Gå til innhold

Bytte en dag fra sykehjemmet, til en dag i fengsel ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forståelig. Det er nok ikke lett å være avhengig av hjelp og å få privatlivet "invadert" av fremmede.

Nettopp derfor det er så viktig at personalet har det som fokus også. I bunn og grunn respekt for hvert enkelt individ, ikke bare "gruppen" som de er ansatt for å hjelpe.

Gjest ikke signatur
Skrevet

Nettopp derfor det er så viktig at personalet har det som fokus også. I bunn og grunn respekt for hvert enkelt individ, ikke bare "gruppen" som de er ansatt for å hjelpe.

Ja, respekt er utrolig viktig. Men ikke alle tenker over hvordan brukeren har det. Dessverre. Og det er synd om det f.eks. blir snakket over hodet på brukeren som om han/hun ikke er der.

Gjest samkver
Skrevet

Det er forskjell på sykehjemmene.

Jeg har jobbet på sykehjem, og hatt pårørende der også. Jeg håper at jeg aldri blir så hjelpetrengende at jeg trenger å bo på sykehjem.

Jeg har lite kjennskap til fengsel, og håper at jeg aldri noensinne får det. Den kjennskapen jeg har er det tidligere fanger som har fortalt meg, og det har vært fra andre land enn Norge.

Jeg er godt klar over at det er ikke slik alle steder, og at det blir gjerne overdrevet. Jeg er godt klar over at kjærlighet og omsorg er ikke noe du kjøper for penger. Jeg kan kjøpe vaskehjelp til huset mitt, ferdiglagde middager, ferdigsydde klær, reparasjon av bilen, snømåking og hagestell. Kjærlighet kan jeg ikke bestille og få på døra.

Skrevet

Jeg jobber på sykehjem, og jeg kan love deg at det ikke er slik der! De eldre der jeg jobber har det faktisk veldig godt. Tror dere virkelig det er så ille på alle sykehjem? Det er ikke det! (Det er dusj hver uke, men husk at noen eldre ikke er vant til å dusje så ofte som vi gjør.)

Jeg jobber på 4 forskjellige sykehjem i 2 forskjellige kommuner.

Flere avd. har kun et toalett og en dusj på 24 pasienter.

(Dette har stått i avisene, men ikke noe er blitt gjort)

Noen pasienter er selvfølgelig ikke i stand til å dusje hver uke, og noen ønsker det ikke, men de har krav på det hvis de ønsker det.

Det får de skriftlg når de kommer inn.

Det finnes faktisk de som er såpass oppegående at de ønsker dusj hver uke også.

Stell av hår osv...

Har sett tilfelle der en dame ikke fikk dusjet på 11 uker.Ikke hatt avføring på 8 dager...

Hun var såå forfallen på alle områder...hadde mistet matlysten og ville ikke lenger opp av sengen...

Jeg var såå sint da jeg så dette.

Hjalp damen på toalett, hjalp henne med dusj og hårstell. Klipte de gjengrodde neglene og tok alt skjegget på haken som ikke var gjort siden jeg var der sist.

Damen lyste opp i sin rullestol og maten smakte endelig godt igjen..

Velvære har utrolig mye å si! Og det ikke bare hos damer!

Det er mange som nekter dusj også, fordi de ikke orker, ikke vant til det osv...En klarer ote å overtale dem, og da innrømmer de ofte at dette var svært godt alikevel..

Jeg har også vært innom 2 sykehjem som hadde dusj og toalett på hvert rom. Fy for en god følelse det var å se det :o)

Det ene sykehjemmet er i sør-Trøndelag og det andre i telemark.

Personalet virket også mer fornøyde på de stedene:o)

Jeg er også innom fengsel, de har det godt der i forhold til mange av mine pasienter på sykehjem.

Dette er tragisk!

Dette er såå vondt og sårt at det ikke finnes ut-trykk for mine innrykk :o(

Dette er ord fra min munn og ord som kommer fra min pasient som jeg har skrevet om, og skal skrive mer om...

Klem og takk til oss som virkelig har varme tanker og kjærlighet å gi til de gamle og slitne...

Kunne bare politikerne nå gi oss litt mere tid...

Og kanskje gi oss litt mere penger, så vi kan få byttet pleier før det har trukket igjenom...

Tenk på det ! Vi fikk beskjed om at vi ikke får bytte bleier før de er våte igjennom på kladden...

Tenker de ikke da på de lidelsene og utgiftene de får ved alle sopp-infeksjonene, urinveis-infeksjonene osv..

"Har ikke ut-trykk for mine inntrykk!!!"

Skrevet

Logg ut Profil Svar til meg Skriv ny

--------------------------------------------------------------------------------

Innlegget skrevet av nepa i Eldreforum

9/8-2005 klokken 21:24

--------------------------------------------------------------------------------

Re: Bytte en dag fra sykehjemmet, til en dag i fengsel ?

Flere avd. har kun et toalett og en dusj på 24 pasienter. (Dette har stått i avisene, men ikke noe er blitt gjort)

Noen pasienter er selvfølgelig ikke i stand til å dusje hver uke, og noen ønsker det ikke, men de har krav på det hvis de ønsker det. Det får de skriftlg når de kommer inn.

Det finnes faktisk de som er såpass oppegående at de ønsker dusj hver uke også. Stell av hår osv...

Har sett tilfelle der en dame ikke fikk dusjet på 11 uker.Ikke hatt avføring på 8 dager... Hun var såå forfallen på alle områder...hadde mistet matlysten og ville ikke lenger opp av sengen... Jeg var såå sint da jeg så dette.

Hjalp damen på toalett, hjalp henne med dusj og hårstell. Klipte de gjengrodde neglene og tok alt skjegget på haken som ikke var gjort siden jeg var der sist. Damen lyste opp i sin rullestol og maten smakte endelig godt igjen..

Det er mange som nekter dusj også, fordi de ikke orker, ikke vant til det osv...En klarer ote å overtale dem, og da innrømmer de ofte at dette var svært godt alikevel..

Jeg har også vært innom 2 sykehjem som hadde dusj og toalett på hvert rom. Fy for en god følelse det var å se det :o)

Jeg er også innom fengsel, de har det godt der i forhold til mange av mine pasienter på sykehjem.

Dette er tragisk!

Dette er ord fra min munn og ord som kommer fra min pasient som jeg har skrevet om, og skal skrive mer om...

Klem og takk til oss som virkelig har varme tanker og kjærlighet å gi til de gamle og slitne...

Kunne bare politikerne nå gi oss litt mere tid... Og kanskje gi oss litt mere penger, så vi kan få byttet pleier før det har trukket igjenom...

Tenk på det ! Vi fikk beskjed om at vi ikke får bytte bleier før de er våte igjennom på kladden... Tenker de ikke da på de lidelsene og utgiftene de får ved alle sopp-infeksjonene, urinveis-infeksjonene osv..

- nepa

Svar på dette innlegget Tips en venn!

Gjest ikke signatur
Skrevet

Flere avd. har kun et toalett og en dusj på 24 pasienter.

(Dette har stått i avisene, men ikke noe er blitt gjort)

Noen pasienter er selvfølgelig ikke i stand til å dusje hver uke, og noen ønsker det ikke, men de har krav på det hvis de ønsker det.

Det får de skriftlg når de kommer inn.

Det finnes faktisk de som er såpass oppegående at de ønsker dusj hver uke også.

Stell av hår osv...

Har sett tilfelle der en dame ikke fikk dusjet på 11 uker.Ikke hatt avføring på 8 dager...

Hun var såå forfallen på alle områder...hadde mistet matlysten og ville ikke lenger opp av sengen...

Jeg var såå sint da jeg så dette.

Hjalp damen på toalett, hjalp henne med dusj og hårstell. Klipte de gjengrodde neglene og tok alt skjegget på haken som ikke var gjort siden jeg var der sist.

Damen lyste opp i sin rullestol og maten smakte endelig godt igjen..

Dette er tragisk!

Kunne bare politikerne nå gi oss litt mere tid...

Og kanskje gi oss litt mere penger, så vi kan få byttet pleier før det har trukket igjenom...

Tenk på det ! Vi fikk beskjed om at vi ikke får bytte bleier før de er våte igjennom på kladden...

Tenker de ikke da på de lidelsene og utgiftene de får ved alle sopp-infeksjonene, urinveis-infeksjonene osv..

Der jeg jobber har alle egen dusj og eget toalett (bad). Det følges med på om det går lang tid mellom hver gang de har avføring. De får dusj når det trengs.

Skrevet

Der jeg jobber har alle egen dusj og eget toalett (bad). Det følges med på om det går lang tid mellom hver gang de har avføring. De får dusj når det trengs.

Høres flott ut :o)

Alle steder jeg er innom er det avførings-lister, det er en nødvendighet på sykehjem.

Det som er synd er at ikke alle tar disse listene nøye.

Noen hopper over, i håp om at nestemann kan ta dette, og andre glemmer og krysse av.

Desverre jeg også.

Har ofte hendt at jeg har måttet ringe til jobben og be dem krysse av for meg etter at jeg har kommet hjem :o)

.

• 1 måned senere...
Gjest blomsterløk
Skrevet

Har en helt annen oppfatning av dette.

Har en gammel tante (92) som har plass på et sykehjem. Hun er klar i hodet, det er kroppen som er gammel og sliten.

Hun sier det at det er jammen lenge siden hun har hatt det så fint. Det beste som kunne skje henne var å få plass på sykehjemmet. Hun trives så godt, og vi ser også at hun har blomstret skikkelig opp.

Hun er fonøyd med maten, pleien, de ansatte, kontakten med de andre som bor der, nær sagt alt. Og hun er også fornøyd med dusj en gang i uken, hun har vel adri vært vant til å å dusje daglig som det vi yngre gjør. Hadde hun måttet dusje annenhver dag tror jeg nesten dama hadde fått fnatt, det hadde hun ikke vært interessert i.

Mormoren min som bor hjemme (85) har vel aldri noen gang dusjet daglig. Hun blir helt bestyrtet når hun hører at det er vanlig for meg.

Nei, så svartmalt som det du har skrevet det, er det jammen ikke for alle. Jeg skjønner så klart at ikke alle trives like godt som min gamle tante, men mange har det også godt der.

Selv dette sykehjemmet min gamle tante bor på, er ikke noe godt alternativ til unge mennesker. For de bør det finnes andre løsninger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...