Gå til innhold

Hvor lenge skal en skal en forsøke å få til å trives

Anbefalte innlegg

Hei,

Flyttet i vår etter at det var så mye støy der jeg bodde ifra før. Det var et slit å flytte da jeg samler på så mye ting (det er vel tvangslidelsen). Det som er er at jeg ikke har klart å trives i den nye leiligheten, nå har jeg bodd der i ca. tre mnd. Synes fortsatt at det er for mye lyder ifra naboene, selv om det hittill har vært bedre enn der jeg bodde før. Har litt lyst til å flytte, men det som stopper meg er at jeg er engstelig for at jeg igjen kan komme til et sted jeg ikke trives, så er det alt arbeidet og slitet mht. flytting. Må si jeg tror at det psykiske "stresset" med å flytte var det værste, ikke selve det fysiske arbeidet.

Folk sier at jeg må bo der lenger for å trives, men jeg føler ikke at det blir noe bedre. Hva tror dere? Noen erfaringer på området.

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Min erfaring er at nissen flytter med på lasset.

Å ha evnen til å trives et sted finnes nesten alltid inne i en selv.

De som trives, trives de fleste steder.

De som mistrives, mistrives de fleste steder.

Spør deg heller: Hva kan jeg gjøre for å trives her?

Gjest støyskjermer

Hvis du ikke tåler støy fra naboer så kan du vel egentlig ikke bo i leilighet i det hele tatt? Det vil _alltid_ være noen naboer som støyer.

Så hvis du ikke klarer å trives blant støyete naboer må vel bare løsningen bli å flytte til en enebolig (på landet)

Hvis du ikke tåler støy fra naboer så kan du vel egentlig ikke bo i leilighet i det hele tatt? Det vil _alltid_ være noen naboer som støyer.

Så hvis du ikke klarer å trives blant støyete naboer må vel bare løsningen bli å flytte til en enebolig (på landet)

Tja, det jeg ønsker meg er en hytte i skogen, men det er ikke så lett å få til når en mottar attføring, får ikke lån da bankene visst ikke annser det som fast inntekt.

Min erfaring er at nissen flytter med på lasset.

Å ha evnen til å trives et sted finnes nesten alltid inne i en selv.

De som trives, trives de fleste steder.

De som mistrives, mistrives de fleste steder.

Spør deg heller: Hva kan jeg gjøre for å trives her?

Jeg hører folk sier det, men det er litt vanskelig når det er naboen(e) som er problemene.

Jeg aner ikke hva jeg kan gjøre for å trives der...

Det er nesten som om jeg blir satt ut av musikken, blir engstelig, og på en eller annen måte så trigger det tvangstanker og handlinger. Det er så kjedelig å grue seg til å komme hjem...

Jeg hører folk sier det, men det er litt vanskelig når det er naboen(e) som er problemene.

Det er nesten som om jeg blir satt ut av musikken, blir engstelig, og på en eller annen måte så trigger det tvangstanker og handlinger. Det er så kjedelig å grue seg til å komme hjem...

Jeg synes problemstillingen er interessant. Selv har jeg ikke hatt problemer i forbindelse med bolig, men jeg har alltid hatt vanskeligheter med å bedømme om jeg faktisk har grunn til å mistrives på skoler/i jobber/med mennesker/på ulike steder osv, eller om det bare er meg? Bare depresjonen, liksom. Det umulig å vite, og jeg føler hele tiden at jeg tar dårlige valg på grunn av at jeg aldri føler at jeg kan stole på noe av det jeg tenker eller føler! Jeg kan i alle fall ikke ta beslutninger på grunnlag av hva jeg enn måtte mene om et studium/en jobb/en venn/en by osv. Uansett hva jeg gjør ender jeg stort sett opp med å klage og lengte tilbake eller fremover.

Annonse

Gjest trassasa

Jeg synes problemstillingen er interessant. Selv har jeg ikke hatt problemer i forbindelse med bolig, men jeg har alltid hatt vanskeligheter med å bedømme om jeg faktisk har grunn til å mistrives på skoler/i jobber/med mennesker/på ulike steder osv, eller om det bare er meg? Bare depresjonen, liksom. Det umulig å vite, og jeg føler hele tiden at jeg tar dårlige valg på grunn av at jeg aldri føler at jeg kan stole på noe av det jeg tenker eller føler! Jeg kan i alle fall ikke ta beslutninger på grunnlag av hva jeg enn måtte mene om et studium/en jobb/en venn/en by osv. Uansett hva jeg gjør ender jeg stort sett opp med å klage og lengte tilbake eller fremover.

Man kommer langt med selvinnsikt. Og det virker det som om du har.

du vet det finnes en del hytter litt ·uttafor· i skogen som er til leie for ofte en billig penge...må bare holde øynene oppe.

Tja, hvor skal en lete da, under hytter/fritidseiendommer?

Har ikke funnet noe særlig av det på www.finn.no, men kansje jeg ser på feil sted.

Er det naboene dine som er problemet, eller det faktum at du har naboer?

Noen steder er ekstremt bråkete, f.eks. enkelte studentboliger.

Noen personer har et ekstremt behov for å ikke merke at de har mennesker rundt dem. Er du i den siste kategorien, må du enten ta konsekvensene av dette ved å flytte til et øde sted, eller ta et oppgjør med din fintfølenhet.

I mellomtiden kan du glede deg over at du har funnet et sted som er b_e_d_r_e. Bli der til du finner noe som er svært mye bedre. Ellers sliter du deg ut i jakten på å finne 3 desibel mindre.

Å akseptere at ting er som de er, er en god start i å trives.

Gi deg selv minst et år.

Å flytte er noe av det mest stressende vi kan holde på med. Å ha for høye forventninger til det stedet man flytter til, er grunnlaget for å misstrives.

Et annet alternativ for å trives. Finn den verste og mest bråkete boligen du er i stand til å oppdrive. Bo der i minst 9 mndr. Utedo, grisete kjøkken, trangt, null skapplass, mugg, mørkt, ikke varmt vann og dusj. Kaldt om vinteren, for varmt om sommeren. Bråkete naboer. Innpåsliten utleier. Etter det blir alt fantastisk de neste 20 årene. ;-)

mvh

Gjest Stillhet av og til

Når du har lyder rundt deg så vet du at det er liv. Det er ikke sunt med for mye stillhet, for det gir deg mye tid til å tenke på egne plager. Du kan bestille en rimelig opphold på fjellet, der er det helt stille.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...