Gjest sjøhesten Skrevet 24. juni 2005 Skrevet 24. juni 2005 Hva er det? Er i samme situasjon som forrige innleggskriver "unipolar?" er. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 24. juni 2005 Skrevet 24. juni 2005 Bipolar IIIa kaller vi det når en person har gjentatte depresjoner + bipolar lidelse hos en eller flere nære /førstegrads-) slektninger. Vi regner dette som en "bipolar-spektrumlidelse". På disse er det svært vanlig at vanlige antidepressiva bare har svært moderat virkning. 0 Siter
Gjest pettyyy Skrevet 24. juni 2005 Skrevet 24. juni 2005 Det er en type bipolar lidelse. En har tilbakevendene depresjoner, uten hypomani/mani, men slektninger med bipolar lidelse. 0 Siter
Gjest sjøhesten Skrevet 24. juni 2005 Skrevet 24. juni 2005 Bipolar IIIa kaller vi det når en person har gjentatte depresjoner + bipolar lidelse hos en eller flere nære /førstegrads-) slektninger. Vi regner dette som en "bipolar-spektrumlidelse". På disse er det svært vanlig at vanlige antidepressiva bare har svært moderat virkning. Ok, takk for så raskt svar! 0 Siter
dette er mitt nick Skrevet 24. juni 2005 Skrevet 24. juni 2005 Bipolar IIIa kaller vi det når en person har gjentatte depresjoner + bipolar lidelse hos en eller flere nære /førstegrads-) slektninger. Vi regner dette som en "bipolar-spektrumlidelse". På disse er det svært vanlig at vanlige antidepressiva bare har svært moderat virkning. Vil sannsynligvis disse diagnosene "bipolar III a og b" komme innenfor ICD-10 snart/etterhvert, eller er det bare innen forskningen at disse betegnelsene brukes. Det nevnes aldri av behandlerene mine, enda jeg går rett inni bp III b diagnosen. Har alle symtomer, men er diagnostisert som bpII. Et spørsmål litt på siden: Er det egentlig uforsvarlig/uaktuelt for en med bpIII b og bruke AD, selv på stemningsstabiliserende medisin? Blir veldig lett hypoman av medikamenter. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 26. juni 2005 Skrevet 26. juni 2005 Vil sannsynligvis disse diagnosene "bipolar III a og b" komme innenfor ICD-10 snart/etterhvert, eller er det bare innen forskningen at disse betegnelsene brukes. Det nevnes aldri av behandlerene mine, enda jeg går rett inni bp III b diagnosen. Har alle symtomer, men er diagnostisert som bpII. Et spørsmål litt på siden: Er det egentlig uforsvarlig/uaktuelt for en med bpIII b og bruke AD, selv på stemningsstabiliserende medisin? Blir veldig lett hypoman av medikamenter. Diagnosesystemene har til nå blitt revidert ca hvert 15.-20. år. ICD-10 kom i 1992. Det er overveiende sannsynlig at denne inndelingen (etter Akiskal) vil bli tatt inn i ICD-11 og DSM-V. Nei, det er ikke helt uaktuelt. Spesielt dersom du tidligere kun har blitt hypoman uten stemningsstabilisator. Men en skal passe godt på og følges tett opp av lege. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.