjon.

For eksempel advare om at du trapper ned uten å snakke med ham.

Som NHD skriver.

Ved første gangs depresjon skal du gå på pillene minst et år etter du er symptomfri.

Da er det dumt at folk føler seg bra etter tre mnd, slutter, og deretter får mye lettere

tilbakefall.

Har en vært deprimert før, minst to år, ved tredje gang 5 år eller mer.

Alt dette for å unngå tilbakefall, og for best mulig virkning. Ellers kan du ogs etter hvert prøve deg frem når på døgnet det passer deg å ta den. Det kan variere.

Og noen av oss tåler svært dårlig å hoppe over en dag, meg inklusive, og må være nøye med å huske å ta den.

Lykke til videre, og ha en fin sommer.

Vh bugge

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/188208-cipralexlaaangt/#findComment-1294738
Del på andre sider

Annonse

Gjest psykojenta

Det er dumt at primærleger ikke er flinker å gi informasjon.

For eksempel advare om at du trapper ned uten å snakke med ham.

Som NHD skriver.

Ved første gangs depresjon skal du gå på pillene minst et år etter du er symptomfri.

Da er det dumt at folk føler seg bra etter tre mnd, slutter, og deretter får mye lettere

tilbakefall.

Har en vært deprimert før, minst to år, ved tredje gang 5 år eller mer.

Alt dette for å unngå tilbakefall, og for best mulig virkning. Ellers kan du ogs etter hvert prøve deg frem når på døgnet det passer deg å ta den. Det kan variere.

Og noen av oss tåler svært dårlig å hoppe over en dag, meg inklusive, og må være nøye med å huske å ta den.

Lykke til videre, og ha en fin sommer.

Vh bugge

Jeg går til en psyk-sykepleier (tror jeg det står på døra hennes), og det var ei overlege-berte der som ga meg infoen + resepten.

Og ja, jeg har lest mer eller mindre alt NHD har skrevet om depresjon og medisinering her inne, så det har jeg fått med meg :) Men ikke før etter jeg hadde starta med medisiner selv.

Men jeg visste ikke at noen ble dårlige av å hoppe over en dag! Da må jeg visst på apoteket før 12 i morra,for jeg tør ikke ta sjansen på at jeg tåler en dag uten(selv om behandleren idag sa at det å "hoppe over" en dag var problemfritt).

Takk for det :)

Du får ha en fin sommer du også c",)

Beste hilner

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/188208-cipralexlaaangt/#findComment-1294743
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...