Gå til innhold

Hvordan kan jeg vite om jeg har evner til å studere


Gjest profile

Anbefalte innlegg

Gjest profile

Hei,

Jeg har lyst til å begynne å studere på universitet ifra høsten av, men jeg er usikker på om jeg er "smart" nok. Føler meg ikke så veldig "smart" egentlig, og en hører jo til tider at i Norge så er det så mange på høyskoler og universiteter som ikke egentlig "hører hjemme" der. Hvordan kan en få en pekepinn på om det er noe som er overkommelig for en, eller om det er urealistisk? Noen som har noen synspunkter eller råd der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ramina

Har ingen andre tips til deg enn å stole på deg selv og legge lit til din interesse og lyst til å studere.

Jeg kjenner folk som i papirer har blitt beskrevet som : ingen opplæringsevne, dårlige allmenkunskaper, dårlig hukommelse ol.

Disse gjennomgikk utdanning etterpå (tre år på et år) og gikk ut med toppkarakter.

Stol på deg selv og din lyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn med ex. phil. og se hvordan det går. Da vil du raskt få vite om du passer inn og trives. Start opp. Det er ikke så vanskelig som du tror hvis du er villig til å jobbe litt. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

marlenexxx27

Hvordan du gjorde det på ungdomsskole og videregående sier litt om dine intellektuelle evner. Hvis du fikk gjennomsnittlige karaterer (G og 3ere) selv om du jobba rimelig hardt, kan det hende at universitetet ikke er noe for deg. Dersom du fikk karakterer over gjennomsnittet, eventuelt gjennomsnittlige karakterer med minimal innsats, så kan det være tegn på at universitetet kanskje er noe for deg.

Det handler jo også om interesse. Hvis du virkelig BRENNER for noe, kan det være ubetydelig at du i utgangspunktet ikke er så innmari smart.

Da jeg tok ex phil og ex fac trodde jeg at jeg ikke egna meg, at jeg var for dum. Men nå har jeg en høyere grad fra uni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest studine selv

Du ser vel hva du kan? Hvilke karakterer du har? hvor lett du lærer? viljen til å lære noe nytt. Ønsket om å studere.

Du skal ikke studere bare for å gjøre det, men for å oppnå det yrket du "drømmer" om.

De som ikke hører hjemme der er de som studerer i 20 år uten mål og mening, og de som må ta alle eksamener 3 ganger før de står.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Om du stryker på ex.phil, har du lite på et universitet å gjøre med mindre du forstår at innsatsen må økes i betydelig grad.

Ellers vil karakterene på videregående gi den beste informasjon om egnethet på gruppenivå. På individnivå vil det alltid være unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du stryker på ex.phil, har du lite på et universitet å gjøre med mindre du forstår at innsatsen må økes i betydelig grad.

Ellers vil karakterene på videregående gi den beste informasjon om egnethet på gruppenivå. På individnivå vil det alltid være unntak.

Hva mener du? -Om en stryker på ex.phil fordi en ikke forstår det, eller om en stryker fordi en ikke klarer å somle seg til å lese?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hva mener du? -Om en stryker på ex.phil fordi en ikke forstår det, eller om en stryker fordi en ikke klarer å somle seg til å lese?

Uansett passer en ikke på universitet.

Der kreves både intellektuelle evner og arbeidsdisiplin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett passer en ikke på universitet.

Der kreves både intellektuelle evner og arbeidsdisiplin.

Det der var bombastisk sagt av deg, synes jeg. En psykiater burde vite at det finnes nyanser av det meste..!

Skal jeg komme med noen eksempler?

-En bekjent strøk 2 ganger på Ex.phil. Men da det endelig var overstått, føyk h*n rett inn på medisin, og er straks ferdig lege. Betyr de mislykkede ex.phil-forsøkene at vedkommende aldri burde fått komme inn på medisin?

-Jeg selv hadde elendige karakterer fra vdg. Men jeg har likevel to høgskoleutdannelser med svært gode karakterer. Hvorfor? Jo, jeg mistrivdes så veldig på vdg at det gikk utover skolearbeidet. (Forbedret karakterer noen år etter, og fikk 5'ere og 6'ere slik at jeg kunne studere videre på høgskole.)

Så hva sier du, burde jeg aldri fått gå på høgskole, eller innrømmer du at utsagnene dine er for bombastiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gambie

Det der var bombastisk sagt av deg, synes jeg. En psykiater burde vite at det finnes nyanser av det meste..!

Skal jeg komme med noen eksempler?

-En bekjent strøk 2 ganger på Ex.phil. Men da det endelig var overstått, føyk h*n rett inn på medisin, og er straks ferdig lege. Betyr de mislykkede ex.phil-forsøkene at vedkommende aldri burde fått komme inn på medisin?

-Jeg selv hadde elendige karakterer fra vdg. Men jeg har likevel to høgskoleutdannelser med svært gode karakterer. Hvorfor? Jo, jeg mistrivdes så veldig på vdg at det gikk utover skolearbeidet. (Forbedret karakterer noen år etter, og fikk 5'ere og 6'ere slik at jeg kunne studere videre på høgskole.)

Så hva sier du, burde jeg aldri fått gå på høgskole, eller innrømmer du at utsagnene dine er for bombastiske?

Det er ingen hemmelighet at NHD har veldig lite peiling på diverse ting. Man må ikke ta hans svar seriøst, særlig ikke om man fra før har problemer med noe. Han er for å si det mildt, svært lite profesjonell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aimabel

Det der var bombastisk sagt av deg, synes jeg. En psykiater burde vite at det finnes nyanser av det meste..!

Skal jeg komme med noen eksempler?

-En bekjent strøk 2 ganger på Ex.phil. Men da det endelig var overstått, føyk h*n rett inn på medisin, og er straks ferdig lege. Betyr de mislykkede ex.phil-forsøkene at vedkommende aldri burde fått komme inn på medisin?

-Jeg selv hadde elendige karakterer fra vdg. Men jeg har likevel to høgskoleutdannelser med svært gode karakterer. Hvorfor? Jo, jeg mistrivdes så veldig på vdg at det gikk utover skolearbeidet. (Forbedret karakterer noen år etter, og fikk 5'ere og 6'ere slik at jeg kunne studere videre på høgskole.)

Så hva sier du, burde jeg aldri fått gå på høgskole, eller innrømmer du at utsagnene dine er for bombastiske?

intellektuelle evner og arbeidsdisiplin,det er jo noe i det da. Det er vel bortimot umulig å gi noe riktig svar på et slikt spørsmål uten å kjenne personen. Selv da kan man få seg en overaskelse. Som du nevner er det mange som slår til når de finner noe de trives med. Nå er det ikke bare fagfeltet som spiller inn, men vel så mye det sosiale. Man må trives for å lære. Jeg synes det er synd at det ikke gis bedre rådgivning for studier. Det er mye å tape, ved å avbryte studie, så det gjelder å tenke seg godt om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du stryker på ex.phil, har du lite på et universitet å gjøre med mindre du forstår at innsatsen må økes i betydelig grad.

Ellers vil karakterene på videregående gi den beste informasjon om egnethet på gruppenivå. På individnivå vil det alltid være unntak.

Jasså - jeg ser du har du endret det opprinnelige innlegget ditt! Fått slengt inn noe om unntak på individnivå..

For en fin måte å unngå å innrømme "feil" på!?

Hadde du ikke tenkt å svare meg? Mine innlegg under her ser nå alldeles malplassert ut!

Dette virker useriøst, NHD!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest trassasa

Det der var bombastisk sagt av deg, synes jeg. En psykiater burde vite at det finnes nyanser av det meste..!

Skal jeg komme med noen eksempler?

-En bekjent strøk 2 ganger på Ex.phil. Men da det endelig var overstått, føyk h*n rett inn på medisin, og er straks ferdig lege. Betyr de mislykkede ex.phil-forsøkene at vedkommende aldri burde fått komme inn på medisin?

-Jeg selv hadde elendige karakterer fra vdg. Men jeg har likevel to høgskoleutdannelser med svært gode karakterer. Hvorfor? Jo, jeg mistrivdes så veldig på vdg at det gikk utover skolearbeidet. (Forbedret karakterer noen år etter, og fikk 5'ere og 6'ere slik at jeg kunne studere videre på høgskole.)

Så hva sier du, burde jeg aldri fått gå på høgskole, eller innrømmer du at utsagnene dine er for bombastiske?

"med mindre du forstår at innsatsen må økes i betydelig grad."

Ikke så veldig bombastisk synes nå jeg. Mener man at man har gjort det beste man kan, og likevel strøket.... på ex.phil... Ja, da ligger cand.magen ganske langt unna. Sånn det var pre-Clemet.

Nå er det jo et slikt fancy master-kvalitetsreformsystem som haler alle strykkandidatene gjennom på en E med obligatorisk undervisning opp og opp i mente.

Var det noen som sa arbeidsdisiplin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"med mindre du forstår at innsatsen må økes i betydelig grad."

Ikke så veldig bombastisk synes nå jeg. Mener man at man har gjort det beste man kan, og likevel strøket.... på ex.phil... Ja, da ligger cand.magen ganske langt unna. Sånn det var pre-Clemet.

Nå er det jo et slikt fancy master-kvalitetsreformsystem som haler alle strykkandidatene gjennom på en E med obligatorisk undervisning opp og opp i mente.

Var det noen som sa arbeidsdisiplin?

NHD har endret på sitt opprinnelige innlegg. Det jeg svarte på så slik ut:

"Om du stryker på ex.phil, har du lite på et universitet å gjøre.

Ellers vil karakterene på videregående gi den beste informasjon om egnethet."

Nå som innlegget er endret, ser jo mine svar helt latterlige ut, men han har hvertfall innspillene til etterretning..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"med mindre du forstår at innsatsen må økes i betydelig grad."

Ikke så veldig bombastisk synes nå jeg. Mener man at man har gjort det beste man kan, og likevel strøket.... på ex.phil... Ja, da ligger cand.magen ganske langt unna. Sånn det var pre-Clemet.

Nå er det jo et slikt fancy master-kvalitetsreformsystem som haler alle strykkandidatene gjennom på en E med obligatorisk undervisning opp og opp i mente.

Var det noen som sa arbeidsdisiplin?

..'han har hvertfall tatt innspillene til etterretning', skulle det stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest studentinne

En iq-test vil gi en grei indikasjon.

Ikke ifølge min veileder på hovedfag. Ifølge henne har iq og akademiske evner ingen sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ugga Bugga

Jeg tror det er først og fremst viljen det kommer an på.

Hvis du vil det sterkt nok og er interessert i faget, klarer du det.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timari

Hei jeg er snart ferdig med en bachelorgrad og jeg føler meg ikke så veldig smart egentlig. Hvis du vil studere så synes jeg du skal prøve, men tenk på at det kreves en innkjøring i forhold til studievaner. At det tar tid å finne ut hva som passer for deg og hvordan du liker å studere.

Om du skulle stryke på exphil så ville ikke jeg tenkt at du ikke egnet deg for å studere, det er mange som stryker men som prøver igjen senere og står på det. exphil er jo ikke det aller mest motiverende faget heller, mange gjør det mye bedre når de begynne rå studere et fag de liker.

Noen fag krever at du kan drøfte en del og formulere deg godt skriftlig, mens andre fag som feks fysikk og matte(jeg kunne aldri studert noe sånt) krever rett svar og ikke mange problematiseringer.

Så det gjelder å finne faget ditt. Du kan ta en yrkestest og finne ut hva du liker best. og så vil jeg anbefale deg å bare forsøke. Veien blir til mens du går..

lykke til

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timari

Det er ingen hemmelighet at NHD har veldig lite peiling på diverse ting. Man må ikke ta hans svar seriøst, særlig ikke om man fra før har problemer med noe. Han er for å si det mildt, svært lite profesjonell.

Er enig med deg i det, NHD er flink på noen områder men han er også et vanlig menneske som ikke vet alt, og han skal da heller ikke tolkes bokstavelig :) Og man bør huske på at man ikke kjenner noen av oss personlig (eller gjør han det?) og svarer helt generelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...