dave22 Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Hei...Begynner med at jeg i ett års tid har gått til psykolog hver fjortende dag...Det har seg sånn at jeg har fått en diagnose®(F41.3 som er en annen blandet angsttilstand og 34.1 som er Dysthymi. Dysthymi er vistnok en kronisk lanvarig eller evigvarende depresjon!jeg har begynt og lure på om jeg egentlig trenger det som kalles for LYKKEPILLER??? vil det isåfall vere skadelig ved bruk om det viser seg at jeg ikke ville trengt det om jeg PRØVER UT...har og hørt at det kan gå utover potensen o.l. Psykologen har ikke nevnt noe som helst om at det kan vere ett alternativ for meg!! Har heller ikke spurt han om det... det har seg og at min mor, tante og deres side av familien har lidd av for lite serotonin som det kalles. Det har blitt en tankevekker for meg den siste tiden... Psykologen har og skrevet en legeerklæring om at jeg skal ha yrkesrettet attføring for di jeg strever i min hverdag med depresjon. Er gutt på 22 og svært ulykkelig med livet mitt!!!Håper på noen gode råd om hva jeg burde gjøre for og få en bedre livssituasjon...vennlig hilsen gutt22... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/188212-depresjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest profile Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Det er ikke så rart at psykologen ikke har nevnt medisiner, da psykologer ikke pleier å ha så mye kunnskap om det (vel det er sikkert noen som har det), det er psykiatere som har greie på medisner. Angående om du skal prøve medisin mot depresjon, så kan du jo altids forsøke det, det er ikke altid det klaffer, det er mange medisiner å velge mellom og noen klare retningslinjer å gå etter. For å finne ut om du har nytte av det må du nesten bare prøve det, og virker ikke en medisin så kan en annen virke. En bivirkning som jeg har vært en del borti er at følelsene på en måte blir mindre intense. Dette har vært noe som har kommet ganske snikende, så jeg viste ikke om det før jeg sluttet igjen... Men, ikke la deg skremme, det skal ihvertfall ikke skade å prøve. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/188212-depresjon/#findComment-1294427 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Dystymi er nok i hovedsak en biologisk betinget lidelse. Medisiner er nesten alltid nødvendig. Lidelsen er langvarig/kronisk og medisiner bør brukes i minst 2 år. For meg er det helt ulogisk å tenke at en person skal ha attføring når det overhode ikke er prøvd medisinering. Hos en ung mann med dystymi mener jeg at en i utgangspunktet skal ha en full, vanlig yrkeskarriere som ambisjon. Ved dystymi er SSRI førstevalg. Dosen må ofte være i øverste nivå. og det kan ta opp til 3 mnd før full virkning er inntrådt. Psykologbehandlingen skal fokusere på å fjerne psykososiale stressorer i dagliglivet som vedlikeholder depresjonen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/188212-depresjon/#findComment-1294519 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.