Gå til innhold

Bytte en dag fra sykehjemmet, til en dag i fengsel ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenk deg det da...

En hel dag i fengsel...

Få meg en dusj, ja en hel dusj..en varm dusj..

Etter 6 uker hadde det vært så godt å få skylt seg i litt rennende vann igjen..

Slippe den såpefulle kluten som en jentunge dypper i litt vann i et metall-vaskevannsfat..

Tenker på frokosten jeg kunne fått i fengselet

-kansje et stekt egg, ja det har jeg ikke smakt siden jul. -hmm tror det er 8 mnd siden det var jul nå..

Ferskt brød med ferskt pålegg, med noe godt og fargerikt....

Det får de i fengselet,vet det jeg ;o)

- mitt barnebarn har nemlig vært der, og han fikk mat jeg bare kan drømme om...

-Lurer på om jeg klarer å tygge skorpen idag jeg...hvem prim er det jeg får på idag tro,fikk den med karamellsmak igår,så det blir vel den eller den vanlige idag. Skjønt, en smaker ikke forskjell på dem..

-Jeg får sikkert en halv skive med ost også, enten så er den gul eller brun. Det hender jeg får litt syltetøy under,det er godt for den bløter opp osten litt.Det som er så artig med osten er at den er mest spennende, for en vet aldri om den er tørr og stiv eller om den er svettet ferdig..-lurer på om de har sånn artig ost i fengselet...

-oj, nå må jeg vist bæsje, hun kommer inn med do-stol og sier det er min tur idag :o)

Da må jeg nok være spent på maten til ca kl 12, bare 4 1/2 time det. Det går jo bra, fikk jo kveldsmat kl.17.30 igår :o)

Vi får snakkes senere, litt vanskelig å prate med disse lange slangene oppi rompa...du skulle forresten ha prøvd å sitte på en sånn metall-stol. Blir sånn fin dyp avringning rundt rompa etterpå...Vi snakkes senere..Har masse å fortelle deg...mange drømmer om en dag i fengsel...

Åh unnskylde mine srivefeil..snart 87 år vet du ;o)

Skrevet

Ja nå var jeg jammen heldig.

Jeg har fått vært på do og fikk frokost-maten allerede nå kl 11.55.

Det er jo bra for en mann på 87, som ikke har spist siden 17.30 igår..Jeg trenger ikke klage, middagen kommer kl 12.30. Det er jo om en halv time..Godt og bra for magen, med jevne måltider vet du ;)

Og maten er alltid kald så jeg slipper å blåse på maten :)

Inne i rommet hører jeg fra gangen nesten hver dag klager fra pleierne seg i mellom på at det er "for lite mat til pasientene igjen". Så når det en sjelden gang serveres noe godt her, tør en ikke spørre om mer.

Det gjør en jo ikke uansett likevel, pleierne liker ikke å bli ringt etter under måltidene.-"Da har de nok å gjøre", pleier de å si.

Ingen får heller komme på toa,under måltidene, ikke før alle har spist,alt er ryddet vekk og søstrne har fått hvilt.

Følelsen av å måtte ha hjelp til et toalett besøk kan ikke beskrives.Det så sårt et tema...Tenk da når du endelig har mannet deg opp til og spørre om hjelp, og svaret blir "nei, du må vente, vi har ikke tid nå..eller de svarer gang på gang- "nå må du vente"med en irritert tone." Eller "nei,nå er det måltid"

Hører flere i samme situasjon nedover i gangen.

Tenk å sluppet denne rullestolen og klart å gå inn selv...

Jeg er da heldig som er mann da, for det hender de gir meg en flaske som jeg kan tisse i...

Verre med damene, har hørt dem ofte få som svar "tiss i bleia, du har bleie på! Vi har ikke tid nå" Tenk så nedverdigende følelse..

Jeg har uttrykk, for mine inntrykk :(

Det er utrolig fine jenter som jobber her. De sliter og løper hele tiden.De er Ofte for få på jobb, men prøver alikevel og gjøre sitt beste hele tiden..

Det er 3 troll av pleiere her også...men det får jeg fortelle mer om siden...

For Nå kommer de snart og legger meg..

Ikke det at jeg er trøtt altså, men det er sånn det er her...

Skal drømme min drøm om en dag i fengsel, mitt største ønske!!!

Gjest Ramina
Skrevet

Du skriver humoristisk, men det er sørgelig sant.

Historien kunne vært hvem som helst sin, fra hvilket som helst eldrehjem.

Og det er en skam i dag, i Norge i år 2005.

Faktisk så gjør det meg vondt å lese historiene dine, tross din humoristiske måte å skrive på...

det gjør meg vondt for de jeg vet så godt at det er sant.

Nedverdigende, håpløs behandling, håpløst liv for alle disse menneskene som har ytt sitt et langt liv.

Ja, jeg unner dem en tid i fengsel...

Skrevet

Ja nå var jeg jammen heldig.

Jeg har fått vært på do og fikk frokost-maten allerede nå kl 11.55.

Det er jo bra for en mann på 87, som ikke har spist siden 17.30 igår..Jeg trenger ikke klage, middagen kommer kl 12.30. Det er jo om en halv time..Godt og bra for magen, med jevne måltider vet du ;)

Og maten er alltid kald så jeg slipper å blåse på maten :)

Inne i rommet hører jeg fra gangen nesten hver dag klager fra pleierne seg i mellom på at det er "for lite mat til pasientene igjen". Så når det en sjelden gang serveres noe godt her, tør en ikke spørre om mer.

Det gjør en jo ikke uansett likevel, pleierne liker ikke å bli ringt etter under måltidene.-"Da har de nok å gjøre", pleier de å si.

Ingen får heller komme på toa,under måltidene, ikke før alle har spist,alt er ryddet vekk og søstrne har fått hvilt.

Følelsen av å måtte ha hjelp til et toalett besøk kan ikke beskrives.Det så sårt et tema...Tenk da når du endelig har mannet deg opp til og spørre om hjelp, og svaret blir "nei, du må vente, vi har ikke tid nå..eller de svarer gang på gang- "nå må du vente"med en irritert tone." Eller "nei,nå er det måltid"

Hører flere i samme situasjon nedover i gangen.

Tenk å sluppet denne rullestolen og klart å gå inn selv...

Jeg er da heldig som er mann da, for det hender de gir meg en flaske som jeg kan tisse i...

Verre med damene, har hørt dem ofte få som svar "tiss i bleia, du har bleie på! Vi har ikke tid nå" Tenk så nedverdigende følelse..

Jeg har uttrykk, for mine inntrykk :(

Det er utrolig fine jenter som jobber her. De sliter og løper hele tiden.De er Ofte for få på jobb, men prøver alikevel og gjøre sitt beste hele tiden..

Det er 3 troll av pleiere her også...men det får jeg fortelle mer om siden...

For Nå kommer de snart og legger meg..

Ikke det at jeg er trøtt altså, men det er sånn det er her...

Skal drømme min drøm om en dag i fengsel, mitt største ønske!!!

Jeg tar heller livet av meg før jeg flytter på et slikt sted med slik behandling. Har en kompis som bodde 1,5 år på gamlehjem og han sa det var helt grusomt. Han var forøvrig 23 år da han bodde der.

• 1 måned senere...
Gjest ikke signatur
Skrevet

Jeg jobber på sykehjem, og jeg kan love deg at det ikke er slik der! De eldre der jeg jobber har det faktisk veldig godt. Tror dere virkelig det er så ille på alle sykehjem? Det er ikke det! (Det er dusj hver uke, men husk at noen eldre ikke er vant til å dusje så ofte som vi gjør.)

Gjest ikke signatur
Skrevet

Jeg tar heller livet av meg før jeg flytter på et slikt sted med slik behandling. Har en kompis som bodde 1,5 år på gamlehjem og han sa det var helt grusomt. Han var forøvrig 23 år da han bodde der.

Det bor unge også der jeg jobber, og jeg mener de har det godt. Så det er ikke alle steder det er slik nepa beskriver.

Skrevet

Jeg jobber på sykehjem, og jeg kan love deg at det ikke er slik der! De eldre der jeg jobber har det faktisk veldig godt. Tror dere virkelig det er så ille på alle sykehjem? Det er ikke det! (Det er dusj hver uke, men husk at noen eldre ikke er vant til å dusje så ofte som vi gjør.)

Så imponerende; tenk dusj hver uke!

Skrevet

Det bor unge også der jeg jobber, og jeg mener de har det godt. Så det er ikke alle steder det er slik nepa beskriver.

Du sier at du mener de har det godt. Synes det er mindre interessant hva du måtte mene om hvordan de har det, derimot er det interessant hva de selv mener ...

Det er vel forøvrig velkjent at det er stor variasjon mellom ulike institusjoner. Allikevel er det ikke så mange yngre funksjonshemmede som ønsker å bo på sykehjem.

Skrevet

"Skulle ønske de kunne spise litt mer av maten vi setter frem, skulle ønske de i det minste ville PRØVE. Frokosten kommer fersk og fin ned fra kjøkkenet 5 min før frokost tid, masse godt pålegg, og frukt og grønt ."men brunosten og mølsgrøten?? hvor er den?? "det er den vi vil ha" Det gikk greit å få opp alle i dag, i går var det værre... da ville 3 av de seks beboerene bare sove og sove... tilslutt måtte vi nesten hale dem opp av senga...klokka nærmet seg elleve!!I dag er det bading for hun på 117, hun ville ikke forrige uke, ikke, uansett hva vi prøvde, hun VILLE ikke! Såpe er en forferdelig ting. Men vi prøver med friskt mot i dag igjen!:-) Kanskje hun vil i stampen dattera hennes har ordnet med, en sånn hun hadde da hun bodde hjemme......det går ann å prøve. Og så var det hun på 112, som bare vil hjem, som gråter sine modige tårer og ikke vil være her. Sønnen kommer nok idag, og må gå lutrygget herifra, da mora nok engang er livredd for at han kommer for å ta henne vekk herifra.......Middagen lukter deilig i det eden kommer rykende varm ned fra kjøkkenet, alle spiser, og sier det er godt, men ingen vil ah påfyll,nei..alle er mette... de fleste vil ta en middagslur etterpå, da blri det stille på avd, og vi har tid til et slag ludo med de to som vanligvis orker det. De nekter først... de vil ikke, kan ikke..men da brettet settes på bordet blri de med likevel, etter en runde vil de ikke mer, vil heller høre på musikk osm hun andre på vakta har satt på. "frem fra glemselen", den er like god hver gang... Skulle ønske de kunne sittet oppe litt i kveld,det er fredagskveld og mye koselig på tv, men nei. de vil i seng etter kveldsmaten alle sammen, helst samtidig... og vi kan nesten ikke tvinge dem til å sitte oppe heller...selv om vi prøver å drøye det lengst mulig..... Eller ...ikke hun fra 115 da, hun MÅ sitte oppe, pårørende bruker ofte komme sent på besøk der, ofte ikke før halv ni...og synes det er like leit hver gang at mor ikke er mere våken enn hun er... "bruker hun mye medisiner????" nei...hun gjør ikke det heller, hun er kort og godt bare sliten... nesten 100 år og trett i alle lemmer..... og i morra har jeg tidlig vakt.....:-)

Skrevet

Jeg kjenner en ung jente som bodde på sykehjem i flere år, i en av landets rikeste kommuner. Kan love deg at hun IKKE hadde det så bra.

Skrevet

Jeg kjenner en ung jente som bodde på sykehjem i flere år, i en av landets rikeste kommuner. Kan love deg at hun IKKE hadde det så bra.

Huh? Har jeg sagt at unge folk har det bra på sykehjem?

Jeg takler ikke sykehjem selv...

Skrevet

I alle dager... hvorfor fikk jeg svar på noe som jeg ikke har skrevet? Tråden her har jeg ikke sett før en gang!

Merksnodig...

Skrevet

Hehehe... herregud, jeg skjønner nada, men det er nå så...nå er svaret ditt borte i "svar til meg" igjen.

Anyway... que descanses!

Gjest ikke signatur
Skrevet

Du sier at du mener de har det godt. Synes det er mindre interessant hva du måtte mene om hvordan de har det, derimot er det interessant hva de selv mener ...

Det er vel forøvrig velkjent at det er stor variasjon mellom ulike institusjoner. Allikevel er det ikke så mange yngre funksjonshemmede som ønsker å bo på sykehjem.

Mange sykehjem er ikke bare et "sykehjem" men inneholder avdelinger med boliger.

Gjest ikke signatur
Skrevet

Det er forskjell på sykehjemmene.

Gjest ikke signatur
Skrevet

Så imponerende; tenk dusj hver uke!

Ingen grunn til å være spydig. Det er gjerne fast dusjedag en eller to ganger i uken, og så får brukeren dusj når det er behov for det. Mange er vant til å dusje sjeldnere en en gang i uken, og de synes også det er unødvendig å skifte undertøy hver dag.

Skrevet

Mange sykehjem er ikke bare et "sykehjem" men inneholder avdelinger med boliger.

Jada, hun jeg kjenner som tidligere bodde på sykehjem bor nå i bolig, med personale som sikkert gjør sitt beste. Men det er og blir MER noens arbeidsplass enn noens HJEM. Veldig trist, for hun jeg kjenner reagerer med resignasjon, orker ikke fighte, for det er hun ikke i stand til med sin helsesituasjon. Så der sitter hun da...

Gjest ikke signatur
Skrevet

Jada, hun jeg kjenner som tidligere bodde på sykehjem bor nå i bolig, med personale som sikkert gjør sitt beste. Men det er og blir MER noens arbeidsplass enn noens HJEM. Veldig trist, for hun jeg kjenner reagerer med resignasjon, orker ikke fighte, for det er hun ikke i stand til med sin helsesituasjon. Så der sitter hun da...

Har ikke de ansatte et sted (rom) der de kan trekke seg tilbake og der de kan ha sine ting?

Skrevet

Har ikke de ansatte et sted (rom) der de kan trekke seg tilbake og der de kan ha sine ting?

Det er overhodet ikke det det handler om.

Men fordi jeg ikke vil utlevere situasjonen til vedkommende ytterligere, så lar jeg være å gå i detaljer om dette på nettet.

Gjest ikke signatur
Skrevet

Det er overhodet ikke det det handler om.

Men fordi jeg ikke vil utlevere situasjonen til vedkommende ytterligere, så lar jeg være å gå i detaljer om dette på nettet.

Forståelig. Det er nok ikke lett å være avhengig av hjelp og å få privatlivet "invadert" av fremmede.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...