Gå til innhold

Aurorix og legeutsagn

Anbefalte innlegg

Gjest virrevapp

Jeg har depresjon-dystymi (og angst,) og spurte legen om Aurorix gikk å prøve. Tenkte på at den har færre bivirkinger en SSRi.

Da sa legen at h*n ikke ville gi meg det siden jeg hadde angst i tillegg, for da ble angsten verre, og dessuten blir sjeldent brukt for det var en gammel medisin.

Dette skjønner jeg ikke. Hvordan blir angsten verre hvis Aurorix hjelper mot depresjon?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/188236-aurorix-og-legeutsagn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest virrevapp

Legen min fortalte meg at Aurorix kunne ha som bivirkning at jeg fikk oekt trang til og skade megselv. Den er saa vidt jeg vet ikke en angst medisin, den er mer beregnet paa rene depresjoner.

Jaggu.

Da mener sikkert legen min det samme, bare at jeg sliter ikke med selvskading. Men, h*n mener bestemt at jeg er deprimert. derfor tenker jeg at hvis jeg fikk et middel kun mot depresjon så ville det være lettere å jobbe med angsten - bli fortere frisk, fordi jeg kan bli fri fra angst med jobbing, men kanskje ikke fri fra langvarig depresjon helt og holdent pga personlighet og sånt med det første.

^:merkelig:~

Forstår ikke hvordan mindre depresjon skulle gi mer angst i tilfelle jeg skulle ville prøve aurorix som en løsning en gang i nær fremtid, hvis alt skulle gå til helvette.

Gjest aurorix!

Jaggu.

Da mener sikkert legen min det samme, bare at jeg sliter ikke med selvskading. Men, h*n mener bestemt at jeg er deprimert. derfor tenker jeg at hvis jeg fikk et middel kun mot depresjon så ville det være lettere å jobbe med angsten - bli fortere frisk, fordi jeg kan bli fri fra angst med jobbing, men kanskje ikke fri fra langvarig depresjon helt og holdent pga personlighet og sånt med det første.

^:merkelig:~

Forstår ikke hvordan mindre depresjon skulle gi mer angst i tilfelle jeg skulle ville prøve aurorix som en løsning en gang i nær fremtid, hvis alt skulle gå til helvette.

Dette som legen sier kommer bare av kunnskapsmangel. Aurorix kan hos noen forverre angsten, men øker en dosen litt, virker den også (for de fleste)mot angst.Doser opptil 900mg.kan brukes.

Jeg har selv brukt flere typer antidep. og aurorix er for meg en ener. Jeg ble mer meg selv da jeg gikk fra ssri og over til aurorix. Aurorix har også ferre bivirkninger.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dessverre har du ikke fått et godt råd hos legen din.

Aurorix er ikke et gammelt medikament. Det kom etter Fontex og omtrent samtidig med de andre SSRI-ene.

Som ved alle andre AD kan en få øket angst i startfasen, men ikke verre av Aurorix enn av andre.

Det har heller ingen tegn til å gi mer selvskading eller selvmordstanker en andre AD.

Aurorix er dokumentert i flere undersøkelser å ha effekt på angst.

Gjest virrevapp

Flott!

Da vet jeg det. Legen slo opp i en bok når jeg spurte om aurorix, og tok det delvis derfra. H*n har ingen erfaring, tydeligvis ei heller lyst til å sette folk på aurorix. (Lege under utdanning.) Takk skal du ha for oppklaring! :-) Du har nok mye mer peiling en h*n.

Nå ble jeg glad.

Annonse

Gjest virrevapp

Dessverre har du ikke fått et godt råd hos legen din.

Aurorix er ikke et gammelt medikament. Det kom etter Fontex og omtrent samtidig med de andre SSRI-ene.

Som ved alle andre AD kan en få øket angst i startfasen, men ikke verre av Aurorix enn av andre.

Det har heller ingen tegn til å gi mer selvskading eller selvmordstanker en andre AD.

Aurorix er dokumentert i flere undersøkelser å ha effekt på angst.

Flott!

Da vet jeg det. Legen slo opp i en bok når jeg spurte om aurorix, og tok det delvis derfra. H*n har ingen erfaring, tydeligvis ei heller lyst til å sette folk på aurorix. (Lege under utdanning.) Takk skal du ha for oppklaring! :-) Du har nok mye mer peiling en h*n.

Nå ble jeg glad.

Gjest virrevapp

Dette som legen sier kommer bare av kunnskapsmangel. Aurorix kan hos noen forverre angsten, men øker en dosen litt, virker den også (for de fleste)mot angst.Doser opptil 900mg.kan brukes.

Jeg har selv brukt flere typer antidep. og aurorix er for meg en ener. Jeg ble mer meg selv da jeg gikk fra ssri og over til aurorix. Aurorix har også ferre bivirkninger.

Ja, NHD bekreftet det. Jeg reagerte fordi jeg syns det hørtes merkelig ut.

Så bra at den fungerer for deg og at du er deg selv med den:-) Hvor mange milligram er vanlig mot depresjon sånn ca, hvis du vet? Også øker man høyrer for å ta angsten, hvis jeg forstod det rett.

Gjest aurorix!

Ja, NHD bekreftet det. Jeg reagerte fordi jeg syns det hørtes merkelig ut.

Så bra at den fungerer for deg og at du er deg selv med den:-) Hvor mange milligram er vanlig mot depresjon sånn ca, hvis du vet? Også øker man høyrer for å ta angsten, hvis jeg forstod det rett.

Jeg brukt 600mg. og det tok depresjonen. Angående angsten merket jeg god bedring på 750mg.

Underlig at ikke flere blir anbefalt å prøve aurorix.

Lykke til!

bugge -jenta

Jeg brukt 600mg. og det tok depresjonen. Angående angsten merket jeg god bedring på 750mg.

Underlig at ikke flere blir anbefalt å prøve aurorix.

Lykke til!

Aurorix går ikke bra med triptaner(migrenemedisin)

En del av oss har et problem i forhold til å prøve ut aurorix i den henseende.

Hade prøvd aurorix med en gang hadde det ikke vært for dette. Til tross for at jeg synes cipralex er bra. (Det var den ene bivirkningen aurorix ikke har i forhold til de andre....)Det er kanskje mulig å få det til, men da må nevrologer og psykiatere kanskje sette hodene sammen, og det er lettere sagt enn gjort. Man skal være glad for å få ett hode til sin disposisjon:o)

bugge -jenta

Ps! Siden legen din vet lite om aurorix, vil jeg bare minne om at hvis du har migrene og bruker triptaner; Imigran, zomig, maxalt, almogran, naramig, er ikke dette "forenlig" med aurorix.

Har tidligere spurt NHD om dette, og han mente det kanske var mulig, men ikke enkelt. Håper du ikke har migrene:o)

Lykke til med å prøve ut, og gå opp i de rette dosene, selv om felleskatalogen sier noe annet.

Vh bugge.

• 7 måneder senere...

Legen din har ikke greie på Aurorix, heller ikke Statens Legemiddelverk (tilsyn). Det som står i felleskatalogen er bare delvis riktig om Aurorix. Personlig går jeg på Aurorix og det hjelper meget bra mot angst! Forsøkte ut div. av de (nye) SSRI, men tålte ingen av de. En blir som regel en feit, oppblåst person. I tillegg til impotens eller manglende sexlyst...ikke noe for meg. Til alle dere der ute som sliter med angst og depresjon, prøv Aurorix. Et undervurdert middel...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...